Dator med tv-out

min laptop har tv-out med en rca-kontakt. (Och tyvärr inte s-video) Igår
provkörde jag den med en dvd för första gången och kopplade den till
rca-videoingången på tvn. Kul upplevelse, men glädjen grumsades något av
kass bildkvalitet; bilden "pumpade" i de mörkaste partierna, dvs det
svarta i bilden blev lite ljusare c:a 2 ggr / sekund.
Vad beror sånt på ? har jag fel upplösning på grafikkortet? default är
1024x768 och det ändrade jag inte.
grafiken i laptoppen är nvidia geforce2go 420. windows xp. Kan jag ha
större framgångar genom at köpa en adapter och leda in signalen via SCART?

MB

Re: Dator med tv-out

Kopieringsskyddet kanske?

Re: Dator med tv-out

och/eller jordströmmar mellan TV-anläggningen och
dess centralantennsladd

Koppla bort så mycket som möjligt från TV och video och se om problemet
försvinner - koppla därefter in sak för sak och se när problemen
uppkommer igen (centralantennsladden...).

TV:s videosignal ligger 1 Vp-p från svartaste till ljusaste nivå
vilket gör att även mindre jordströmmar från 50Hz nätet (som _inte_ är
synkad med TV-kortet) i videosladdskärmen kan ge åverkan på
bildkvaliten.

/TE

Re: Dator med tv-out
som på vhs-filmer? har för mig det pumpade med större amplitud och lägre
frekvens, men det uppför sig ju snarlikt faktiskt...
Nätstörningar ja...  Jag har ju faktiskt ett hörbart nätbrum från
ljuddelen oxå som försvinner när datorn går på batteri. jag tror steg 1
& 2 får bli att leta fram bättre skärmad & kortare kabel samt att köra
från batteri. Som en test bara.
Batteriet räcker väl inte till hela "Ben Hur" men en hundraminutersfilm
ska väl gå bra :-)
Faller det väl ut kanske en sjukt stor konding (0,1F) som jag har
liggande hjälpa till att snygga upp likströmmen .

/Mats B

Re: Dator med tv-out

Det är inte likspänningen som behöver snyggas till!
Det som behövs är *galvanisk* isolation på antennkabeln
mellan antennuttaget i lägenheten och *all* radio/tv-
utrustning som är kopplad till antennuttaget.
Eventuellt behövs det även galvanisk isolation på AV-
anslutningen mellan olika hemelektronikutrustningar, men
antagligen inte, som är kopplade på olika faser (säkringar).

Re: Dator med tv-out

det är ormgrop bakom min stereo o tv. det är nog alla slags elektriska
fält därinne! Har fått offra funktion för estetik och på sambons inrådan
(känner igen en order) köpt mycket trång stereo/videobänk. varje ingrepp
är plågsamt. koppla loss tvn från antenn och stereo kan jag i alla fall
tänka mig, temporärt... den står ju överst!

Tackar för alla tips!

/Mats

Re: Dator med tv-out
Så länge som all utrustning sitter kopplad till samma fas
(och ev. jord) så är det inga problem med brum mm.
Problemen kommer främst när man jordar flera utrustningar på
olika ställen, t.ex. i antennanläggningens central och sedan
kopplar man in tv/video/digitalbox/stereo till centralantennen
och kopplar ihopp en jordad dator med tv/video/stereo.
Den spänningspotential som jorden i antennsystemet har är
inte samma potential som den jord som finns i din lägenhet.

(Jag har varit med att bygga en kabel-tv-anläggning på en
camping, vid nästan varje antennförstärkare som finns ute
på området så sitter det en galvanisk antennisolator på
inkommande matning pga att man är tvungen att jorda om
antennsystemet med jämna mellanrum för att det ska fungera
smärtfritt i framtiden med digitala tv-systemet.)

Om du kopplar loss antennslad(en/arna) från antennuttaget så borde
det räcka, om det räcker så finns det galvaniska antennisolatorer
att köpa, gå in till en 'riktigt' servisställe för tv/video inte
siba/onoff/elgiganten/m.fl. (helst en som även håller på med
antenninstallationer) och fåga efter antennissolator.

Re: Dator med tv-out

//--sax--//

ONOFF har något de kallar för antenntransformator som de uppger ska
skilja antennjord från apparatjord. Kan det vara en sån?

/Mats

Re: Dator med tv-out

Det tror jag, har inte behöft leta efter någon det senaste året/åren.
Om jag ska köpa någon mer så vet jag var jag ska köpa den och
vilken sort, (mitt inköpsställe: AVC service i Kalmar).
Jag använder den typ som har F-anslutning.

Re: Dator med tv-out
den här har vanlig 75ohms tvkontakt och ser ut ungefär som en T-kontakt
med en isolerad sladdstum utstickande.

/Mats

Re: Dator med tv-out
Det går med den oxå.

Re: Dator med tv-out

Macromedia-chip fins på de flesta videokort numera...
det är bara dom tidigare modellerna från säg innan 2000
som inte hade sådant inbyggt - givetvis är det mediaindustrin
som ligger bakom detta.

I många DVD-rip program så tas denna flagga som drar i gång chipet, bort
(som bara är en bit i någon header då och då i mediaströmmen) och man
slipper få sin utsignal överlagrad med macromedian...

/TE

Re: Dator med tv-out
kan vara värt ett försök
janne