kabelfråga

Var på villamässa förra helgen och såg då 2 system där man på ett smart sätt kopplade samman telefon,nätverk och tv i samma kabel, och via en patchpanel valde vad uttaget skulle ha för funktion.

Systemen kom från Lexel och ELKO och hette Lexel Home och Elko Link home.

Någon som vet vilketn typ av kabel de använder? Ingen av säljarna på mässan kunde/ville svara på frågan.

Förresten finns det någon svensk nyhetsgrupp för hemautomatisering och hemmanätverk?

Rick

Reply to
Rick Ekman

"Rick Ekman" skrev i meddelandet news:5Msdc.89207$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

sätt

patchpanel

mässan

Kan vara detta du menar:

"ELKOLINK HOME AVVG23 4-pars, 8-ledare 900 Mhz Skärmad, varje par är individuellt skärmad sk. PiMF-kabel, ytterdiameter 7,4 mm"

Finns en PDF att hämta...

Kjell

Förmodligen KAT-5, om du inte behöver flera par än 4 eller mörsa en massa kräm igenom (högtalare model 70 dB/watt, typ datorhögtalare eller skräphögtalare från SIBA/elgiganten/OnOff).

Det fins ingen anledning att välja annan typ av kabel (möjligen Kat-6) om den dessutom skall vara kapabel för data/Ethernet upp till 100 Mbit, samt fungera med standard patchkablar och modularkontakter

- det sistnämda bestämmer i hög grad vad som går att göra med kablarna rent fysiskt i avseende dimensioner mm. och därmed dess elektriska egenskaper.

TV, vad det basband-videosignal, S-Video eller av det alla RF-kanalern som brukar finnas i en standard TV-antennsladd??

Det sistnämda går säkert på korta sträckor med liten impedantrafo (75/110-ohm) i ändarna, men annars så har tätliggande parkabel generellt ganska hög dämpning på höga frekvenser gentemot motsvarande koaxialkabel, då isoleringens förlustfaktor tillsammans med kopparförlusterna, käkar ganska mycket effekt...

--
Du trampade förmodligen på en öm tå när du frågade, för det är
nog kablarna man tänkte tjäna en del av pengarna på...

(Du tog inte fram tången och bara klippte upp en kabel, du hade
förmodligen känt igen om det var en skärmad eller oskärmad
Kat-5 kabel :-) )

- ibland brukar det dessutom stå på utsidan
i kabelbeteckningen om den är KAT-5 (KAT-6) klassad...

 > Förresten finns det någon svensk nyhetsgrupp för hemautomatisering och
 > hemmanätverk?

Nej, så vitt jag vet.

Förmodligen är bästa forumet här, då det är mycket olika typer av folk
som lurkar här med olika tekniska specialiteer allt ifrån TV-rep,
telefoni till digitalsnusk, och det är nästan alltid god och saklig
diskussionsklimat här till skillnad från en del andra grupper...

Och hemautomation tror jag är en grej som de flesta av mötets
deltagare mer än en gång har sneglat lite på...

Torbjörn Ekström

Då de naturligtvis hade gömt kablarna bakom paneler och i deras modul kunde jag inte se vad det var för kabel. Vad det gäller tv signal så var det RF direkt från antennutgången på en video. Kat -5 kabel för distribution av ovannämda ger alltså ingen störning mellan paren? Det var troligen något liknande i alla fall för de hade en baluns på kabeln från jacket till tv:n. Inte för jag förstår varför man ska blanda in telefon idag, med dessa sladdlösa telefoner så behövs ju i princip bara första jacket.

sätt

patchpanel

home.

mässan

Reply to
Rick Ekman

Det läcker alltid över - frågan är hur mycket och om det stör övrig användning. Av Kells inlägg så var det tydligen specialkabel med extra skärm på varje par i alla fall...

Det man ser, efter att ha jagat lite datablad, är att NEXT (near end cross over) är _mycket_ bättre (80-90 dB) än motsvarande KAT-5 kabel (34-40 dB) på högre frekvenser, men längsmeddämpningen är i stort sett samma som KAT-5 till

300 MHz så vitt jag kunde se - dvs ~ 35 dB/100m för 300 MHz och runt 50 dB/100m för 600 MHz i PiMF-kabeln.

Man behöver attans så bra TV-förstärkare så fort det skall distrubieras mer än några 30-tals meter (vilket är lätt hänt...) och man ligger i den övre bandet som tex. terrestial digital TV (800 MHz ~55 dB/100m), även med PiMF-kabel.

Om installationen är bökig samt nödvändigtvis måste ha TV så kanske man kan motivera dyrare specialkabel gentemot vanlig KAT-5, det är nog nödvändigt om man har flera trafikslag i samma kabel och samtidig användning. - dock, det är i stort sett enbart för analog-TV:n och dess störkänsligthet som förmodligen kräver dyrare kabel, som jag ser det just nu.

Jag misstänker att det skulle fungerar tillfredställande om man använder skärmad KAT-5 för tex. enbart TV-användning och möjligen Telefon i samma kabel, men skulle vara olyckligt TV-och Ethernet osv.

Någon som har provat med TV över KAT-5 här i mötet?

(får nästa ta och prova med nätverkaren på jobbet...)

--
Vilket man väljer beror på priset och sträckan på den här
skärmade specialkabeln...

> [...]
> sladdlösa telefoner så behövs ju i princip bara första jacket.
>
> Din tanke om kabeln och deras förtjänst slog mig också varför jag skrev

Jo, men verkar som att tillverkaren har satt kraven högre för att
garanterat kunna köra flera tjänster på samma kabel - och då räcker
det inte med KAT-5 kabel isolation mellan paren om man skall
samköra med något så känsligt som TV...

Torbjörn Ekström