Salora 28M91 Tv problem

Hej,

Jag har ett konstigt fel på min Salora Tv, modellen är en 28M91.
Felet är att de tre grundfärgerna har bytt plats:
R ---> B
G ---> R
B ---> G

Felet är detsamma oavsett jag tar emot signal från Antenn, Komposit eller
RGB.  En dag var färgerna ok, nästa inte.
I övrigt är det inga fel på den.

Är det någon som har en ide på vad som kan vara fel?

TIA.

Re: Salora 28M91 Tv problem

Nu har jag testat med S-video också...samma sak där.

Re: Salora 28M91 Tv problem

eller

Jag skulle gissa på att 4.43MHz oscillatorn inte klara av att
detektera bursten som kommer direkt efter linjesyncen.

Danne

Re: Salora 28M91 Tv problem

Hur kan man kolla detta?

Re: Salora 28M91 Tv problem

Låter knepigt.
Det är det första "digitala" chassiet (1M) i din apparat.
Är det som du säger så kan man ju tänka sig att det är nåt knas med VCU-
eller VPU-kretsen.
Har osd:n också fel färg?

Tilläggas ska också att detta är ett förb**nat chassie.
För det första så äter det kondingar , lödfel i massor.
För det andra så är det svårjobbat , dock så vill jag minnas att IC:na
sitter i hållare.
/Morgan

Re: Salora 28M91 Tv problem

Hur kollar man om det är något fel på VCU och VPU kretsarna?
Vad gör dessa kretsar?
Jag har tyvärr inget oscilloscop.
Jag minns inte riktigt färgerna på osd, men jag har för mig att texten
var gul förut nu är den någon rödaktig nyans.
En del IC sitter i hållare, andra är fastlödda.
Tack för hjäpen.

Re: Salora 28M91 Tv problem

VCU = Video Central Unit
VPU = Video Process Unit
Det är digitala kretsar för bildbehandlingen.
Det är komplexa kretsar , så man provar helt enkelt bara o byta.
Bor du i närheten av Karlshamn så kan du få ett sådant skrotat chassie av
mig.
/Morgan

Re: Salora 28M91 Tv problem

En sak jag tänkte på är att man kanske helt enkelt skulle kunna
kasta om RGB-sladdarna innan de går in i bildröret.
Vad säger du om den iden?
Det är förstås bättre att fixa den riktigt men om jag inte kan hitta
felet så så kanske TV:en iallafall blir användbar ett tag till.

Tack för erbjudandet om chassit, men jag bor i Skövde så det är bite att åka.
Skulle du ev kunna tänka dig att skicka dessa 2 IC-kretsar till mig?
Jag betalar givetvis frakten.

hälsn

Re: Salora 28M91 Tv problem

Hej,

Har du provat stänga av TV'n på huvudströmbrytaren över natten,
och göra en kallstart?

Ed

Re: Salora 28M91 Tv problem

Japp, ingen skillnad alls.

Re: Salora 28M91 Tv problem
Du kan försöka med en yttre avmagnetisering ! Det kan vara orsakat av åska i
närheten !

Mvh

Claudio C