Philips PM3217

Hej!

Har problem med ett Philips PM3217 oscilloscop, focusen går inte att justera
fullt ut, ganska suddigt. Det är kanske inte värsta problemet, det triggar
väldigt dåligt också.
Någon som har tillgång till en servicemanual? Skulle vara fint med en kopia
på högspänningsdelen.

Tack på förhand!

Björn

Re: Philips PM3217

Övh. borde vi som har olika (äldre) instrument (och även kapitalvaror
som TV/video/stereo) och dess schema och manualer, skanna in dessa
och lägga upp på något lämpligt lagom publikt forum.

tyvärr är det något som tjuvhålls och måste betala dyrt för
på vissa site - om det övh. går att hitta.

Det finns många mätinstrumentsamlare som också kapar åt sig
dokumentationen - ibland det viktigste fyndet - när dom kommer åt,
men hur många av dom scannar in detta för oss som kanske vill
reparera och underhålla gamla instrument.

För en sak är klart - sådant här byggs inte längre, inte med den
kvalitet och analoga precision idag.  Idag är det tidsdiskreta
domänen (A/D-omvandlare) som gäller med en fet DSP och allt
visas på en TFT/LCD som ingen tror på att den fortfarande fungerar
om 10 år eller att det går att hitta reservdelar eller ersättare till...

Vad gör man när backlighten är utbrunnen efter 10000 - 20000 timmar
- visst, det går ofta att byta rent mekaniskt, men var köper
man reservdelarna??? Oscilloskop och spectrumanalysatorer är
typiska grejor som står igång år efter år efter år - och
eftersom det är 8670h per år så är det inte helt ointressant
att displayen håller... och CRT-röret är fortfarande oöverträffad
i detta avseende.

---

själv jagar jag schema och komponentplacering mm. till en TRIO CS-1566A
som har kroknat (paj på någon spänning i nätdelen troligen)

Re: Philips PM3217

-- chop --

Det skulle vara något i stil med det arrangemang som har pågått bland
radioamatörer i många år nu på http://www.mods.dk . Det har under de tio
åren som siten funnits hunnit bli en oräknelig mängd scannade
användarmanualer, servicemanualer, scheman, how-tos för odokumenterade
funktioner och modifikationer m m osv ofta riktigt snyggt upplagda med
bilder och montageanvisningar. Det är en ovärderlig resurs som man vill
meka i både nya och gamla riggar eller fixa fel i gamla.

Jag har tänkt samma som du några gånger, det vore värdefullt om det
funnits något liknande för gamla mätinstrument och liknande prylar. Det
kanske finns också men jag har aldrig hittat något som är lika komplett iaf.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Det gäller att få tag på källorna övh. samt vilka instrument som
faktiskt bor på hyllorna hos folk och kanske tom. används då och då

tyvärr är det aldeless för mycket instrument som går i kvarnen
innan privatpersoner utan kommersiella ambitioner övh. har en chans
att lägga vantarna på dessa.

Instrumentföretagen som HP och R/S är ju livrädda att marknaden
på något sätt mättas och därmed minskad köpkraft - eller som någon
instrumentsäljare sa,  - det kanske finns 50-tal småföretag i hela
sverige som har behov av RF-instrument i någon form övh., något dussin
medelstora företag och högskolor (+ militären en gång i tiden) och så
kommer ingeting, och ingenting och så Ericsson...

det är inte så svårt för en säljare att 'besöka' genom
hela marknaden i antal företag sas.

- kort sagt HP och R/S har inte mått så bra efter år 2000 och
Ericsson måste spara pengar...

Själv tycker jag att det borde räcka med avidentifiering och
svartlistning av serienummer så att uttjänt utrustning inte på något
sätt vågas användas i kommersiell sammanhang igen. - för kalibreringen
och dess spårbarhet är lika viktig som att instrumentet övh. finns till
i tillverkning, mät och verifiering. Och det är därför det är så
vanskligt att köpa begagnade instrument om de inte är genomgångna
och kalibrerade med certifikat om de skall användas i kommersiell
sammanhang - det är kalibreringen man betalar för.

