Ombyggnad av kylbox

Skaffade mig en elektrisk kylbox (12V) förra sommaren och har nu sett att
det finns en nästan identisk modell så när som på att den även går att ha
som värmebox, har tittat lite på min och ser att det finns ett uttag även på
min där det går att sätta en brytare och de två lysdioder som den hade. Vad
jag nu undrar över är om det funkar som så att man helt enkelt byter
polaritet på peltier elementet för att få denna funktion eller skadar man
elementet då?

http://www.quick-cool-heattransfer.com/peltier/10_regeln_peltier.html
Om jag har tolkat punkt nr. 9 rätt så borde det räcka att byta polaritet,
sen är ju frågan om kylflänsarna är rätt dimensionerade om man vänder på det
hela, men eftersom att boxen med värmefunktion såg identisk ut så borde det
väl funka.
Vill dock inte förstöra min kylbox så därför är jag tacksam om jag kan få
lite expertråd.

/Andreas

Re: Ombyggnad av kylbox

dom som kan agera som värmebox har också en termostat
som bryter när det är över 60 grade i boxen

det är ganska viktigt att strömmen bryts om det börja
bli för varmt då lödningarna som bygger peltier-elementet
kan börja smälta vid 90-120 grader beroende på typ av element.

- lödningarna som ansluter P och N-dopade kiselstavar
är inte några vanliga lödningar utan väldigt speciella
legeringar med sällsynta jordartsmetaller med låg
smälttemperatur och är ett villkor för att
peltier-elementet skall fungera övh.