Hur kollar man om ett batteri är urladdat? Det räcker inte att kolla bara spänningen, eller hur?

Har en påse vanliga hushållsbatterier där några kanske inte är helt
urladdade. Vill kolla det ordentligt nu. Jag har hört att det inte
räcker att kolla bara spänningen på batteriet, stämmer det?

Jag har en digital voltmeter som kan mäta spänning och strömstyrka och
elektriskt motstånd. Hur gör man? Mäter man motstånd, eller? Någon som
kan förklara eller hänvisa till någon websida?

Re: Hur kollar man om ett batteri är urladdat? Det räcker inte att kolla bara spänningen, eller hur?

Köp en multimeter med batteriprovningslägen. Där belastas batteriet en del
och visar direkt spänningen för att avgöra om batteriet är urladdat, helt eller
delvis.

En sån mätare kostar inte speciellt mycket på t.ex. Clas i sjön.

Ralph

Re: Hur kollar man om ett batteri är urladdat? Det räcker inte att kolla bara spänningen, eller hur?
Man kan mäta kortslutningsströmmen, men det kräver snabbhet och lite
erfarenhet om strömstyrkan.