Kretschema eller liknande till Palm e2

Hej,

Min Palm E2 är stendöd. Tänkte öppna den imorgon och se om jag kan se något. Nån som har koll på om det går att få tag på kretschema eller något annat som kan vara till hjälp vid felsökning? Har någon andra tips för vad jag kan göra, om jag inte direkt kan se någon komponent som är bränd eller liknande?

MVH Carl

Reply to
c.j[dot]w

Har du gjort vad du kan med resetknappen i kombination med powerknappen etc. enligt instruktionsboken ?? du kanske har något program som låser upp hela palmen och den ser död ut.

om den har varit oanvänd lång tid och batteriet dragits ur i botten så kan den behöva stå och laddas i hållaren ganska länge (timmar!) innan den vaknar till liv, då man har en ganska varsam uppväckandeprocess av den inbyggda lithiumbatteriet när den är riktigt tom (åtm. var det så på palm V).

om inget av ovanstående hjälper så är kontrollen i första hand att det fins ström i batteriet (dvs mellan 3.7-4.2 Volt) - annars går ingeting igång och därefter spänning till kretsarna rent allmänt - då det troligen bråkar där. sådanahär prylar brukar ha en eller flera spänningsomvandlare på olika ställen, slå upp kretsbeteckningarna och pinning och se om det fins spänning där, men se upp, en del omvandlare har styrning från processor så att programvaran kan slå av och på delar efter behov (som backlight etc.)

du kommer förmodligen aldrig hitta något som ser bränt ut här - det är lågeffektsprylar som hanterar några få mW och dessa effektnivåer ger ingar brännmärken...

Har försökt göra en Soft Reset utan framgång. Hard Reset vill jag inte göra. Pga osannolik otur försvann all kalenderdata från Palm Desktop ungefär samtidigt som palmen lagt av. Vid ett tillfälle när jag startade Palm Desktop var helt enkelt kalendern tom.

Den hade använts kort innan den la av, och jag tror att den satt i laddaren ganska länge vid åtminstone något tillfälle efteråt.

Tackar för dessa tips. Kan du utveckla "Slå upp kretsbeteckningarna och pinning"? Har inte gjort denna typ av felsökning förut. Du menar försöka hitta specar på kretsarna? Går det i allmänhet efter vad som står på dem? Google, eller hur gör man? Hittar jag kretsspecar gissar jag att du menar att jag ska mäta t ex på benet som ska ge spänning till kretsen, och kolla så det verkligen finns spänning där?

Reply to
c.j[dot]w

"c.j[dot]w" skrev i meddelandet news:XlgOf.47002$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Hej

Har en Palm Tungsten som också var stendöd en dag. När jag tryckte in "på" knappen hårt med nageln startade den. Något skumt hade hänt med knappen. Efter litet motionerande av knappen funkade den som vanlig igen. Oxid eller något mikroskopiskt skräp i knappen.

Du kan ju alltid prova....

Håkan

Reply to
Håkan Olsson

c.j[dot]w skrev:

Är nog bara att bita i det sura äpplet, för startar den inte alls är risken stor att den redan tappat allt i minnet. Min egen handdator låg i min resväska i en bil några dagar å den var helt död efter den upplevelsen.

Tog 4 timmars laddning innan den hoppade igång igen. Å allt var borta. Iofs så använder jag min i princip bara som GPS så det var inget problem, men räkna minte med att få tillbaka dina data.

--

Mysko
Reply to