TV4 bild/ljud ej synkat

Har lagt märke till att ljudet kommer något efter bilden, man ser det
tydligast på t. ex. nyhetssändningar då man har ansiktet (munnen) i
bild. Allra första gången jag upptäckte det var på Bingolotto.
Är det ett nytt fenomen, eller det har bara gått mej förbi tidigare?
Bor i Lund och det är kabeltv som gäller, men vet ej vilken TV-sändare
som används (Hörby el. Malmö). Inga andra program har denna fördröjning
på ljudet. Någon mer som har uppmärksammat detta?
((IP))

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Lustigt att du nämner det; upptäckte samma fenomen igår.
Minns ej vad det var för kanal el. program men tror det var
nyheterna. Bor i Uppsala och det är kabeltv.../ Kjelle

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Det där är inte ovanligt på TV4 nyheterna.

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Mycket vanligt med digitala sändnignar (TV4 sänds digitalt fram till
sändaren där det blir analogt. (hm... det lät krångligt..)

TV4 och i princip alla andra kanaler spelas in digitalt och det är först vid
själva sändningen som det blir analogt i marknätet.

Comhem har mer än lovligt av detta. Har man sedan en TV med "digitala
bildförbättrare (läs försämrare) så blir det ännu värre.

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Fördröjningen gäller ENDAST TV-4!!!! gäller även direktsända program!
((IP))

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Kna tänkas att det fungerar så numera. Tidigare vet jag att teracom plockade
ner signalen analogt via satellit vid varje sändarstation utom vid vissa som
matades via någon form av länk.

Mvh
Fredrik Östman

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Det är nog slavsändarna som matas på det viset.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 13:49:00  up 1 day, 21:31,  2 users,  load average: 0.01, 0.03, 0.00

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

plockade
som

Nej, slavsändare brukar matas från en större (mark-)sändare som i sin tur
mats antingen via satellit eller länk. Jag har varit på FM/TV-stationen i
Oskarström så jag vet att det är (var) så. I bl.a. Jeopardy och andra
program med väldigt mättade, ofta röda, färger i dekoren har man kunnat se
det karakteristiska bruset (gnistor) som är vanligt vid analog satellit-tv.
Jag har inte sett dessa gnistor i bilden på ett tag nu så det är möjligt att
dom har ändrat matningsväg alternativt bytt satellitmottagare.

Fredrik

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

De allra flesta matas både nu och förr via Teracoms radiolänknät. Det
finns vissa stationer som kan ta ner sat.länk som backup.

Slavsändarna har ingen länkmatning utan matas via den vanliga
sändniingen från en större mast. Står i sändartabellen vilka som matas
varifrån.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779

Japp, har varit ovanligt dålig synk på vissa program på TV4 de senaste
dagarna.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Jag får samma fenomen på mina boxer kanaler ibland, skulle tro det
beror på när signalen är dålig och boxen får räkna fram många
bildrutor att ljudet då blir ur synk. Löser sig genom att byta kanal
och tillbaka eller bara trycka samma kanalnummer igen så är allt i
synk. Detta går ju förståss inte på kabeltv men jag antar att de lider
av samma problem.

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Precis så hade jag på min gamla dåliga Nokiabox.
Ofrivilliga kanalbyten blev jag tvungen att göra ibland.
Numera kör jag Sagem och slipper det bekymret, men på TV4 nyheterna
kan det ibland vara dåligt med läppsynkroniteten, men bara där.
Jag tror också att sådant här kan bero på dålig signal i vissa fall.
Boxens konstruktion har förstås också betydelse.
Kanske TV4 har dålig signal i kabelanläggningen?
Det kan även vara fel i utrustningen som sänder ut kanalen i
kabelnätet.

