ibm monitor G74 igen

Hej!

Har en G74 monitor från ibm som inte kan hålla ihop bilden. Den blir väldigt utdragen med följd av att bara mittdelen av bilden syns.

Nu har jag skruvat isär skärmen och det enda som ser skumt ut i första anblicken är en pot som har smält. Det står VR501 vid den, och efterforskningar på nätet visar att den möjligen kan ha med saken att göra.

Det måste ju vara något som gjort att den smälte, men jag kan för lite för att veta vad jag har att göra med. Var ska jag leta, och vad kan ha hänt med skärmen?

/Fredrik

Reply to
Fredrik Thelandersson

Hej Fredrik..

Prova att byta ut VR501 mot ny, det är en 50K vridpott, observera hur den står inställd och mont. om möjligt den nya med ungefär samma inställning. (VR501 är en s.k. "säkerhetskomponent" - tillse att helst ers. med samma typ om möjligt, i annat fall skall den hålla hög kvalitet, billig vridpott i "bra att ha lådan" bör undvikas)

Schema på denna IBM G74 monitor finns att hämta på nätet, sök efter:

"Samsung CKB-5237" och du lär finna ett antal källor att ladda ner det ifrån! (ca: 670KB)

Ibland så går just vridpottar isönder p.g.a. att man ifrån tillv. sida har anv. sig av någon form av "låsning" av läget på denna komp. som eft. ett tag blir "halvledande" el. på rent mek. väg förstör kontaktytorna i potten, en ny pott med samma värde och inst. i ungefär samma läge lär avslöja om felet berodde på just detta, brinner potten upp ögonblickligen igen så bör du kolla komponenterna "runtom" (R516/517/C516/517) - är dessa "ok" så får man nog misstänka fel i hsp-trafon, frågan är då om det är lönt att rep. eft. de brukar vara ganska dyra som reservdel..

Mvh

/Ola

Reply to
Ola Thorén

Hej!

Tack för svaret Ola!

[...]

Ska se om jag lyckas hitta någon som liknar... Den har som sagt smält, men ändå :) Vad bör man ha för värden för att den ska anses hålla hög kvalité?

Tackar, visste inte att det var en samsung monitor i grunden. Har letat, men inte lyckats hitta någon att ladda ner som inte vill ha betalt. Är det någon som har en länk mottages den tacksamt.

Vore kalas om det bara var potten. Denna skärm har i princip aldrig varit riktigt avstängd, utan i standby. Vet inte hur stor skillnad det gör, men jag tänkte att det kanske alltid legat spänning på denna stackars potentiometer vilket den kanske inte tålde. Någon får rätta till mina teorier om det behövs :)

/Fredrik

Reply to
Fredrik Thelandersson