Re: skrämma liv i gammalt mobilbatteri, hur?

upp
än
<klipp>

Det där med minne stämmer, men inte för Metall-Hydrid, Ni-MH batterier.
Dessa är inte alls lika känsliga som Cadmiumbatterier Ni-Cd, det är dessa
som har en typ av minne.

Däremot så är Ni-Cd batterier mer lämpliga där man tar ut rätt höga
strömmar.

Re: skrämma liv i gammalt mobilbatteri, hur?
Om batteriet har en vilospänning på 2,8v är det _totalt_ urladdat och du ska
inte ladda ur det mer. Ni*-celler anses som helt urladdade vid en
_vilospänning_ på 1v vilket i ditt fall skulle bli 4v (4*1,2=4,8).
Antagligen är en eller flera celler döda och det finns inget hopp...
Men testa att koppla in en konstantströmladdare eller annan lämplig källa
direkt till batteriet. Om batterispänningen hoppar upp väldigt snabbt till
4-5v vid måttlig laddningsström (kanske 100mA) så går det inte att få upp
det till några vettiga kapaciteter. Ett år är inte alltför jättelång tid så
det kanske går att cykla upp det till en viss kapacitet ändå. Testa!

/Martin

Re: skrämma liv i gammalt mobilbatteri, hur?
del
och
laddare

Jag vill minnas att man kunde "chocka" batteripaket som ej tar laddning
(skadade celler) med en hög spänning under kort tid. När jag hörde om det
fanns ej NiMH batterier, så jag vet inte om det funkar på dem. Risken är ju
förstås att man pajar paketet helt, men som sista desperat utväg kan man ju
pröva innan man slänger dem.

Jag fick för mig att iden var att man skulle kunna "bränna bort" små bryggor
som bildats i en cell och som orsakat kortslutning.

/Oskar

Re: skrämma liv i gammalt mobilbatteri, hur?

Fast NiMh är inte heller helt bra på den punkten, även om dom är bättre..

..Och om man ska ha dom på ställen där det blir varmt..

Tror dom laddar ur sej långsammare (självurladdning) också ? känns så
på batterierna jag har till min digitalkamera iaf, en uppsättning NiMh 1800mAh
och en uppsättning NiCd 500mAh.

Re: skrämma liv i gammalt mobilbatteri, hur?

..Eller ganska lång tid.

Jag körde min bärbara telefon minst ett år efter att jag hade chockat
batteripacket med bilbatteriladdare :)

Det batteripacket vägrade ta laddning efter att telefonen legat oanvänd
i över ett år innan jag fick den..

finns hopp! Re: skrämma liv i gammalt mobilbatteri, hur?
Jag har lite hopp om batteriet nu. Jag körde det med silvas med silvas
solcellsladdare som lämnar max 140 mA vid 6 V i starkt solsken. Idag var det
lite moln så det blev nog inte maxström. Jag mätte upp 4,5V efter 2 timmar i
solladdaren. Körde sedan vanliga telefonladdaren och nu ligger telefonen på
tomgång så vi får se hur bra kapaciteten blir men jag har i alla fall fått
liv i batteriet.

Tack för tipsen!

/Patrik

Re: skrämma liv i gammalt mobilbatteri, hur?

Har kört batterier i loaddumpen med bra resultat ett par gånger.
Ladda upp ett par duktiga kondensatorer (för att få en hög ström).
Finns ofta i lysrör eller på elmotorer i tvätt/diskmaskiner o.dyl.
Och släpp loss laddningen över batteriet ett par gånger,
beroende på spänning och kapacitet i kondingarna.

Site Timeline