Mark TV

Hej.
Jag har problem med en Mark TBT 2800. Den har en massa horisontella
vita sträck över bilden. Bilden är bra under dessa vita sträck. Slår
man på text TV så försvinner sträcken och bilden blir perfekt. Tacksam
för svar

MVH
Mattias

Re: Mark TV
Hej
Jag har en Mark TBT 2800 som har en masa horisontella vita sträck över
bilden (som annars är perfekt). Slår jag på text tv så försvinner
dessa sträck. Någon som vet vad som kan vara fel?

MVH
Mattias

Re: Mark TV
Pröva att vrida ner screenkontrollen som sitter antingen på HS-trafon
eller på separat låda...!
/ Janne

Re: Mark TV

Det kallas återgångslinjer och kan bero på att släckningen inte
fungerar. Kan också vara bildrörsfel. Försvinner strecken om
du drar ner ljusstyrkan?
((IP))

Re: Mark TV
Hej

Jag har provat att dra ner G2, sträckéb försvinner, men bilden blir otroligt mörk
Mattias

Re: Mark TV
otroligt mörk

Utan att vara expert på Mark (har dock sett ett antal) så skulle jag ha
börjat att leta efter en elektrolytkondensator i storleksordningen 1µ till
22µ med en spänningstålighet på allt från 160 till 400 Volt, den bör sitta i
området runt HS-Trafon eller på bildrörskortet.
Just i Mark´s Tv brukar kondensatorerna jäsa ut i botten och syns tydligt
för ögat, hela kannan brukar lyfta och ibland kommer det lite brun vätska
som stelnar och blir sprött vid beröring, (någon gång kan man behöva löda
bort kondensatorn för att se detta).
Om du börjar med detta så tror jag du har en stor chans att hitta något.
leifline

Site Timeline