DVD-brännarstrul

Köpte en NEC ND1300 idag, lyfte ut den gamla DVD-läsaren och lät brännaren
ta dess plats. Men sedan då? Jo, läsaren accepterades av XP med rätt
beteckning och det gick bra att läsa både CD och DVD-skivor utan att några
programsnuttar skulle installeras. Det gick också att bränna en CD. Men hur
bränna en DVD då? Det är som om datorn inte fattat att det är en
DVD-brännare utan envisas med att tro att det är en CD-brännare även om jag
mater brännaren med DVD-skivor.

Som brännarprogram försökte jag både med Nero 5.5 och Deep Burner. Det
senare tydligen något gratisprogram.

Vad är "flash" förresten? Jag plockade hem något slags "firmware"  (vad det
nu är) till brännaren. Tänkte att den ville ha det, men då jag skulle starta
exe-filen ifråga verkade det som om den versionen var äldre än datorns
version. Dessutom ville den "flasha", vad det nu är för något som sagt
var...

Det vara knepigare att installera DVD-brännare än jag trodde. Goda råd tack!

Hälsningar
Bengt-Olof

Re: DVD-brännarstrul
Det finns olika versioner av Nero 5.5, egentligen är versionsnumret
5.5.x där x är mycket avgörande om det fungerar med NEC ND1300.
Uppdateringen är gratis och finns på Neros hemsida. Efter det kan man
bränna DVD också. (Jag råkade ut för samma sak när jag stoppade i en
sådan brännare i en kompis dator som körde win 98)

"frimware" är det programm som ligger inne i själva DVD
spelaren/brännare.
"flash" ett minner som går att programmera om och som håller
informationen även om strömmen går. Det är vanligt att "firmware"
ligger i "flash" för att man skall kunna uppgradera eller ladda ned
buggfixar. Byt inte "firmware" om du är osäker på vad du gör, gör man
fel kan enheten sluta fungera.

Danne

 då får man NEC ND1300 att fungera, annar
brännaren
några
Men hur
om jag
Det
(vad det
skulle starta
datorns
sagt
råd tack!

Re: DVD-brännarstrul
Tack Danne för de förklaringarna. Men det går fortfarande inte...

Tog hem demoversionen av Nero 6.0 (tog en stund med modemsnöre...)
Försökte bränna, men inte sjutton går det i alla fall. "Burn process failed"
får jag till svar. Letar jag lite högre upp i felbeskrivningen tycker jag
mig finna "illegal disc". Vad är nu detta då? Ska inte ND1300A kunna bränna
DVD-R skivor? Jag köpte dem samtidigt med brännaren och de har beteckningen
3t PRO.

Det här var liksom hopplöst. Mer tips Danne eller någon annan snäll
människa?

Bengt-Olof

Re: DVD-brännarstrul

DVD brännare brukar visst vara lite känslig på vad man använder för
skivor se: http://www.necd.de/faq_detail.php/id/573/frage/199 för en
lista på vilka skivor som rekomenderas av nec.

En annan lista med rekomenderade skivor är:
http://www.dvdrhelp.com/dvdwriters.php?DVDname=nec+1300a&buffer=Any&list=0&Search=Search

Titta även på: http://www.herrie.org/ som är en nec portal.

--
sverker12

Re: DVD-brännarstrul

failed"
bränna
beteckningen
http://www.dvdrhelp.com/dvdwriters.php?DVDname=nec+1300a&buffer=Any&list=0&Search=Search

Provade med en +RW skiva idag (Traxdata). Då gick det att skriva till
enheten minsann! Tydligen är det som du skriver att brännaren är väldigt
känslig för vad den bränner på. Inget roligt alls med en sådan kräsen
brännare! Jag som trodde utvecklingen gick framåt...

Bengt-Olof

Re: DVD-brännarstrul

jag
[...]

Vet inte om jag helt håller med det finns mycket skitmedia i affärerna.
Senaste firmwaren  är bättre på detta....

Sämst tycker jag var att inte butiken upplyste om detta.

Pelle

Re: DVD-brännarstrul

NEC ND-1300 är känd för att vara känslig för vilket media man använder, men
som sagt senaste firmwaren fixar en hel del problem.
Tycker i alla fall att man kan kräva mera av sin brännare, om du med
"skitmedia" menar skivor med ytskikt ifrån Yi Jhan eller Princo så kan jag
berätta att jag utan problem använder dom i min Pioneer och i min LiteOn.
Och den enda skillnaden jag märker mellan dom  och Traxdata skivorna jag
bränt är priset.