/TE

Re: Philips PM3217
Okej.. Stilla er pojkar..

Jag har tagit problemet i egna händer.
Kommer att fixa en webb-sida för servicemanualer.
Har idag registrerat en domän, ska bara leta efter ett
lämpligt hotel som inte är allt för dyrt i drift.

Och så är det lite pyssel med att få iordning något säkert
script för sidan..

Ni vet, lite ASP och databaser m.m.

(Inte för att konkurrera ut Leifline och grabbarna som har utmärkta sidor
för felsökningstips m.m.
Men kanske kan vi ordna ett samarbete?)

Så samla ihop era manualer (helst i något digitalt format) och gör
er redo för att "uploada" dem..

Kommer även att erbjuda inscanning av manualer som idag är
i pappersformat..

Den som väntar får se..

// Micke

Re: Philips PM3217
On Thu, 07 Oct 2004 08:05:41 GMT, "Mikael Karlsson"

Låter bra.
Då borde du har en avdelning för förfrågan där folk kan efterlysa
manualer, så kan vi söka i vara gamla arkiv, förråd, vindar,
källare m.m.

Re: Philips PM3217

Snacka med någon datorförening på universiteten. Perl/Python + Apache plz.. :)
Är det ett stort problem att scanna in manualerna, med tanke på mängd
otympliga pappersformat etc.. ?

Annars borde det ju gå att skruva ihop en automatiserad inscannings maskin..

Re: Philips PM3217
I dagens läge finns det vänner som har sofistikerade kopiatorer med
PDF-konverterare inbyggda.. Mutas med lite fika så går man därifrån
med ett smått fyllt minneskort.. :-)

Bara man får bort de jädrans nitarna i mitten av manualerna så.. :-)

// Micke

plz.. :)
maskin..

Re: Philips PM3217

Min tanke var mer.. stoppa in papperseländet så scannar den sida för sida själv
så att man slipper bläddra..
För denna scan-o-pdf byter inte sida automatiskt väl? =)

Re: Philips PM3217

det kommer man inte ifrån - se till att skanna in med ordentlig överlapp
bara så att det går att klippa och klistra ihop efter varandra efter
utskrift

få har A3-skannrar hemma - och för att det skall övh. bli gjort
så får man acceptera uppklippning i A4-bitar - då det inte får vara
för svårt och omständingt för dom som frivvilligt och på egen
fritid skannar in sidorna. Dessutom får man en tillräckligt bra
skanner för långt under 1000:-. Problemet är att att de är så
sabla långsamma på 600 dpi som jag anser är minimumupplösning
för ritningar.

Är det inte gråskalebilder så skannar man B/W då filstorleken inte blir
så enorma - undvik förlustkompression som jpeg mm. då de ger artefakter.

ev. så kanske det förpackas i PDF-format - inställd för 600 dpi för
_alla_ typer av format - jag hatar när man hittar så kallad
proffesionell PDF från företag där man har glömt att kolla
kvaliten på slutgiltiga PDF-dokumentet och man finner ritningar,
figurer och bilder mm. i 75 dpi upplösning och är nästa helt oläsliga
på typ värden i XY-skalor osv. - jag fattar inte att man inte
kontrollerar sådant när man ändå har lagt ned så mycket jobb på
dokumentet - det är ungefär som att konditorn tappa brölloppstårtan
i golvet inför gästerna en meter från bordet som det skall ställas
upp på...

Mycket beror på att distillern alltid är inställd på 75 dpi vid
installation och folk hittar inte kranarna...

---

Sedan funderar jag över det här med möjlighet med bibliotek av e-böcker
på sådant forum - känslig kapitel pga. copyrigt och så, men trots
Re: Philips PM3217

[...]

Tips: Använd öppna standarder så är det framtidssäkert och kan tas
över av vem som helst att köras i framtiden om du själv tröttnar osv.

I stället för ASP kanske PHP kan vara läge. mySQL och Apache i den
kombinationen skall vara mycket kraftfullt.

