Identifiering av mystisk kontakt i bärbar dator. Hjälp!

Jag var klantig o hade sönder en del av kontakten som håller kabeln till
hårddisken på plats (en bärbar dator). Hårddisken är inkopplad via en typisk
brun platt kabel (tunn plast med kopparledningar på) och sen sticker man in
den i en vit kontakt och fäller ner en brun liten plasttgrej som låser
kabeln på plats. Det är den bruna plastgrejen man fäller ner som är trasig.
Denna plastbit går inte att köpa löst från Fujisu-Siemens och företaget som
reparerar datorerna åt F-S vill inte hjälpa till. Om jag bara kan komma på
vad det är för kontakt och vad kabel/kontakttypen kallas kan jag säkert
hitta den hos Molex etc.
Kolla på bilderna! Den bruna plastgrejen som låser kabeln är full med
superlim för jag försökt laga den, hehe :)
http://lyan.hopto.org/kontakt

Jag tror kontakten är ganska standard i dessa sammanhang, men jag vet inget
om den. Ni som hänger här har nog skruvat ilite genom åren så ni kommer nog
på nåt! :) Datorn är för övrigt ganska bra och värd några tusen så det vore
ganska tråkigt att behöva kassera den. Tacksam för hjälp!

/Martin

Re: Identifiering av mystisk kontakt i bärbar dator. Hjälp!

typisk
in
trasig.
som
inget
nog
vore

Det är en 2.5" IDE kontakt.

Prova närmaste datorbutik med lite klass på sortimentet så bode det lösa
sig.

Risken finns dock att fästet till kontakten gått sönder och då köper man en
ny disk.

Re: Identifiering av mystisk kontakt i bärbar dator. Hjälp!
Ja det är riktigt. Är detta nån slags standardkontakt eller?
Jag trodde det var Fujitsu-Siemens egna "moderkort till 2,5"
hårddiskkontakt-adapter".
I andra änden av den där sitter en vanlig kontakt som passar in i vilken
2.5" hårddisk som helst.
Den ingår ju inte i själva hårddisken utan är kabeln från hårddisken till
datorns moderkort.

/Martin

en

Re: Identifiering av mystisk kontakt i bärbar dator. Hjälp!

Då ska det nog räcka att klämma på en ny kontakt på din kabel.

Som sagt, närmaste datorfirma....
Gärna en serviceverkstad för IBM, Compaq osv. där finns det ofta kunniga
tekniker så du inte travar in på "Börjes Data & Radio & vitvaror"

Re: Identifiering av mystisk kontakt i bärbar dator. Hjälp!
Hehe, vad är det för fel på "Börjes Data & Radio & vitvaror"? Han har ju
säkert både hammare och stämjärn och andra precisionsintrument... :)
Anovo finns här i Linköping och det är de som servar Fujitsu-Siemens, men
det är kalla handen från dom :(
Får se om jag kan hitta nåt annat.

till

Re: Identifiering av mystisk kontakt i bärbar dator. Hjälp!

vilken

Det finns inget ställe där du bor som har lite skrotade datorer på hög... Du
kanske kan hitta kontakten i en gammal modell om det är någon form av
standardkontakt, det borde ju räcka att modellen har 2,5" disk vilket många
även äldre datorer har... Men jag tror precis som du att det är en "lite
speciell" kontakt som inte sitter i så många modeller/fabrikat (men jag kan
ju ha fel ;o) Och det går ju naturligtvis inte att klämma på någon ny
kontakt som Daniel skrev (tror att Daniel tänkte på kontakter som kläms på
vanlig bandkabel), det är ju själva kontakten som klämmer fast den
specialutformade "foliekablen" mot moderkortet...

En absolut nödlösning som jag inte kan rekommendera men som gör att du inte
behöver skrota datorn kan vara att med en mycket fin lödpenna/spets löda
fast "foliekabeln" direkt på mönsterkortet (moderkortet) där kontakten satt.
Men jag skulle leta ett bra tag innan jag använde mig av den lösningen ;o)
Tänk på att plasten i "foliekabeln" kan smälta, men jag har lödit på dessa
typer av kablar förut och det finns även produkter där man använder denna
lösning vid produktion, t.ex. i bilstereos...

/Peter

Re: Identifiering av mystisk kontakt i bärbar dator. Hjälp!
Jo, att löda eller bygga om på annat sätt är sista utvägen. Men vad om helst
är ju bättre än att skrota. Ska dock vänta nån månad innan jag ens överväger
det :)

men
kunniga
Du
många
kan
inte
satt.

Re: Identifiering av mystisk kontakt i bärbar dator. Hjälp!
Japp, de säger att de måste byta hela moderkortet i så fall. Och det känns
ju lite väl jobbigt.
Särskilt som att kontakten är hel och det bara är den bruna plastgrejen man
fäller ner som är trasigt. Bara att byta utan att löda eller nånting. Om man
hittar nån. :(
Du råkar inte ha nåt skrot liggandes då?
Denna typ av kontakter förekommer säkert i många fler datorer än just min.
Jag sitter nu och letar runt bland tillverkare av kontakter för att försöka
hitta nåt.

/Martin

Re: Identifiering av mystisk kontakt i bärbar dator. Hjälp!
In tPVMb.44504$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net,

Det sitter liknade på en del hårddiskar. Om det är samma längd ska jag låta
vara osagt, men det kanske är enlare att hitta en gammal utrunkad hdd än
ett moderkort att plocka delar från.
--
Dick

A CRAY is the only computer that runs an endless loop
Re: Identifiering av mystisk kontakt i bärbar dator. Hjälp!
Aha. Du tänker då typ på elektroniksidan av en 3.5tumsdisk? Det var ingen
dum idé.

låta