120V

Hej !!
Jag funderar på att beställa en pryl från USA. Det är en klocka med
lysdioder så den kan inte dra särskilt mycket ström. Den är dock på 120V.
Vad är enklaste/billigaste lösningen för att kunna använda den här i
sverige?

Tack på förhand.

Lasse T
-------------

Re: 120V

strunta i det - eller hitta en 230-alternativ.

Om du ändå måste ha 'prylen' så blir det att
skaffa 230/120 Volt trafo, med amerikans uttag
- det är enklast.

se till och behålla de amerikanska kontakterna så att
det inte finns en chans att du av misstag råka
koppla grejen in till  230 Volt - för då poppar det...

/TE

Re: 120V

Det där börjar ändras när det gäller småprylar. Det börjar bli vanligt
att de kan köras på 230/115 VAC oavsett men man kan inte lita på att
det är så. Nya rakapparater, laddare till laptops, reseväckarur,
mobilladdare osv klarar som regel båda spänningarna utan att man
behöver ställa om något, de utvecklar väl lite mer förlusteffekter när
man kör 230 men man har tagit takhöjd för det.

Dock kan man inte lita på att det är så och jag har en känsla av att
det är vanligare att europeiska manicker klarar det än att
amerikansktillverkade gör det. Men det är en mycket subjektiv känsla.

Re: 120V
Köp 2 och koppla dom i serie...

f-låt kunde inte låta bli :-)

Re: 120V

Hej

Clas Ohlson   32-3438

mvh/Håkan

Re: 120V

Om det är en klocka så kan den ju mycket väl vara låst vid nätfrekvensen,
som i USA är 60 Hz. Då kommer den inte att visa rätt tid i Sverige...

Esko

Re: 120V

120V.
Tack för era svar.
Tanken att köpa  två och koppla dom i serie var rätt kul och det skulle bli
billigare än att köpa en trafo, men sen är det ju detta med frekvensen också
som Esko påpekar. Jag kanske får följa Torbjörns råd och skita i alltihop.

Länk till prylen jag syftade på.

http://www.thinkgeek.com/cubegoodies/lights/59e0 /

Lasse T
-------------

Re: 120V

nätfrekvensen,
bli
också

Ja den var ju inte så dum ;-o

Å dom skriver ju faktiskt "Clock can be used outside the US with any regular
voltage converter".
Du kan väl skicka ett mejl till dom och fråga om det går med 50 Hz line
frequency.

Alla klockor är ju inte låsta på nätfrekvensen.

Esko

Re: 120V

alltihop.
regular

Det är mycket tveksamt att denna är det. Har säkerligen en processor med en
yttre eller inre oscillator och körs internt på fem volts-logik. Det är nog
mestadels analoga klockor som är låsta på frekvensen.

/Micke

Re: 120V
On Tue, 1 Jun 2004 21:37:26 +0200, in swnet.teknik.elektronik, "Micke"

Och då borde man kunna sprätta upp sin sprillans nya klocka och fixa
en egen försörjning av rätt lågspänning till ett lägre pris än vad en
omvandlare kostar, i alla fall om man är lite händig, och kanske med
visst bistånd ifrån swnet.teknik.elektronik... ;)

(Nej, jag hade nog inte vågat ge mig på det.)

Största problemet kan mycket väl vara att ta sig in i mackapären utan
att åsamka skador.

--
May all spammers die in horrible pains!

Re: 120V

Om den inte drar så mycket ström kan man ju med enkla mått
spänningsdela 230V och driva den. Enklaste varianten är ju två
motstånd men då kan det vara kul att kolla ungefär vad den drar först.
Handlar det om en låg ström skulle jag nog lösa det med en
spänningsdelare eftersom det drop i volttal man får när man börjar
lasta spänningsdelaren säkert inte är något större problem.

Re: 120V
nätfrekvensen,
bli
också

Den var ju skitkul, kan man inte bygga en sån själv ganska enkelt?
Eller måste man ha en processor för att det ska funka?
Då kan man isf anpassa den direkt till 230V/50Hz

/// Jojje

Re: 120V

Men den är ju felkonstruerad...
ett tal 0-60 skriver man inte med två binära strängar...

det borde väl vara så här
5 : 6 : 6 (dioder)

5 st
1 2 4 8 16 = 0-31
6 st
1 2 4 8 16 32 = 0-63

Då kan man ha en matris med 3 X 6 dioder 9 pinnar
Då har man ett till projekt....

/Jimmy Lindström

Re: 120V

Man kan ju om man vill. BCD, du vet...

Fredrik

Re: 120V
On Tue, 01 Jun 2004 21:41:53 GMT, "Lindström"

Den är inte felkonstruerad.

Det har du rätt i. Men i det specifika fallet är det tänkt att varje
lysdiodrad symboliserar en siffra (ental). Matematiskt är det kanske
inte korrekt, men det är inte det det går ut på heller.

Jag förstår iofs. inte riktigt idén med klockan - varför krångla till
nånting som fungerar med två visare och en målad urtavla redan - men
jag måste erkänna att jag är ändå imponerad av uppfinnarens
kreativitet.

Javisst, det är bara å börja bygga och marknadsföra det. Kanske
enklare och lite mer korrekt än den förra, men något mindre snygg och
därmed kommersiellt mindre attraktiv.

--

/Josef S.

Re: 120V

Den kommer visa rätt fel även i USA efter relativt kort tid...
nätfrekvensen är inte så exakt som man kan tro.

Jag undrar hur vanligt det där är, jag har stött på någon klockradio
från sjuttiotalet som hade nätfrekvensstyrd klocka. Den fick man
ställa _ofta_ jag tror de flesta har satt in en standard kristallstyrd
klockflisa i sina apparater i dag. Det borde hur som helst vara
billigare idag med tanke på vad ett klockchip för ett digitalur
kostar...

Re: 120V

120V.
nätfrekvensen,

Nja, det vet jag inte, nätfrekvensen måste hållas inom en väldigt snäv ram
för att elbalansen ska fungera. Den får röra sig mellan gränsvärdena
49.9-50.1 Hz. En kall vintermorgon kan ju frekvensen sjunka något, men det
justerar man ofta så att tidsmedelvärdet över dygnet blir 50.0 Hz, just pga
klockor etc.
Mvh
Gustav

Re: 120V
On Wed, 2 Jun 2004 18:12:01 +0200, "Gustav Holmquist"

På lång sikt (genomsnitt) går nätstyrda klockor mycket rätt,
men kortvarigt kan de fela 10 sekunder enligt min erfarenhet.
Det är som du beskriver att det varierar över dygnet.
Kraftbolagen justerar det där så att de ligger rätt i genomsnitt.

Re: 120V

[...]

Jag har för mig detta släpptes på för sisådär fem år sedan, men jag
kan ha fel...

Re: 120V

Det är händelsevis inte en binärklocka ?

..Om det är den från thinkgeek så funkar den fint om du byter trafo till
en 9V AC istället och justerar om den från 60 till 50Hz, den funktionen
finns inbyggd även om det inte står nämt.

Den klarar också "military time" = 24h-timmars-visning vilket inte heller nämns.

..Jag har en själv. (blå.)

Site Timeline