/Mattias

Re: DVD-brännarstrul

väldigt
men
Princo funkar alldeles utmärkt i min nec....såsom i min pioneer dvr-5100H

Pelle

Re: DVD-brännarstrul

Vart köper ni billiga skivor?? (dvd+r)
Har handlat på http://www.discatonce.se/ finns nån billigare???

Anders

Re: DVD-brännarstrul
Kollade en recension på Pricerunner för ND-1300A:
http://se.pricerunner.com/computing/storage/cd-rw/155067/reviews

***********************
Hämta denna firmware

Bra brännare men eftersom jag köpte denna på bulk så fick jag tips om ett
bar ställe att hämta crackad firmware. Gå in på
http://herrie.rpc1.org/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid30%#cat

Gör dig till medlem och hämta sen kommer lösenordet hemskickat till dig på
epost. Efter ca ett dygn kan du komma in och hämta grymt bra
programvara till denna brännare. Själv valde jag 1.08 crackad (den ligger
högst upp på listan och är markerad med "new") . Jag kör XP pro - och nu
bränner den alla skivor utan att klaga på att dom inte är godkända
LYCKA TILL

***********************
Jag har också hämtat denna patch, men ännu så länge bara provat Trax Data
DVD+R från Clas-i-sjön  (inga problem).

/M

till
kräsen
affärerna.
jag
LiteOn.

Re: DVD-brännarstrul

http://www.dvdrhelp.com/dvdwriters.php?DVDname=nec+1300a&buffer=Any&list=0&Search=Search

Frågar man i informationen i vissa butiker (i det aktuella fallet Netonet)
är det långt ifrån alltid man får korrekta svar. Har man tur träffar man så
småningom på någon med rätta kunskaperna. Efter ett antal turer dit hade jag
slutligen turen att träffa någon som visste. Eller trodde sig veta. "Det var
bara att flasha med 1.09 så skulle det troligtvis lösa sig med problemen...
"

"Troligtvis?" svarade jag frågande.

"Nej", sa en annan anställd som stod bakom honom och råkade höra. "Det
fungerade inte för mig när det gäller ND1300 och 3t-skivorna..."
Och så fick jag rådet att köpa Traxskivor.

"Vore det inte lämpligt att upplysa kunderna om att det är problem med
ND1300 och 3tPRO-skivorna?" undrade jag. Det höll de med om. Men vem
upplyser? En liten skylt på hyllan med sakupplysning vilka skivor som
fungerar (eller kanske ännu bättre vilken som inte fungerar) på de brännare
de säljer skulle gett mig avsevärt större förtroende för butiken. Någon
sådan skylt har jag inte sett och skulle bli förvånad om jag finge se. Man
kan ju undra hur många kunder som ska göra om mitt misstag.

Tydligen förhåller det sig som så att en del lyckas med kombinationen ND1300
och 3tPRO. Andra inte. Luskar man runt lite på nätet hittar man dessutom
information om att 3tPRO-skivorna finns i två varianter. Själv tycker jag
att det hela är mer än lovligt snurrigt. Jag är glad att samma system inte
råder på bilmarknaden. Tänk om en Saab bara gick på Shell och Q8-bensin
medan man som Volvoägare kunde tanka JET, Shell och en hel rad andra
bensinmärken! Ett litet chip kopplat till tankmunstycket borde kunnat fixa
den detaljen! Vilka möjligheter för feta kontrakt! Möjligt framtidsscenario?
Eller är det bara datorbranschen som av hävd är inkompatibel till höger och
vänster? Nå, det hela reder väl ut sig med tiden. Att få en CD-brännare att
fungera på den tiden det begav sig var heller ingen sinekur minsann. Min
första CD snurrade med den hiskeliga hastigheten av  2x (eller var det
möjligen bara 1x?) och kastade en liten förmögenhet. Men det var ungefär på
den tiden Gustav Vasa var kung i Sverige. Åtminstone känns det som så i
datahistoriskt sammanhang...

Bengt-Olof

Re: DVD-brännarstrul

Skickar inte de svenska företagen till finland då ? porto
inom norden brukar vara billigt, och både sverige och finland
är ju med i EU så man slipper ju tull..

Det idiotsystemet finns även i Sverige, och dessa avgifter ska snart
höjas här, så det är väl bara en tidsfråga innan vi ligger på samma
nivå som finland.

Jag undrar hur mycket pengar som skivbolagen betalar i mutor för att
kunna driva igenom sådana här IDIOTISKA lagar.. och i vilka politikers
fickor dom hamnar.

Site Timeline