Hur komma igång med

Halloj

Jag har alldeles f=F6r mycket ide=E9r f=F6r mitt eget b=E4sta!

Jag =E4r inte helt bakom p=E5 elektronik, har jobbat som reparat=F6r av lite enklare saker .. p=E5 sk=E4rmar, n=E4tdelar, radio, systemkort(dock med testare till) och bygger diverse saker f=F6r hemmabruk men har konstaterat att ide=E9rna nu inte l=E4ngre klarar att f=F6rverkligas med analogteknik.. och d=E5 jag som m=E5nga andra har =F6verg=E5tt till att bli en datan=F6rd och s=E5ledes tappat lite av den "verkliga" kunskapen och l=E4nge inte =E4gnat det tid s=E5 har jag nu f=E5tt fattningen tillbaks och l=E4ngtar tillbaks till elektroniken!

Jag s=F6ker allts=E5 "snabba" v=E4gar att l=E4sa upp mig p=E5 digitalkunskaperna och rikta in mig p=E5 att kunna skriva lite enklare saker till timers, styrningar av andra don av typen halvfabrikat eller vad man ska s=E4ga osv osv

Tips?! :)

Reply to
gugges

Hej Gugges!

Du kan ju alltid ladda hem 5Spice från

Det är en programvara som kan simulera elektronik prova någon demo i demo mappen, borde finnas digitaldemo av något slag. Sen är det bara att hitta på eget. Analyze->Run Analyze

Lycka till: /Svempa

Svempa

En annan sådan är Microcap, med ganska många exempel och relativt generös med antal komponenter i simuleringen för att vara demoversion.

Pspice är uppäten av orcad och jag upplever att den har högre lärsteg innan den är användbar (man skall bygga projekt och allt möjligt jävelskap innan man kommer till skott - anpassad för storföretag...)

har hört folk säga att versionerna precis innan den blev inolverad i orcad skall vara dem bästa versionen.

Dessutom har den varit ganska snål med antal komponenter i sin simulerning i demoversionerna (tex så räknas alla komponeter i subcircurit som tex opamp 741 och det blir nästa inget kvar att bygga runt den).

elecronic workbench är också ett paket, men jag har ingen erfarenhet av det.

Om man vill ha obegränsat antal komponeter, men harva i nodlistor (icke grafiskt) istället så finns alltid winspice och den riktiga 'spice' i företrädesvis unix/linuxmiljö.

välj en variant som du trivs att jobba i och att det går att hitta fullvuxna versioner utan spärrar nära dig (läs p2p), så länge det används på hobbynivå.

- det intressanta med dom komersiella spice-program från 40kkr till flera 100 kkr är att alla basera sig på öppen kod (spice) i botten en gång i tiden, som man iofs. har förbättrat något och förpackat i grafiska skal och tar svinigt betalt för... - det här var innan GNU-licensen...

Jag uppfattade att frågan egentligen gällde hur man kommer igång med mikroprocessorer, men jag vill ändå komplettera listan över simuleringsprogram för analoga och digitala kretsar med:

. Intusoft är billigare än Orcad, och har en demoversion som jag tycker funkar bra.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

Tips 2

Om du vill programmera 68HC11 från Motorola kan du prova en emulator som emulerar en programmerbar krets i din dator.

Prova demon me demo designer från demo/exempel mappen. Hacka lungt :)

/Svempa

Reply to
Svempa

Oj! :) h=E4r fanns en del att g=E5 egenom :)

Tackar f=F6r tipsen och =E5terkommer antagligen snart med en massa fr=E5gor ;)

Det =E4r framf=F6r allt dyngs styrning som jag ska djuploda p=E5, 2 tidspunkter ska kunna st=E4llas, vid dessa ska ljuset b=F6rja tona upp resp ner med 1-10v som styrning, sen ska det vara valbart med vilken hastighet det ska tona upp och ner.. men just nu vet jag knappt var jag ska b=F6rja! ev finns ett par =F6nskade funktioner till med i..

timern fick jag ihop p=E5 en halvmiss men hj=E4lp av detta :)

Reply to
gugges

skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@g47g2000cwa.googlegroups.com... Halloj

Jag har alldeles för mycket ideér för mitt eget bästa!

Jag är inte helt bakom på elektronik, har jobbat som reparatör av lite enklare saker .. på skärmar, nätdelar, radio, systemkort(dock med testare till) och bygger diverse saker för hemmabruk men har konstaterat att ideérna nu inte längre klarar att förverkligas med analogteknik.. och då jag som många andra har övergått till att bli en datanörd och således tappat lite av den "verkliga" kunskapen och länge inte ägnat det tid så har jag nu fått fattningen tillbaks och längtar tillbaks till elektroniken!

Jag söker alltså "snabba" vägar att läsa upp mig på digitalkunskaperna och rikta in mig på att kunna skriva lite enklare saker till timers, styrningar av andra don av typen halvfabrikat eller vad man ska säga osv osv

Tips?! :)

Här finns det ett bra forum för dina frågor och funderingar.

Pepe

Reply to
Pepe