LD (Laser Disc) -fråga

Hej! Jag undrar om ni vet någon som erbjuder sig att kopiera en LD
till en vanlig cd??? (går det överhuvudtaget att kopiera till något
annat?) jag har nämligen ingen LD-spelare och vill kunna se på
innehållet...

Tack på förhand

TRAVNISSEN

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Njae det går ju inte att kopiera till ett digitalt medium, LD är ju något
så udda som en analog laserskiva :)

Däremot går det ju att digitalisera den, men då vill du nog helst ha den
till DVD ? ..gäller bara att hitta nån som har rätt utrustning, verkar
vara få som har en fungerande LD-spelare idag..

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Hur funkar det?

/Micke

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Vanlig frekvensmodulation som man har på vanliga videobandspelare.
LD konstruerades i skarven 60/70-talet och då var det analogt
som gällde.

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Iofs ersattes väl det analoga ljudet med dito digitalt så småningom.

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Det känner jag inte till, men kanske kan vara så?
Då på 70-talet var både bild och ljud FM
och ljudet var stereo redan då.
1976 hade jag en sådan på reparation, på den tiden
när jag jobbade på Philips. Det är också den enda
jag har tagit i överhuvudtaget.
Skivan jag hade då var en ABBA-skiva.

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Jag håller i min hand en Pioneer Demo-disc (Pal) från 1990.
Där står det uttryckligen "Digital Audio".

Personligen tycker jag att bilden var _något_ bättre än VHS , men inte
mycket.

DÅ , när dessa var "på tapeten" , var dom ändå mycket imponerande.

/Morgan

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Hur är skillnaden mot Super-VHS? Kunde skivorna innehålla text-tv-signal
(för textning på olika språk t.ex.)?

Fredrik Östman

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Hur var bildkvaliten på dessa,
har något som skramlar i bakhuvudet
att dessa var bättre än tex. VHS - vilket iofs.
inte är så svår att överträffa...

/TE

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Jodå den var god, bättre än VHS som du mycket riktigt påpekar
överträffas rätt lätt. Inte lika bra som en DVD idag, men för att vara
så gammal teknik var den försvånadsvärt bra.

Jag har nog sett kanske fem filmer från LD, alla de såg mycket bra ut.
Däremot har jag hört sägas att ljudet på de gamla lät lite sådär
ibland.

Det finns också minst två olika mode på inspelningarna, en som rymmer
60 minuter per sida och och en som rymmer mindre men ger bättre
kvalitet och fler valmöjligheter. Tror de kallas CLV respektive CLA
där den ena har konstant fart och den andra varierar varvtalet med
läspositionen.

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Jodå det håller jag med om.

Ja från början rymdes det endast 30 minuter på en skiva
(stor som en LP), för då var det en bild per varv och
fast varvtal på skivan tror jag. På dessa kunde man köra
stillbild, slow motion m.m. utan bildstörningar.
Sedan kom det en 1-timmesskiva där det gick in fler bilder
per varv i den yttre delen av skivan och då hade man nog
variabel hastighet på skivan precis som CDn har idag.
På den fungerade inte stillbild och slow motion.

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Det är alltså lagrat analogt på skivan? Spelaren får inga ettor/nollor
tillbaka från laserstrålen utan mäter mängden ljus?

/Micke

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Precis. Detta görs om till en analog elektrisk signal
(vanlig komposit video antar jag) som skickas vidare.
Ljudet är dock digitalt på så gott som alla LD skivor (bara
de allra tidigaste hade analogt ljud).

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Hur är själva skivan konstruerad då? Någon sorts variabel reflektion till
skillnad från en CD som har antingen "grop" eller inte.

/Micke

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Jag har dock för mig att man byggde upp 'carrier' med just gropar på
nästan samma sätt som CD - men att groparnas avstånd mellan varandra
varierar med modulation och inte att groparna i sig ändrar i storlek
(längd, som de gör på  CD) och efter lågpassfiltrering så fick man en
FM-signal för vidare processning

Med denna lösning så skulle man kunna ha i stort sett samma
'infrastruktur' som vanlig video förutom första stegen närmast
lagringsmediat.

dock, jag kan ha fel här...

/TE

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Nu har jag känt mig tvungen att skanna in en artikel om VLP
från tidningen Radio & Television årgång 1972 i mars.
http://w1.857.telia.com/~u85704001/vlp/
Observera att detta är på ett tidigt stadium och en del
detaljer hann säkert ändras innan den kom ut på marknaden.

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Nu har jag känt mig tvungen att skanna in en artikel om VLP
från tidningen Radio & Television årgång 1974 i mars.
http://w1.857.telia.com/~u85704001/vlp/
Observera att detta är på ett tidigt stadium och en del
detaljer hann säkert ändras innan den kom ut på marknaden.

Re: LD (Laser Disc) -fråga

Mycket intressant, länge sedan man såg sådana detaljanalyser
i tidningar - det är uppenbarligen inte bara i
dagstidningsbranchen som jornalistiken har gått
ned under bottennivå...

- samt att man har fel/rätt också, men bara delvis!!!.

Det var den där mikroskopbilden som hade fastnat i bakhuvudet
och där ser man inte övertygande några ovala gropar,
dock tydligen viktig för den överlagrade kroman-signalen
och ljudet...

---

kulturgärning att scanna in bilderna - säger jag,
mycket av det går inte att låna bibloteken
RT hornet

Jag får ta och kolla igenom min samling av R&T.
Tror den börjar 1972 och bör vara komplett många
år sedan dess. Det finns ett visst hopp att din
önskan kan uppfyllas.  Jag får gå ut i arkivet
och leta om jag kommer ihåg.
Skannern är i gott skick också.

Re: LD (Laser Disc) -fråga
On 26 Jun 2004 16:21:34 +0100, in swnet.teknik.elektronik,

Säljs en och annan på blocket.se ibland, så även på tradera.se. Oftast
tillsammans med en hel drös skivor...

Glöm bara inte att söka på både "laserdisc", "laserdisk", "laser disc"
och "laser disk"... ;)

--
May all spammers die in horrible pains!

Site Timeline