Re: Philips PM3217

Har haft häcken full och därför inte läst vad som skrivits i gruppen på en
tid.
Ett utmärkt initiativ det här, kan jag hjälpa dig med info eller frågor är
det bara att maila.
Har en hårddisk 30 Gig full med schema, servicebulletiner, kurser i
reparationer av specifika Tv-chassi och liknande.
Ser inte detta som en kokurrens utan ett komplement till det jag gör,
fördelen är också att allt finns samlat på en plats.
Hoppas också få lägga en länk på min hemsida till denna tjänsten.
Nu väntar jag bara...
/ leifline

Re: Philips PM3217
sidor

Tack för ditt medgivande Leifline..

Jag har satt ett par gubbar på att snickra hemsida åt mig.. :-)
Ha is i magen..

Måste hitta ett webb-hotell som har GOTT om utrymme till skapligt bra pris..

// Micke Mek

Re: Philips PM3217

Det där är ett problem, var finna plats.

Jag har alltid haft som princip att alltid skaffa riktig servicemanual
till alla mina apparater, men numera är det nästan ogörligt att få tag
på sådana.
Om någon söker sevicemanual med schema här som jag har,
så ställer i alla fall jag upp på att skanna in det som behövs.

Re: Philips PM3217

Så sant. En del Philips-manualer, tyvärr ej de efterfrågade, finns hos
"The BoatAnchor  Manual Archive"
http://bama.sbc.edu/philips.htm
ftp://bama.sbc.edu/downloads/philips/Philips /

I bokhyllan har jag dokumentation i pappersform för PM3233 och PM3302
om någon skulle behöva.

Radiomuséet i Göteborg
http://www.radiomuseet.se /
har enligt bibliotekskatalogen manualer för GM5654, PM3231, GM5602,
GM45655/02.

M v h
   /Patrik

Re: Philips PM3217
Har du provat
sci.electronics.equipment
eller
sci.electronics.repair

/Per-Åke

Remove "extra" in my e-mail

Re: Philips PM3217
Hej igen!

Tror att det blev nåt riktigt gott av min förfrågan :) Stora problemet som
bekant är ju att få tag på servicemanualer utan att betala skyhöga priser.
Har själv en hel del, mest på hemelktronik tv,video o.s.v men även en del
instrumentn någon lite äldre spectrum och generatorer. Problemet med PM3217
är löst,  nedre motståndet i spänningsdelaren för focusen nu är det "bara"
triggproblemet. Nu kommer vi till det roliga, jobbar som tekniker på en
gymnasieskola där jag repar allt från musik till elektronik. En av
instutitionsteknikerna hade nämligen en komplett servicemanual (i en oöppnad
plastpåse) till PM3217 och det är den modell som Torbjörn skrev om, d.v.s
går att köra på 12-volt. I dessa besparingstider så har skolan inte
tilldelat mig någon scanner och har ingen själv men ska införskaffa mig en,
dom är ju ganska billiga nuförtiden. Om någon vill ha nåt ur manualen kan
jag kopiera. Det är väldigt trevligt med både crt-spectrum/oscilloscop.

Björnes Magasin

justera
kopia

Re: Philips PM3217

det är väl lättare att köpa en skanner för 700:- med egna pengar
än att försöka få motsvarande genom byrokratin...

Jag kommer i allafall köra så att om jag kopierar en manual/schema
så kopierar jag _hela_ manualen om det går och inte är på orimligt
många sidor.

Att byta en sida då och då på skannern och trycka på 'scan' när
man tittar på TV eller läser news kan man ju alltid göra -
sedan buntar man ihop TIFF-bilderna till en PDF med 600
DPI upplösning - inget mer komplicerat än så.

PS: Jag är väldigt intresseread av manualen till PM3217 om du får tiden
att skanna in den - hela om möjligt - så skall jag se till att mina
få bidrag  är så kompletta som möjligt också.

halva manualen och bitar av scheman är inte så roligt att jobba med...