luxor tv b3 chassi

Hej .
Vi har en dylik tv på sommarvillan som en tid haft ljusa " vågor " som
rör sig i vertikalled ibland.Hårda knackningar tycker vi har hjälpt
.När tv är hel så har bilden varit fin , men nu gjorde jag misstaget
att ta upp och kolla .Där var ju damm som vanligt, men hittade inga
lösa komponenter .Har tidigare lötts om , hs trafon och alla
effektmotstånd och tyngre delar.Nu efter denna koll försvann bilden
helt , men man hör normalt ljud och det går att byta kanaler.Någon
sade att det luktade lite brännt .Ser ingen glöd .Som Morgan för ett
drygt år sedan rådde mig angående en likadan tv ( om intresse finns ,
se " Luxor 5644" rubrik i denna grupp ), så hade vi liknande problem
.Då var det hs trafon , Undrar nu om det är samma sak ?
Synd på bra tv , skall den nu skrotas eller vad anser ni ?Är där några
kondingar som spökar ?
Tackar också för alla intressanta och bra svar som man får i denna
grupp.
mvh
ralle

Re: luxor tv b3 chassi
Kan vara HS-trafon.
/ Janne

Re: luxor tv b3 chassi

Tack Janne, får väl chansa på att byta hs trafon
ralle

Re: luxor tv b3 chassi

Hej Ralle,
Drar mig till minnes ett vanligt fel på denna B3:a.
Du nämnde att det luktade bränt från Tv:n, då skall du kolla
säkerhetsmotstånd RH03 6,8ohm och transistorn den matar, tror att det är en
NSDU07.
Detta felet inträffar p.g.a att den stora kylplåten som också verkar som
jordskena lossar i sina lödningar, måste lödas om med högeffektskolv.
Har du tur så är det detta som är fel.
leifline

Re: luxor tv b3 chassi

Hej leifline och alla .

Tack för råden .Motståndet var 2200 Ohm och transistorn helt
kortsluten.Bytte till en 2SC3298 ( inte samma benkonfiguration )som
gjorde att tvn nu "fungerar" .Efter omlödning med stor kolv blev
bilden bättre , men ibland  försvinner bilden helt , kanske en halv
sekund , och det gamla felet med " flammande ljus bild " syns
ibland.Mindes fel hur de ljusa  flammorna  rörde sig , de rör sig
horisontalt , ser  kanske litet ut som norrskensflammor.
Apparaten kommer nog nu att bli en reservdelsapparat.
Tackar för er hjälp

ralle

Site Timeline