sida om el lära

någon som har tips på en bra sida med el-lära, från grunden till avancerat.
helst på svenska men eng går bra.
vill i första hand lära mig sånt som har med hemmet att göra, ska inte hålla
på installera och koppla men vill kunna räkna ut t.ex hur mycket en kabel
tål mot en X amp säkring och hushållsmaskin X och Y etc.

Jojje

Re: sida om el lära

avancerat.
hålla

Vet inte om denna sidan hjälper dej men alltid något.

http://homepage.ntlworld.com/g.knott/index1.htm

Annars kanske detta är intressant:

Resistansen i en kopparkabel är

(0.0172 * längd) / area

Längden i meter, area *tror* jag ska vara i kvadrat-mm men är inte säker.

Strömmen genom kabeln är:

P/U där P är effekten på din anslutna apparat och U är spänningen.

Effektförlusten P i kabeln blir då:

R*I^2 där R är restistansen i din kabel och I är strömmen genom kabeln.

Denna effekt kommer omvandlas till värme i kabeln.
Annars finns det regler för vilken kabel som ska användas till vilken
säkring. Vet dock ej vad som gäller så jag skickar inte med några siffror.

/Micke

Re: sida om el lära
kabel

Det där var säkert rätt, men hur skall jop egentligen använda informationen?
Jag listar några säkringsvärden med tillhörande kabelarea i stället,
eftersom jag uppfattade att det egentligen var det frågan gällde:
10A    1,5 mm2
16A    2,5 mm2
20A    4 mm2
25A    6 mm2

För stickproppsanslutna förbrukare räcker det oftast med tunnare kabel
eftersom man räknar med att kabeln är förlagd på ett sådant sätt att
kylningen är tillfredsställande och att ledningen är så kort att
kortslutningsströmmen räcker till för att bränna en säkring. Man brukar ha 1
mm2 eller möjligen 0,75 mm2 för stickproppsanslutna enheter som är avsäkrade
med 10A säkring. Kabelareorna i tabellen skall inte understigas för fast
förlagda ledningar. Långa kablar måste vara grova, dels med tanke på
kortslutningsströmmen men också på grund av att du säkert vill ha ut lite
spänning i andra änden och inte tappa allt på vägen.

/Mats Karlsson

Re: sida om el lära
On Sat, 16 Oct 2004 23:29:22 +0200, "Mats Karlsson"

Just det där är det inte alla som tänker på.
Vid lång ledning kan det bli ett problem.

Site Timeline