Blaupunkt TV med kass SCART

Sitter med en Blaupunkt IS70-39VT NICAM som vägrar ta emot Composite signalen i SCART kontakten.

Tror att problemen började i samband med att jag kopplade den till datorn (som jag gjort många gånger innan). Bilden blev dålig så jag sket i det och nästa gång videon skulle användas kom ingen bild.

TV:n är från -90 så den är gammal, men ändå så pass bra att man kan satsa iaf lite arbete på den (har aldrig sett nån 28" som är mindre på djupet).

Kunde va kul om nån kunde ge nåt tips om vad som kan va fel/vad man ska leta efter (antar att ingången brännts på nåt sätt). Har plockat isär den och det finns inga synliga defekter.

Tack på förhand!

/Daniel

Reply to
Daniel S{ll

Ja eftersom datorn är spänningsförande om den inte är kopplad till ett jordat vägguttag så har du troligen bränt diverse elektronik i TV:n. Sådant slarv att köra datorn utan jord straffar sig dyrt. Se här

Alternativet är att koppla ihop datorn och TV:n endast när nätsladden på båda dessa apparater är urdragna ut vägguttaget. Koppla aldrig någonsin in bild eller ljudsladdar när nätsladdarna är instoppade i vägguttagen! Det räcker inte att datorn är "avstängd", nätsladden måste ur vägguttaget!

Min Nokia satelitmottagares scartutgång slår det gnistor om, om jag kopplar den till jordad dator pga av att den har nätdel som i en PC, och är ojordad. Inga problem om datorn också är ojordad... Sat-mottagarens läckande, switchade nätaggregat, förekommer troligen även i många video/tv också. Om man är rädd om elektronik som kopplas ut och in så bör man betänka länken ovan och även som i detta fallet tänka in den förmodligen ej särskilt jordade TV:n vilken i sin tur kan vara anluten till andra utrustningar/antennanläggningar osv.

Detta rådet fungerar oftast även om det är mindre lämpligt av många skäl att en signalkabeln även har en potentialutjämningsfunktion för kraftströmmen. Bättre och säkrare är att anordna en separat nollspäningslina mellan utrustningarnas jordsskruvar, såsom det brukar finnas i lite bättre audioprylar och i div. mätinstrument. Denna linan ska ständigt vara ihopkopplad mellan de olika enheterna så kan man sedan, ur signalsynpunkt, riskfritt koppla in och ut sladdar mellan dessa. Personligen anser jag att signalkretsar i konsumentelektronik som inte är fullt isolerade från fas/nolla/jord borde skyddsisoleras, i synnerhet när de kan tänkas galvaniskt kopplas ihop med andra signalkretsar som inte heller är fullt isolerade. I förlängningen finns här även en personsäkerhetsaspekt men det gäller ungefär samma här som med scartkontakten, tillräcklig spänningsskillnad och ström kan avliva det mesta.

/Alf

Reply to
Alf Friman

Jo jag har också märkt att sådana där apparater också lider av spänningar på chassiet och därför är mitt råd att alltid dra ur nätsladdar ur vägguttaget innan man skall koppla Audio, Video, SCART eller antenn-sladdar. Det blir billigast så.

Så har jag gjort på hela min ljudanläggning, digital-TV-box och dator eftersom allt är ihopkopplat med varandra ljudmässigt. En 6 mm2 tjock jordkabel mellan alla enheter har minskat bakgrundsbrummet avsevärt också. Nu kan jag koppla om sladdar med allt igång utan minsta risk för skada eller ens minsta transient. Troligen minskar detta även risken för skada vid blixtnedslag i närheten.

Det är mycket som "borde vara".

Både TV:n och datorn sitter alltid i jordade kontakter. Dock har ju TV:n ingen jordad stickpropp. Detta gäller alltså hemma hos mina föräldrar där TV:n står.

Kan jag ändå ha brännt ingångarna pga potentialskillnarer? Datorn var på och TV:n hela tiden avstängd.

Jag kör alla mina datorer och hemmabio ojordat! Slarvig? Javisst....vad gör man om de enda jordade uttagen finns i köket? Att dra kablar från ett rum till ett annat har man ju blivit varnad för.

Men att jorda mellan apparaterna som du föreslår kanske ersätter riktig jordning delvis. Dator-Laptop-projektor sitter redan i samma jordade grenuttag, men hur gör man med resten av prylarna som inte har jordad stickpropp? (Video, NES, reciever, sub, osv) Skruva isär och jorda i chassit?

Mycket tacksam för mer tips!

MVH Daniel

Reply to
Daniel S{ll

ingen

och

grenuttag,

(Video,

Skruva isär och jorda chassit är väl ingen bra idé om man har flytande jord och gammla apparater? Vissa med nollan i chassit och vissa med 230 VAC.

Reply to
DataSpider

Att TV:n var avstängd hjälper normalt inte, man måste dra ur nätsladden!

Det var ju bra, men dock mycket ovanligt.

Ja absolut, om man inte vill riskera att grejorna går sönder. Det är inte så ovanligt att ingångskretsar går sönder när man kopplar med nätsladdarna kvar i vägguttaget. Jag har sysslat med elektronikservice i över 30 år och råkar ha en hel del erfarenhet av just det här problemet både på jobbet och privat.

Som du nu säkert har insett är det mycket riskabelt. Bara för att det ser smidigt ut betyder det inte att det är riskfritt.

