Ombyggnad av kylbox

Skaffade mig en elektrisk kylbox (12V) förra sommaren och har nu sett att det finns en nästan identisk modell så när som på att den även går att ha som värmebox, har tittat lite på min och ser att det finns ett uttag även på min där det går att sätta en brytare och de två lysdioder som den hade. Vad jag nu undrar över är om det funkar som så att man helt enkelt byter polaritet på peltier elementet för att få denna funktion eller skadar man elementet då?

Om jag har tolkat punkt nr. 9 rätt så borde det räcka att byta polaritet, sen är ju frågan om kylflänsarna är rätt dimensionerade om man vänder på det hela, men eftersom att boxen med värmefunktion såg identisk ut så borde det väl funka. Vill dock inte förstöra min kylbox så därför är jag tacksam om jag kan få lite expertråd.

/Andreas

Reply to
Andreas

dom som kan agera som värmebox har också en termostat som bryter när det är över 60 grade i boxen

det är ganska viktigt att strömmen bryts om det börja bli för varmt då lödningarna som bygger peltier-elementet kan börja smälta vid 90-120 grader beroende på typ av element.

- lödningarna som ansluter P och N-dopade kiselstavar är inte några vanliga lödningar utan väldigt speciella legeringar med sällsynta jordartsmetaller med låg smälttemperatur och är ett villkor för att peltier-elementet skall fungera övh.

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst