Skärm till bärbar dator

Godkväll.

Jag har en bärbar dator, som jag behöver använda i bilen. Men den är lite
kinkig, den vill ha 19V för att fungera. Därför har jag ritat kort och
grejat ihop en liten step-up dc-dc omvandlare med en LM3478. Den verkade
fungera fint, men när jag skulle koppla in den till min fina dator gjorde
jag en fasansfull upptäckt: LCD skärmen i datorn hade spruckit! Förmodligen
har jag slagit emot någonting någonstans, eller tappat den vid något
tillfälle.

Till saken, någon som har något tips om var man kan få tag på en ny skärm
till en Acer Travelmate 506DX? Eller en trasig dator, med en hel skärm...

MVH
/Kent

Re: Skärm till bärbar dator

Kan tillägga att skärmen är en Sharp LM121SS1T53. Hittade faktiskt en på en
amerikansk sida, men den kostade 270$. Innan jag har fått hit den har den
säkert kostat mer än vad en likvärdig bärbar hade kostat...

/Kent

Re: Skärm till bärbar dator
Godkväll själv.

Tyvärr har jag ingen lösning men har samma planer som du. Jag började med
att såga isär 120-230V adaptern för att modda om den till 12V. Det är dock
inte helt trivialt. Mosfeten som switchar måste bytas mot en som tål 10
gånger mer ström men eftersom D-G kapacitansen då ökar måste även drivsteget
förstärkas i motsvarande grad. Och givetvis måste jag linda om ferrittrafon,
men det blir ju inte så många varv. Så detta har nog gått i stå, i synnerhet
som jag saknar ritningar på drivsteget.

Alternativet är att köpa en stepup på SlaskOlle (tror den låg på ca 400kr)
eller att bygga en. Tar gärna del av din ritning med komponentval om du har
lust att dela den. Jag behöver också 20V; nuvarande adapter kan leverera 70W
vid denna spänning.

Lars-Örjan

Re: Skärm till bärbar dator

Jag hittade en smidig switchkrets som hette LM3478. Dessutom kunde man
nyttja nationals online-workbench för att prova lite, verkade hyfsat
smidigt. Jag har hängt på en liten pot, så man kan ställa utspänningen
ungefär mellan 14V och 29V. Jag köpte komponenterna från RS, men tyvärr
skickade dom fel diod, jag fick dom i TO220 kapsel istället för en
ytmonterad... Snål som man är så ändrade jag kortet istället. Men det var
tusan vad stor en TO220 blir helt plötsligt om man sätter den mitt på ett
kort med ytmonterade komponenter! Kan säga att den lilla switchkretsen
inte var helt lätt att löda... Speciellt inte med en Biltema lödstation
med taskig spets, och en rostig pincett att hålla i flugskiten med.
Allting springer iväg så fort man kommer i närheten med lödkolven.

Jag har beställningslistan från RS härnånstans, kan lägga upp den också
när jag bara hittar den... Kan tillägga att jag inte har provkört den
tillräckligt för att kunna avgöra om den fungerar perfekt vid alla in och
utspänningar och strömmar, har bara provlastat den lite med motstånd. (Då
datorn tyvärr inte är frisk längre, som sagt.)

En bild på färdiglött och lite provkört kort: (ej tvättat och lackat)

http://www.shell.linux.se/glt/dc-dc/dc-dc_pcb.png*Modemvarning!*

Schemat:

http://www.shell.linux.se/glt/dc-dc/dc-dc.png
http://www.shell.linux.se/glt/dc-dc/dc-dc2.sch

Kretskortet:

http://www.shell.linux.se/glt/dc-dc/dc-dc_pcb.png
http://www.shell.linux.se/glt/dc-dc/dc-dc2.brd

/mvh
Kent

Re: Skärm till bärbar dator

Nu blev det lite fel där! Åh, varför gick jag inte och la mig istället...

Här är rätt adress till bilden:

http://www.shell.linux.se/glt/dc-dc/dc-dc_kort.jpg

Re: Skärm till bärbar dator
Tack Kent.

PS: Om du hittar beställningen så är det framförallt L1 som är intressant.
Vilken ström matade du in när du körde Nationals program?

Hälsningar
Lars-Örjan

Re: Skärm till bärbar dator

Inspänningen satte jag till 8-14v. Lite dumt egentligen, den måste väl
klara uppåt 16V om den ska vara i bilen. Men jag tror jag simulerade med
16V också, och det gick bra. Med nationals program iallafall...

Varning som sagt, dioden ser ut att vara en ytmonterad, men det var inte
dom som jag fick. Vet inte varför, kanske bara en liten miss när dom
plockade ihop mina grejer. Tyvärr säljer RS bara motstånd i 50 pack,
kanske hade blivit billigare att köpa från ELFA. Men nu ser du vilka
komponenter jag har ritat kortet efter, bla. spolen.

357-2356 1 Transistor, MOSFET, N Channel, SMT, IRF7807
446-9497 5 Diode, Switching, Low Leakage, HF, SOT404, PBYR1045B
333-8572 1 Suppressor, storage, SMT, WE-PD, shielded, 74477010
294-5573 5 Resistor, lowRic, SMT, 2512, 1W, R015
223-2467 50 Resistor, precision, chip, SMT, 1206, 1%, 39k
223-2350 50 Resistor, precision, chip, SMT, 1206, 1%, 4k7
223-2423 50 Resistor, precision, chip, SMT, 1206, 1%, 18k
177-396 5 Potentiometer, Cermet, 1 turn, 4mm sealed, 250mW, 20%, 250k
223-2568 50 Resistor, precision, chip, SMT, 1206, 1%, 180k
211-3445 50 Capacitor, ceramic, SMT, X7R, 1206, 10%, 50V, 22nF
211-3388 50 Capacitor, ceramic, SMT, X7R, 1206, 10%, 50V, 10nF
434-0037 5 Capacitor, electrolytic, surface mount, 35V, 220uF
433-9958 5 Capacitor, electrolytic, surface mount, 25V, 100uF

MVH
Kent

Site Timeline