Ingen bild Nokia 446Pro + Hur öppnas...?

Hej.

Hittade en tidiagre tråd ang. ingen bild på en nokia 446xs.
Jag har mer eller mindre samma sympton på en nokia 446PRO. Ingen bild. Grön
lampa lyser och skärmen låter ungefär som normalt.

Skulle vilja veta hur det gick för "mw" med hans skärm. Jag hoppas att han
finns kvar på forumet.

Finns det andra tips på denna skärm så tar jag gärna emot dessa också.

Tittade lite lätt på skärmen idag. Har dock inte riktigt kommit på hur man
öppnar denna skärm utan att förstöra plasekåpans infästningar. Jag har för
mig att jag sett någon bild på detta tidigare, någon som vet?

tacksam för hjälp

// lars

Re: Ingen bild Nokia 446Pro + Hur öppnas...?
Skärmen öppen. Bara felsökningen kvar.

Någon som har standardtips på denna skärm?

Någon som har kopplingschema?

Symptom:
Ingen bild. Skärmen verkar starta normalt och grön lampa lyser.
 Verkar ge spänning för uppvärmning av elektroderna i bildröret då dessa
blir upphettade(gula)

Verkar ha blivit väldigt varmt runt R451 R452. Men de verkar OK.

Tacksam för tips

//Larso

Re: Ingen bild Nokia 446Pro + Hur öppnas...?

Status på monitor:

Från 180V brännt motstånd R421 till transistor T405 (J512). T405 kortsluten.
Ena benet på transistorn ( har ej hittad pinout) går i serie med en spole i
trafo M402 till primärsidan av trafo M403. På denna lindning av M403 tror
jag att också att styrningen av ljusstyrkan sitter. (Stor IC innehållande
transistorer som styrs av processorn). På andra sidan M403 sittar två
motstånd (R451, R452) som gått väldigt varma (svart kretskort, men verkar
vara hela) upp till pinne 12 på högspänningstrafon.

Kan det vara så att det är transistorn som orsakat felet eller är detta bara
en följd effekt av ngt annat. Har även läst en hel del om dåliga trafos i
Nokia skärmar.

I schemat för 445PRO som postades tidigare i denna trån, så verkar det som
om att trafo M403 motsvaras av den på sida 4 med inkommande NS signal
(långt ner och i mitten av sidan). Mina två motstånd (R451 R452) som blivit
väldigt varma kallas "254 22".

Har dock haft svårt att identifiera transitorn som brunnit. Som sagt den
sitter i serie med ena lindningen på M402 men konstigt nog har den andra
lindningen bara en anslutningspunk och den går till jord.

Tips tages gladeligen emots.

// larso

Re: Ingen bild Nokia 446Pro + Hur öppnas...?
Hej igen.

Är det någon som vet vart man kan få tag i MOS FET Transistor J512 eller
ekvivalent någonstans?

// lars

Re: Ingen bild Nokia 446Pro + Hur öppnas...?

På min kompis 446XS åtgärdade jag ett antal suspekta lödningar, i synnerhet
alla HS-trafons "pinnar", men det fanns flera till som såg skumma ut.
Ett typfel på 446XS är tydligen just att HS-trafons lödningar är dåliga, och
eftersom monitorn nu fungerat problemfritt i flera veckor tycks det som om
operationen lyckats!

Fick f ö tips om detta på tyskspråkiga
http://forum.electronicwerkstatt.de/phpBB ,
som är innehållsrikt och verkar både seriöst och bra!
(Översättning v b med Babelfish funkade tillräckligt bra för mig... :-)

Bilderna på 446Pro-kåporna + "hakar" hittar du här:
http://w1.232.telia.com/~u23206412/kort.htm

Något schema till 446Pro har jag inte lyckats hitta, men väl ett till
21-tummaren 445Pro, och de kanske är rätt lika?
Finns för nerladdning på:
http://geocities.com/gdaewoo_cmc1511b/nokia_445pro-hp_p1110.zip .
(Har dock inte själv kollat på schemat...)
Schemat är i djvu-format, läsare/plug-in hittar du v b här:
http://www.lizardtech.com/download/dl_download.php?detail=doc_djvu_plugin&platform=win .

Lycka till!

/ mw

Re: Ingen bild Nokia 446Pro + Hur öppnas...?
Tack för tipsen.

Skall se ifall jag har tid att titta vidare på skärmen under veckan.

Ang. öppnande att denna skärm så verkar det vara svårt att inte skada
plastfästena alternativt "mosa" plastkanterna i kåpan.
Efter att jag gjort tillräckligt med många fula märken i kanten fick jag en
ide som räddade fästerna och gav mindre åverkan på kanterna.

Efter att ha lokaliserat de två hakarna i övre delen av skärmen så borrade
jag ett 1,5 mm hål in kåpan ( ca 3 cm oven skarven ).
Genom detta hål kunde jag sedan föra in en spik och trycka undan hakarna så
att kåpan lossnade.

Återkommer med mer info hur det går :-)

/ lars

http://www.lizardtech.com/download/dl_download.php?detail=doc_djvu_plugin&platform=win .

Re: Ingen bild Nokia 446Pro + Hur öppnas...?

en

Jag har också en 446Pro, har haft mardrömmar om hur f-n man kommer in i den.
Jag ser med spänning fram till resultatatet av dina "forskningar"

/Leif

Re: Ingen bild Nokia 446Pro + Hur öppnas...?
Jag har en trasig 446PRO som ligger och skräpar.

Är det någon som vill ha den? I sådana fall får ni komma och hämta den i
centrala Stockholm, annars åker den till tippen.

Maila vid intresse.

/Patrik

patrik at
borrade
den.

Re: Ingen bild Nokia 446Pro + Hur öppnas...?
Har du kollat R,G,B spänningarna på bildrörskortet?
/Janne

Site Timeline