PC stänger av sig... - Page 2

Re: PC stänger av sig...

Men varfö rsäger du att du bytt nätagg när du inte gjort det?
Jag trodde du va en seriös snubbe, men jag hade tydligen fel.

**/kent

Re: PC stänger av sig...

utan

Vi kan alla göra eller ha fel i vissa situationer,  i synnerhet här där man
har begränsad tillgång till läget. Men det är bara att acceptera detta,
ingen är perfect.

"04-01-27 20:16
Den loopar pg.a av; kasst minne eller taskiga drivers till G-kort.
mickla lite - och återkom med svaret..

**/kent"

"04-01-28 00:00
Bytte nätagg och då startade den upp fint och den går fortfarande utan att
ha startat om."

--
/Jonne"

Ett bra försök till lösning men den här gången var det fel = släpp det och
Re: PC stänger av sig...

saker.
nätaggregat."
felmarg.)
innan

Bjärstål har nog lite mera erfarenhet än vad du tror. Och du har rätt, är
man inköpare på ett större företag så kollar man inte alla prylar själv utan
kollar med teknikerna ( och deras chef ) hur läget är. Kanske t.o.m med ISO
9000 enheten. Alla har inte samma storlek och kompetens på företaget som du,
jmf hur lång tid tar det för ditt företag att kontrolera och felsöka 1 500
000 power supply. Dagar, veckor, deccenium ?

Re: PC stänger av sig...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Fan va goo du är.. slicka rompa med dej...

HAHAHAHA.. han är lagerråtta sa jag. En misslyckad akademiker.

**/kent

Re: PC stänger av sig...

ps; inlägget/texten avser; import av datorlådor inkl nätagg.

**/kent

Re: PC stänger av sig...
Hej

Låter precis som det fel som drabbat ABB Hem PC från år 2000.
Då är det 6 st 1500uF E-lytar (de svarta med guld-text) som gått sönder på
moderkortet!

Är det en Compaq?

Felsymptomen är att den kommer upp, men startar om efter x antal minuter

Har själv lött om min, med 6 st nya 1500uF/6.3 V från ELFA.

//Mats

är
den
har

Re: PC stänger av sig...

Här finns 3 st. kompletterande bilder till det du beskriver Mats
i detta fallet hette PC modellen "Compaq Presario 5900T".
http://w1.455.telia.com/~u45521195/Osorterat/Osorterat.htm

Trolig orsak till problemen finns att läsa här:
http://www.niccomp.com/taiwanlowesr.htm

Jag tycker faktiskt synd om alla kunder som drabbas av sådant här.
/leifline

Re: PC stänger av sig...

Men varför gjorde du sönder PSU'n? Tappa du den i golvet?

**/kent

Re: PC stänger av sig...

Jag har sett samma symptom på HP Brio P3-550 som vi hade på jobbet förut,
dom höll ganska precis två år innan detta felet uppstod.

Jag tror vi hade 5 burkar och det är bara en som fortfarande lever, dom
andra har antingen uppsvällda kondingar, eller spruckna dito med elyt runnen
över moderkorten..

Re: PC stänger av sig...

runnen

elyt över kretskort är inte bra, åtgärda genast om ni vill behålla burkarna
några år till !

Re: PC stänger av sig...

Lönar sej inte att laga sånt nuförtiden när man kan köpa en helt ny maskin
för en spottstyver.

Dom maskinerna med svullna kondingar blev ju dessutom minst sagt instabila,
resetade lite då och då och svåra att få igång, så dom skrotades.

Däremot har jag en hemma som jag funderade på att byta kondingar på själv,
men vi får se om jag orkar :)

Dessutom har vi väl gett upp att försöka använda workstations som servers
helt, tyvärr är inte erfarenheterna helt bra av dells poweredge-serie heller.

Men varför bryr jag mej egentligen, jag ansvarar ju bara för sunmaskinerna och
där har vi helt sluppit sådana problem både på workstations och servers :)

Re: PC stänger av sig...

förut,
burkarna
instabila,
heller.
och
Ett billigt sätt, när elektrolyterna smällt, är att stoppa ner hela
kretskortet i vatten med lite diskmedel och tvätta försiktigt med
diskborste. Torka kortet helst med en hårtork och sprayja på med
rengöringsspray eller 5-56. Man har ju inget att förlora.
Att en lyt smäller kan hända i de flesta konstruktionerna, men som vanligt:
 "Man får vad man betalar för".

Re: PC stänger av sig...

förut,
burkarna
instabila,

Missade detta, men det är ju en tydlig symptom till att byta lyterna
omedelbart.
Som anställd på ett företag ganske det inte ingår i arbetsbeskrivningen att
göra detta men
eftersom man har uppmärksammat detta så kanske det är läge för att kolla om
leverantören har en ny del eller burk att leverera snarast.
Så skulle jag göra om jag inte ville byta kondingarna och kände solidaritet
till min arbetsgivare.

heller.
och

Re: PC stänger av sig...

Eller så byter man leverantör efterssom levererade varor höll så
låg kvalitet..

Som sagt, när 4 av 5 maskiner pajade ungefär samtidigt efter drygt 2 år var det
väl mera en fråga om att undvika leverantören.

Att byta komponenter med ovisst resultat lönar sej ju inte hur man än
vänder sej, min arbetstid för att göra det är med mycket stor sannolikhet
dyrare än det resterande värdet på maskinen, dessutom har vi inte utrustning
att göra dte heller.

Hade det varit hemma så är det ju en annan sak.

Re: PC stänger av sig...
On Tue, 27 Jan 2004 19:46:56 +0100, "John-Henri Eklund"

1. Se till att datorn har ordentlig kylning, cpu, låda osv.

2. Provat installera om datorn från scratch ? dvs bara standard
windows och inga specialla drivrutiner till kort osv ?

3. Om du installerar om och problemet är borta men sedan dyker upp
igen efter drivrutiner som installerat och annat behöver du gå
tillbaka för att identifiera felet

4. Kollat BIOS ? om det är något konstigt där ? installningar som
spökar ? Uppdaterat bios ?

5. Prova plugga ut lite kort i datorn om du har de och se om det blir
bättre ?

6. Ta hem KEN på timpenning så fixar han felet ;)))

Re: PC stänger av sig...

Fast nu var det ju drygt 2 år som hann gå, iofs kanske HP hade fixat det
ändå som goodwill men det var ingen som orkade ta reda på det.

Det lustiga är ju att på maskinen som fortfarande lever så ser kondingarna
fina ut, och den visar inga tendenser till att reseta då och då..

Den är snart 4 år dessutom (i sommar nån gång), dubbla livslängden alltså.

Re: PC stänger av sig...

Jag tror på kallödningar.. testa med hårfön å kylspray.

**/kent

Site Timeline