CD-R ljudkvalitét V.v. förklara

En kompis påstår att han hör _stor_skillnad på ljudet mellan olika fabrikat
av CD-R. Dvs alltså mellan skivor som har ungefär samma kvalitét och
prisläge. Han bränner i en HiFi-brännare (Technics)

Är det möjligt?

Är inte alltid en 1'a en etta och en 0'a en nolla på en CD ?

Morgan O.

Re: CD-R ljudkvalitét V.v. förklara

Jag skulle satsa pengar på att antingen är hans brännare sönder eller så
snackar han skit. Eller snarare så finns det en "placebo" effekt.

Det är skillnad. Digital ljudöverföring (SPDIF) saknar så vitt jag vet
felkorrigering och det blir med en billig kabel ganska många förlorade ettor
och nollor som aldrig upptäcks. Ju längre och billigare den är desto mer
förloras på vägen.
Jag hade en vild diskussion med en civilingenjörsstudent på sitt sista år
som påstod att skillnaden mellan koaxial och optisk var stor, och att den
optiska kabeln var sämre. Tvärt emot vad man läser i svenska HiFi tidningar
(som man fö.inte borde läsa, de skrivs i regel av fullständiga klåpare). Han
motiverade det med att i en optisk kabel måste signalen omvandlas
elektrisk -> optisk -> elektrisk men i en koaxial är det elektriskt hela
vägen.

[...]

Det var intressant (om det stämmer) att SPDIF inte skulle ha felkorrigering.
Jag skulle hemskt gärna vilja få detta bekräftat. Ska kolla själv bland
kunskapen hos mina kollegor. (Jobbar som ljudtekniker)

[...]

Detta med att höra skillnad på olika kablar skrattade jag åt tidigare också,
men med riktigt bra grejor kan man faktiskt höra skillnad! Även om
skillnaderna är så små att de i praktiken, utanför studiomiljö, inte har
någon egentlig betydelse. Min erfarenhet är att optisk kabel låter hörbart
sämre än elektrisk. (koaxial)
Det man ska lyssna efter är riktigt vassa "s" som är mycket högfrekventa. De
blir inte rena "s" utan mer åt "sch" ungefär. Återigen, bara hörbart med
mycket bra grejor! Skillnaden mellan de kablar jag testade var mindre än
mellan de tre olika cd spelare jag passade på att testa samtidigt...

Mvh Mats U

Re: CD-R ljudkvalitét V.v. förklara

Hmm det verkar inte stämma. Det här hittade jag:

about quality. Your cable will also affect the sound quality. I've always
found it strange that cables and adapters can affect S/PDIF quality. I mean,
it's a digital signal so I would expect that what goes in one end of the
cable should be what comes out the other end. The only way I can think that
cables would affect the signal would be if S/PDIF didn't have any error
correction. Does anyone know if that's the case or could point me to a
website for more info on S/PDIF?
---

Yes there is a parity bit.  Degredation of the signal can come from clock
jitter (especially if the input is unbuffered and not reclocked), or very
Re: CD-R ljudkvalitét V.v. förklara

[Klipp]

Man tror man vet men icke...

Vad är svaret på den ursprungliga frågan då?

Går det höra skillnad på olika skivor?
Ja, Nej, eller Vet ej?

/Micke

Re: CD-R ljudkvalitét V.v. förklara

Något vetenskapligt bevis kommer du inte få, så antingen lyssnar du på mig
och övertygas om att svaret är nej eller så gör du ett blindtest med din
kompis.

--

Re: CD-R ljudkvalitét V.v. förklara

Det var inte min kompis som hörde skillnad utan Morgans.
Jag var övertygad om att svaret var nej tills Torbjörn kom med en intressant
utläggning.

/Micke

Re: CD-R ljudkvalitét V.v. förklara

fabrikat

Du har helt rätt.
Varför inte tjäna pengar på kuppen? Slå vad med honom vilken skiva du spelar
när han inte ser. Naturligtvis med samma låtar på skivorna.
Det är ju det här som är grejen med digital lagring. Du kan bränna en kopia
av kopian av kopian av kopian,,, av orginalet utan kvalitetsförsämring.
Med analog lagring finns lite brus och det skapas mer brus vid varje
kopiering = kvalitetsförsämring.

/Micke

Re: CD-R ljudkvalitét V.v. förklara

En "hifi" brännare är väl en sån där man kopplar till stereon? De bränner
väl knappast särskilt fort, inte de jag sett iaf.

--

Re: CD-R ljudkvalitét V.v. förklara

1.  Ja, dessutom så borde ju just hans HiFi grejer INTE ge sådana fel.

2.  Består en 1'a av 1 "brännpunkt", eller av flera?

3.  Om man tänker att en 1'a består av flera "brännpunkter" så kan man ju
tänka sig att olika skivor blir lite olika och alltså att A=>D-omvandlingen
får problem. Men i sådana fall skulle det vara stora skillnader även mellan
olika skivor och spelare (avlyssnat med samma övr. utrustning)

Morgan O.

Re: CD-R ljudkvalitét V.v. förklara

fabrikat
Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt att höra skilnader, med tanke på
att dom ända värdena som finns på en cd-skiva är 1 och 0 och dom kan inte
feltolkas av en cd-spelare. Det kan vara möjligt att hans cd-skivor håller
bättre. Men någon skilnad på ljudet kan han inte höra för alla cd-skivor har
samma samplingsfrekvens. 44.1KHz.

Site Timeline