på tal om kollapsande sammhälle (ny tråd )

för det första läs boken
Världens bästa by av Paasilinna, Arto , rekomenderas, inte riktig så nattsvart
framtidsutsikt ;-)

men vad tror ni om framtiden på det sättet att det blir svårare att minska el
annvändandet, det blir trots allt mera saker som pluggas i väggen i allt fler
hushåll, inte så upphetsande var för sig men nog måste helheten beaktas?
varje liten väggvårta och prydnadsljus

hur många är medvetna om alla dessa sakers energiförbrukning?

ok , vi kommer inte gå tillbaka till fotogenljus, men vissa saker är i positiv
utveckling, lågenergilampor och lcdbildskärmar , kanske i ännu högre grad
effektivare vitvaror, men hur många saker är det inte som kunde göras bra
mycket effektivare?

och för den sakens skull, hur lågt i energi kan ni tänka klara er utan att
ändra era vanor allt för mycket?

Re: på tal om kollapsande sammhälle (ny tråd )

Hej

Jag tycker hela den här debatten om lågenergiprylar är litet förljugen.
Eftersom vi under 8 månader av året måste värma upp våra bostäder ger varje
liten väggvårta, prydnadsljus, dåliga kylskåp etc. ett värmetillskott.
Satsar vi på lågenerigiprylar för hela slanten måste vi som kompensation
skruva upp värmen i våra hus. På sommaren däremot ger det ju en viss effekt.
Men man kan inte bara räkna rakt av utan att ta hänsyn till ovanstående hur
mycket el man sparar på att  t.ex. byta ut alla lampor till lågenergi.

mvh/Håkan

Re: på tal om kollapsande sammhälle (ny tråd )

Det är ju bara en del av året man utnyttjar den värmen.
Man tjänar ju alltid på att köra med energisnåla prylar
och värmer enbart när det behövs.

Re: på tal om kollapsande sammhälle (ny tråd )

varje
effekt.
hur

Det är helt sant om du pratar uppvärmning med EL. Det finns ju andra
alternativ till EL och då är det viktigt att hålla nere fäöbrukningnen även
om den skulle ge ett tillskott.

Jag baserar mitt argument på att det troligen är billigare/enklare att få
fram energin för uppvärming (lokalt) än att värma  med el som kan vara en
bristvara vid visa tidpunkter på dygnet/året.

Ett praktiskt exempel är bergvärme där man tillför en tredjedel av energin i
form av EL och får resten ur berget. I fråga om spillvärme från elförbrukare
är det ju oftast mer än 1/3 del som går till uppvärmningen.

mvh /Lars

Re: på tal om kollapsande sammhälle (ny tråd )

Precis. Det jag tycker är ljug är bl.a. den reklam som står på
lågenergilamporna att man sparar typ 350 kr under lampans livslängd. Det
stämmer nog om man eldar med pellets eller ved men inte om man har tillskott
i form av el.

Jag tvivlar på att vi som har elvärme sparar en enda krona på att byta ut
våra 10 st 60W lampor mot lågenergi för ca. 1000 kr. Speciellt som jag kör
med lågprislamor för 2,50/st... Utomhus kör jag givetvis bara med lågenergi.
För övrigt ska vi i denna månad installera bergvärme :-). Där kan man snacka
om att spara...
Riktigt kalla dagar under vintern behövs nog tillskott av elvärme. Då tänder
jag mina 10 60 Wattare för att avlasta elpatronen...och får ljus på köpet i
vintermörkret...

mvh/Håkan

Re: på tal om kollapsande sammhälle (ny tråd )

Tja, men vad är din tid värd at byta ut dessa lågprislampor tätt som
oftast? Lågenergi, håller ju betydligt längre.

Jag bor i en lägenhet så att kalla det ljug i reklamen är ju inte
riktigt sant. Finns värre reklam att hänga upp  sig på.

Lågenergi utomhus? Hmm då har du ju i princip bara 11w lyse åxå då när
det är kallt? (även om jag förstår varför)

600w i glödljus är väl inte optimalt det heller. Du lyser ju upp rätt
friskt utan att kanske vilja ha ljus.

Tycker det låter lite som den där "dåren" som räknad ut hur mycket
bensin halvljuslagen för bilar kostade. Var åtskilliga miljoner liter/år
men vad är ett räddat människoliv värt.

Fram för lågenergilampor, även om man har elvärme. verkar dumt att lysa
upp rum som man inte är i för att få lite extra värme. Dessutom så
slipper man ju som sagt fara å springa å byta lampor.

--

Mysko

Site Timeline