Philips TV

Hej

Min Philips 28PT532B/13 dog alldeles nyss.

Den står enbart och piper med ett högfrekvent pip med jämna mellanrum.
Om man drar ut sladden så höjs frekvensen gradvis innan den tystnar.
Sätter man tillbaka sladden börjar den pipa igen.

Något vanligt fel?

Mvh Hans

Re: Philips tv
Har en gammal Philips tv som funkar fint fö  men bildröret tar  ca 1 min på
sej att tända.
Modellen heter  28CE5591/13B  AGO78919  976955

Är det ett enkelt fel så  är det ju onödigt att slänga en bra sommarstugetv.

Mvh Pelle

Re: Philips tv

sommarstugetv.

Hej Pelle
Eftersom det är ett 2B du har så finns det ett vanligt fel i dessa som beror
på att bildröret börjar bli dåligt, videocontrollern mutar bilden tills alla
tre kanonerna har samma emission och släpper inte fram den innan, detta kan
ta allt från 30sek till flera minuter ibland.
Detta kan du kringgå genom att lägga en diod i serie med befintlig pos.6492,
du får dras med en halvbra bild en stund men detta är bättre än en svart
ruta.

Jag kan inte svära på att detta är felet men det är en hög procentsats att
så är fallet.

leifline

Re: Philips TV

Hej Hans,
Eftersom jag inte vet dina kunskaper om Tv-reparationer så är det svårt att
ge dig något bra råd.
Ett enkelt fel i dessa apparater är en liten kondensator med pos.2625 på
1n/2000V som kortsluter eller blir ledande (spricker eller blir missfärgad),
den sitter i bakre höger delen om man tittar bakifrån, har du tur så är det
detta som är orsaken men av din beskrivning kan det vara allt från
HS-Trafofel till ..... .
Jag kom att tänka på att om du går in i Tv:n så kan du också titta på en
annan kondensator pos.2550 680n/250V en ganska stor rektangulär sak, brukar
vara blå till färgen, om det är en bula på den.
Återkom med dina fynd.
leifline

Re: Philips TV

Glömde att tillägga att det är en Philips GR2.4 du har.

leifline

Re: Philips TV

att
missfärgad),
det
brukar

Hej
Jag har inte så mycket erfarenhet av tv-reparationer, men jag kan lite
elektronik, och jag vet hur man hanterar en lödkolv.

Efter mycket letande hittade jag 2625, men den ser okej ut.
http://kalix.pointclark.net/tv/2625.jpg

Jag ser heller inga fel på 2550
http://kalix.pointclark.net/tv/2550.jpg

Finns det schema till detta chassie att ladda ner någonstans?

Är det några mätningar jag kan göra eller foto något för att hjälpa till med
felsökningen?

Mvh Hans

Re: Philips TV

med

Hej igen,
Har tittat på bilderna och de komponenter jag föreslog ser hela ut.
C2550 är av en annan typ än den jag trodde och denna går nästan aldrig
sönder.

Vilka mätinstrument har du ?

Kan du ta ett foto över området med HS-trafon så att du får med transistor
7545 (sett från lödsidan), området är c:a 15 x 15 cm, detta för att jag vill
se lödningarna på HS-trafon innan vi går vidare.
Kan du med blotta ögat se att några pinnar har dåliga eller spruckna
lödningar ?
En annan sak du kan göra är att köra Tv:n i en minut, dra ur nätsladden och
känna på transistor 7545 om den är mycket varm.

leifline

Re: Philips TV

mellanrum.
svårt

är
en
vill
och

Det var lite lurigt att hitta 7545 när dom har satt texten på utsidan och
komponenten på insidan.
Iaf. Bilderna finns på http://kalix.pointclark.net/tv/7545

Den blir inte varmare när man har haft i nätsladden. Men ljudet kommer från
det hållet.

Jag har en Fluke 75 series multimeter, men tyvärr inte tillgång till
oscilloskop.

Mvh Hans

Re: Philips TV
från

Hej,
Har tittat på dina bilder och läst på mina anteckningar.
Har detaljgranskat särskilt bild DC60679 och tycker mig se en spricka i
lödningen på HS-trafon pin 1, denna syns dock inte på övriga bilder, om det
är så kan transistor 7545 vara defekt, annars lutar mycket till att det är
HS-trafon som är sönder, alla anteckningar jag har säger detta, men innan
dess så måste några komponenter kollas upp.
Löd loss ett ben på kond. 2545 och ohmmät denna, den skall mäta oändlig
resistans, mät värdet på den samtidigt.
Löd ut trans.7545 och mät övergångarna så att du inte har några
kortslutningar eller läckage, det räcker iofs att frilägga emittern men löd
ut den för säkerhets skull.
Löd loss ett ben på kond. 2546 (flybacken), ohmmät denna, skall visa
oändligt, samt mät värdet.
Löd loss ett ben på diod 6546 och mät övergången samt att den inte läcker.
Löd tillbaka allt noga.
Kan du ta ett foto till på pin 1 och 2 (det är bara dess punkter jag är
intresserad i för tillfället) och försöka få så bra focus som möjligt.
En sak till, är säkring 1534 hel ?

leifline

Re: Philips TV
Tack för all hjälp. När jag äntligen fick tag i en ny HS-trafo så funkar tvn
igen.

--
Hans

Site Timeline