Ja, det kan vara så. mycket beror på vilka potentialskillnader det var just när första stiftet kontakterade - och vilken stift som först kontakterade...

Om det är jord som går i varandra först så brukar det klara sig, om inte strömstöten är för stor - du har ju alltid induktiv och kapacitiv koppling i sladden som kan förmedla stöten till 'fel' pinne om ledaren intill börja strömrusa som det gärna blir vid urladdning.

Tänk på att potentialskillnaden inte är fast som likström, utan varierar 110V i amplitud och i 50 Hz (skjuter man 110 V med några nF laddning på en CMOS/TTL-ingång blir den gärna svettig/trasig)

- så om det är blixtfri anslutning första gången innebär inte att det är lika potentialfritt nästa gång då det helt beror på var i 50 Hz perioden kontakten anslöts.

Man kan aldrig ersätta jord, däremot får man en potentialutjämning mellan enheterna när man kopplar till jordade sladdosor, men likväl så gungar jorden mer eller mindre med 110 Volt amplitud (spänning beroende på hur stickpropparna är vända) - och det fungerar tills man kopplar systemet till något som inte är matad via samma nätuttag (tex centralantennuttaget i huset via datorns TV-kort, eller via ljudkort/videokort till videon/stereon vidare via SCART-kontakten mellan videon och TV:n och därefrån till centralantenn).

det räcker med _EN_ sladd/koppel på fel ställe för att hela systemet skall få problem.

Dessa prylar är som det heter dubbelisolerade och flyter i spänningspotential - därmed inte sagt att de är brumfria vid inkoppling till annan utrustning, jordat som ojordat

- där handlar det om hur symetriska tranformatorer mm. är.

|| Ca |---||-----| | || | | |

-------0||0----------- primär 0||0 sekundär 0||0 0||0

-------0||0----------- | | | || | |---||-----| || Cb

Ca och Cb är oönskade parasit-kapacitansen mellan primär och sekundärlindningen i en trafo.

om Ca och Cb är helt lika (dvs. symetriskt) så blir det ingen problem med brum då strömmarna från båda kondensatorerna tar ut varandra fullständigt .

Däremot om Ca och Cb lite olika så får man mer öveläck från ena sidan än den andra och den 'felströmmen' tar sig runt systemet andra vägar för att hitta tillbaka till den ledare som den skulle ha tagit om det var balans och den 'felströmmen' ger sk. jordströmmar som orsakar brum mm. besvär.

Här handlar det om kvoter. tex om ena kondensatorn på 100 pF och den andra kondensatorn på 99pF så får man verkan att strömmen för den saknade 1 pF i 99pF kondingen skall hitta andra vägar för att nå sin andra sida sas. och orsaka jordströmmar. Det är alltså obalansströmmar och ovan indikerar att det måste vara _precision_ i kondensatorer i nätfilter och symetriskt vällindade trafor för att undvika obalansströmmar - det duger inte att sätta in 5% komponeneter här inte!!

Som jämförelse säger man att en telekomtrafo som tex. sitter i modem, där har man en obalansdämpning av minst 46 dB, medans ovanstående skissade koppling ger ungefär 40 dB. (har inte räknat på detta)

enl. teskopplingen:

____ |--|____|---------0||0----------|----O ______| 300 0||0 | _|_ _|_ | ____ 0||0 ___ | | V | | ~ | |--|____|---------0||0--|-|___|-| |___| |___| 300 | 600 | | 120 Volt AC | | | | | --- --- ---

och man matar in 120 Volt på generator (~) samt mäter 601 mV (v) på utgången så har man ca 46 dB obalansdämpning pga. osymetriska parasitkapacitanser i trafon.

Ovanstående är typiskt situation vid ojordade datorer och modem och med tanke på att 0.6 Volt är ca 3 ggr högre än 'nyttosignalen' modemsignalen så är det inte så konstigt om man får problem med hastigheten vid ojordade datorer. Detta av den enkla anledningen att ca 2/3 av AD-omvandlarens sving i modemet används för att hantera brummet med övertoner och bara 1/3 är kvar för nyttosignalen och därmed lägre resulterande upplösning, vilket gör att den tappar skärpan för att klara dom högsta modemfarten.

Vid jordad dator så kanske (~) bara är 1.5 Volt och brumspänningen (V) på andra sidan ligger runt 0.0075 Volt, betydligt lättare att hantera för ett modem.

Motsvarande situation har man med ljud från ljudkort mm. och med trafo menar man nättrafo (även switchade) i stero, dator, TV, Video, centralantenn osv.

Liknande problem har man med nätfilter i ojordade anläggningar, medans när det är jordat så förvinner 'felströmmen' från nätfiltren via skyddsjorden.

Många felkällor är det... och beroende på var osymetrierna sitter så kan problem uppstå _eller_ försvinna när man går från ojordat till jordat eller tvärt om, och det kan vara olika betendet för resp. läge för dom ingående apparaterna i systemet.

Konstigt att det ändå fungerar så bra som det gör...

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Med lite tur kan det gå hyfsat :-)

För att återgå till frågan:

Går det att göra något eller är det bara att slänga ut skiten?

Reply to
Daniel S{ll

Det är "bara" att byta de trasiga komponenterna. Om du kan hitta någon som kan göra det till rimlig kostnad är problemet.