CD-R ljudkvalitét V.v. förklara

En kompis påstår att han hör _stor_skillnad på ljudet mellan olika fabrikat av CD-R. Dvs alltså mellan skivor som har ungefär samma kvalitét och prisläge. Han bränner i en HiFi-brännare (Technics)

Är det möjligt? Är inte alltid en 1'a en etta och en 0'a en nolla på en CD ?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Jag skulle satsa pengar på att antingen är hans brännare sönder eller så snackar han skit. Eller snarare så finns det en "placebo" effekt.

Det är skillnad. Digital ljudöverföring (SPDIF) saknar så vitt jag vet felkorrigering och det blir med en billig kabel ganska många förlorade ettor och nollor som aldrig upptäcks. Ju längre och billigare den är desto mer förloras på vägen. Jag hade en vild diskussion med en civilingenjörsstudent på sitt sista år som påstod att skillnaden mellan koaxial och optisk var stor, och att den optiska kabeln var sämre. Tvärt emot vad man läser i svenska HiFi tidningar (som man fö.inte borde läsa, de skrivs i regel av fullständiga klåpare). Han motiverade det med att i en optisk kabel måste signalen omvandlas elektrisk -> optisk -> elektrisk men i en koaxial är det elektriskt hela vägen.

Reply to
Joel

Joel wrote: :: Det är skillnad. Digital ljudöverföring (SPDIF) saknar så vitt jag :: vet felkorrigering och det blir med en billig kabel ganska många :: förlorade ettor och nollor som aldrig upptäcks. Ju längre och :: billigare den är desto mer förloras på vägen.

Det var intressant (om det stämmer) att SPDIF inte skulle ha felkorrigering. Jag skulle hemskt gärna vilja få detta bekräftat. Ska kolla själv bland kunskapen hos mina kollegor. (Jobbar som ljudtekniker)

[...]

Detta med att höra skillnad på olika kablar skrattade jag åt tidigare också, men med riktigt bra grejor kan man faktiskt höra skillnad! Även om skillnaderna är så små att de i praktiken, utanför studiomiljö, inte har någon egentlig betydelse. Min erfarenhet är att optisk kabel låter hörbart sämre än elektrisk. (koaxial) Det man ska lyssna efter är riktigt vassa "s" som är mycket högfrekventa. De blir inte rena "s" utan mer åt "sch" ungefär. Återigen, bara hörbart med mycket bra grejor! Skillnaden mellan de kablar jag testade var mindre än mellan de tre olika cd spelare jag passade på att testa samtidigt...

Mvh Mats U

Reply to
Mats U

Hmm det verkar inte stämma. Det här hittade jag:

about quality. Your cable will also affect the sound quality. I've always found it strange that cables and adapters can affect S/PDIF quality. I mean, it's a digital signal so I would expect that what goes in one end of the cable should be what comes out the other end. The only way I can think that cables would affect the signal would be if S/PDIF didn't have any error correction. Does anyone know if that's the case or could point me to a website for more info on S/PDIF?

--
Yes there is a parity bit.  Degredation of the signal can come from clock
jitter (especially if the input is unbuffered and not reclocked), or very

http://documents.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

Chris

Men vad det innebär är väl att om inte data och partitet stämmer kommer
förstärkaren interpolera fram den förlorade samplingen? Det finns ju inget
sätt för mottagaren att säga åt sändaren att skicka samplingen igen.

Det skulle ju förklara varför ljudet försämras. Men ta inget jag säger som
sanningar, jag är bara en intresserad lekman.
Reply to
Joel

"Morgan Ohlson" skrev i meddelandet news:MAhIb.40385$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

fabrikat

Du har helt rätt. Varför inte tjäna pengar på kuppen? Slå vad med honom vilken skiva du spelar när han inte ser. Naturligtvis med samma låtar på skivorna. Det är ju det här som är grejen med digital lagring. Du kan bränna en kopia av kopian av kopian av kopian,,, av orginalet utan kvalitetsförsämring. Med analog lagring finns lite brus och det skapas mer brus vid varje kopiering = kvalitetsförsämring.

/Micke

Reply to
Micke

"Torbjörn Ekström" skrev i meddelandet news:VWlIb.40430$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

[Klipp]

Man tror man vet men icke...

Vad är svaret på den ursprungliga frågan då?

Går det höra skillnad på olika skivor? Ja, Nej, eller Vet ej?

/Micke

Reply to
Micke

Något vetenskapligt bevis kommer du inte få, så antingen lyssnar du på mig och övertygas om att svaret är nej eller så gör du ett blindtest med din kompis.

Reply to
Joel

En "hifi" brännare är väl en sån där man kopplar till stereon? De bränner väl knappast särskilt fort, inte de jag sett iaf.

Reply to
Joel

"Joel" skrev i meddelandet news:bst828$16t44$ snipped-for-privacy@ID-193666.news.uni-berlin.de...

  1. Ja, dessutom så borde ju just hans HiFi grejer INTE ge sådana fel.
  2. Består en 1'a av 1 "brännpunkt", eller av flera?
  3. Om man tänker att en 1'a består av flera "brännpunkter" så kan man ju tänka sig att olika skivor blir lite olika och alltså att A=>D-omvandlingen får problem. Men i sådana fall skulle det vara stora skillnader även mellan olika skivor och spelare (avlyssnat med samma övr. utrustning)

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

"Joel" skrev i meddelandet news:bst801$12kht$ snipped-for-privacy@ID-193666.news.uni-berlin.de...

Det var inte min kompis som hörde skillnad utan Morgans. Jag var övertygad om att svaret var nej tills Torbjörn kom med en intressant utläggning.

/Micke

Reply to
Micke

"Morgan Ohlson" skrev i meddelandet news:MAhIb.40385$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

fabrikat

Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt att höra skilnader, med tanke på att dom ända värdena som finns på en cd-skiva är 1 och 0 och dom kan inte feltolkas av en cd-spelare. Det kan vara möjligt att hans cd-skivor håller bättre. Men någon skilnad på ljudet kan han inte höra för alla cd-skivor har samma samplingsfrekvens. 44.1KHz.

Reply to
Robert Vorbau