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Det stämmer att det bara är TV4 (denna gång)

På den analoga tiden talade man om löptidsfel när signalen för ljud
och bild gick olika vägar genom förstärkare, mixrar o.dyl. Detta
kompeserade man genom att fördröja den snabbaste signalen så det blev
synkront innan det gick vidare ut i transmissionskedjan.
Även en digital signal kan drabbas av detta fel om man någonstans
processar ljud och bild var för sig. Det verkar som teknikerna inte
har riktigt koll på detta nuförtiden.

Samma fel förekom för något år sedan vid upprepade tillfällen på TV3.
Och det tog ett bra tag innan de lyckades fixa det.

Kan någon förklara varför TV4+ har så överstyrda och hemska s-ljud i
analoga Comhem-nätet?

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Dåliga tekniker numera. Kvantitet istället för kvalitet.

Dåliga tekniker numera. Kvantitet istället för kvalitet.

Dåliga tekniker numera. Kvantitet istället för kvalitet.

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

mm, du menar dåliga "tekniker" inte _tekniker_ - riktiga _tekniker_
tillåter inte att det låter dåligt och därmed kan lätt bli
'pain in ass' högre upp i företagsledningen då _teknikern_ pratar
om så konstiga saker som _kvalitet_, vad det nu är för något,
och pengar till utrustning vill han ha också... - och så
småningom nöts han ner och  byts ut till "tekniker" och
det blir som det blir...

Duktiga nätverktekniker brukar också misshandlas på det sättet
och när (oftast) han ger upp och drar - så blir det kris på företaget
när infrastrukturen börja klappa ihop och så småningom anställs
3 personer med någon MS-certifikat som gör hans jobb och oftast
ändå inte uppnår samma kvalitet trots 3-dubbel kostnad.

Lite som MIB - När tystanden från gnället är den högsta av belöningarna
för väl gjort arbete - för lönekuvertet syns det i allafall inget...

Har jag helt fel, eller... - Ken?

;-)

/TE

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Nej du har inte alls fel.  Du vet hur det går till ser jag.
Jag är allergisk mot chefer eftersom alltför många chefer är
inkompetenta. De ser även till att endast inkompetent personalen
blir kvar i företaget och till sist försvinner företaget förstås.
Konkurs!

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Har samma fundering fast med den digitala 5:an i Com Hemsnät.

--

Mysko

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Feljusterade ljudnivåer i nätets modulator.
Klantiga tekniker!
Dessväre vanligt med feljusterade nivåer för både bild
och ljud i kabelnät och underbetalda amatörtekniker.
Jag har sett för mycket av sådant.
Man är enbart intresserad av att inkassera pengar.
Kvalitet existerar inte.

Jag och Kabelvision hade en fajt under drygt första halvan
av 90-talet. Det slutade med att de vägrade ha mig som kund
eftersom jag krävde en viss mått av kvalitet. Faktiskt en
låg nivå, men inte ens det kunde de klara.
Jag straffade dem med att göra en faxfil som mitt faxmodem
skickade till deras pappersfax som fyllde golvet med tomma
faxpapper några gånger när de inte var där på kvällen  :-)
Sedan skaffade jag Digital-TV (marksänd) istället och
struntar i det där löjliga och undermåliga kabelnätet.
Grannarna är inte alls glada över den bristfälliga kvaliteten.
Kabelnät blir aldrig bra. Det finns för många felkällor
och inkompetenta tekniker.

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

När började comhem sända 5:an digitalt?

det står inget på deras hemsida om att dom sänder den
digitalt, jag har inte fått något papper om att dom har
börjat att sända den digitalt, deras senaste uppgift om
när den planeras att börja sändas digitalt är "lansering
ej fastställd" och det är den uppgift dom gick ut med
när jag fick det nya kortet i månadsskiftet november/december,
i september så gick dom ut med att tv3, tv4, 5:an och ZTV
skulle börja sända digitalt "planerad till år 2003".

Re: TV4 bild/ljud ej synkat

Du har rätt, men genom digitalboxen då. Kollar man helt analogt så är
det inte en massa oliv.

Jo du har rätt.

--

Mysko