Skrivare HP

Jag har en skrivare HP 670C som skriver snet åt vänster. Den börjar upptill
bra sedan förflyttar den utskriften åt vänster på pappret med varge rad så
längst ned kan det första komma utanför. Är det datorn eller skrivaren som
det är fel på i något program?
b/l

Re: Skrivare HP
Kolla skrivarens självtest.
Man brukar få hålla in knappen för att återuppta utskrift medans man
slår på skrivaren.

--
  /ken

Re: Skrivare HP

Drar den papperet snett?
eller går skrivarhuvudet längre å längre åt ena kanten?

Om det är det översta så är det *GARANTERAT* skrivaren (fysiskt).

Re: Skrivare HP

upptill

som
Pappret går rakt det är texten som förskuter sig. Skrivaren kan skriva
normalt ibland sedan får den ett ryck att skriva på sniskan.
b/l

Re: Skrivare HP

Låter för mig som problem med skrivaren. Rengör gummirullana som
driver papret med t-röd eller ren bensin och passa på och kolla om det
har fastnat pappersrester i löpbanan.

Re: Skrivare HP

hur fungerar självtesten/kalibreringen

verkar huvudet vilja 'stånga' mot  ändstoppet i skrivaren.

om så, titta i den och kolla att det inte fins hårstrån etc.
på läsgafflar för zebraremsan (som håller reda på huvudet)
resp zebra-skivan (frammatningen) var ytterst försiktig så att du inte
skadar dessa.

---

när det händer - ta ut S/V-patronen och sätt dit igen, då tvingar du
igång kalibreringsomgång

Re: Skrivare HP

tillägg:

  du kan också prova att hålla ned högerknappen (power) när
  skrivaren är igång, trycka 4 ggr på knappen längst till vänster
  och 1 på knappen i mitten. (41), släpp upp högra knappen.
                                   ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

  /TE

Re: Skrivare HP

Om han kör Windows kan det vara enklare att då prova att kopiera en ren
textfil till LPT1, t ex i Windows NT/2000/XP:
type textfil.txt > \.\nonspooled_lpt1
eller i DOS eller Windows 3.x/9x/98/ME är det närmaste man kan åstadkomma:
copy textfil.txt prn:

--
Olof Lagerkvist           sm6xmk
ICQ: 724451                     @ssa.se

Re: Skrivare HP

Personligen skulle jag nästan börja i den här änden :)

Re: Skrivare HP

dock mertalet har nog inte linux installerad på en
partition som sådana idioter som du och jag

att få folk att släppa ned en live-CD med linux eller ens bota en
DOS-bootdiskett och prova är nog tyvärr på sin höjd sista steget
innan skrivaren är på väg till återvinningen - även om felet
i grund består av en sönderskjuten XP-installation efter
senaste virusuppdateringen.

I MS-världen är det ju helt normalt  att en skrivardrivrutin
pajar när en parameter i brandväggen justeras...

/TE

Re: Skrivare HP

...och alla har inte riktigt samma koll på hur man felsöker sådant här i
Windows som sådana idioter som jag... ;)

Nja, det var nog inte så troligt i det här fallet i alla fall. Säkert
inte särskilt troligt i de flesta andra liknande fall heller... Mycket
annat sattyg kan däremot inträffa i Windows skrivarhantering.

Egentligen är det en enklare operation att prova med att skicka en
textfil direkt ut genom parallellporten i Windows eftersom textfilerna
redan har CR+LF som radbrytning. I *nix-system måste man oftast
översätta LF -> CR+LF innan man kan skicka text direkt till skrivaren.

Nu är emellertid hanteringen av direktåtkomst av parallellportarna som
vi var inne på tidigare så väl dolda att det är tillräckligt krångligt
ändå i Windows.

Nja, inte riktigt så ändå... lugn och fin nu ;)
(Däremot skulle jag säkert kunna få ihop en roman till om vad jag
egentligen tycker om spoolertjänstens brister och design rent allmänt.
Den har gjort mig i egenskap av både nätverkstekniker och programmerare
glödande förbannad emellanåt.)

--
Olof Lagerkvist           sm6xmk
ICQ: 724451                     @ssa.se