Tappar 700+ MHz

En bekant har problem med sin dator. Det är ett hopplock med ett Matsonic MS8308EP(266) moderkort som har en AMD 2200+ processor. Kör Win XP. När den har varit avstängd ett tag så tappar den CPU-inställningen i bios. Då visar dator att det är en 1500+ CPU. Går man in i bios och ändrar (autodetekterar) så visar den 2200+ och kan hålla den informationen även efter några omstarter men är den avstängd ett tag (över natten) så viser den 1500+ igen. har bytt bios-batteri men ingen framgång. Han har 218 V ojordat till sin dator men det skall väl inte spela någon roll? Har kollat manualen till moderkortet men inte hittat något där som kan hjälpa till. Kan någon ge mer tips?

--

/Anders
Reply to

Nätspänningen kan ha betydelse eftersom det påverkar alla sekundärspänningar. /Janne

Reply to
Janne

Nej inte om nätspänningen håller sig inom 190 - 264 volt.

Ken utbrast:

Du menar: "Ja, om nätspänningen inte håller sig inom 190 - 264 volt.".

--
ÐIÇK

Släpp inte Mehdi Gezali.
Reply to
Dick Andersson

Nej, men det är också relevant om man vill köra tvärt om. :-)

Vad skulle den omformulerngen vara bra till? Betydelsen av det han skriver är exakt densamma som den du skriver ?

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Han är tydligen bara på skämthumör :-)

Det är min åsikt också. Nätagget skall ju stabilisera till en viss spänning oavsett om inspänningen varierar från 204-248 volt (som hans elbolag garanterar (ojmr)). Jordat eller ojordat borde ju heller inte spela någon roll för detta problem, mer för hälsa och säkerhet. Tror att hans hus är byggt någongång på 1940-50 talet.

--

/Anders
Reply to

:-)

Kanske det ja. Då ber jag om ursäkt istället... :-)

Man vet ju aldrig så noga här i news. Har inte varit med så länge så att jag känner igen vilka som ironiserar eller inte. Men det finns betydligt fler som, av någon skum anledning, hakar upp sig på minsta skitsak och spyr maximal mängd galla över hela omgivningen.

Så nu var min parentes över... Tack å hej leverpastej.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Fredrik Möller utbrast:

Det är en korrekt iakttagelse, Fredrik. Janne har rätt, inte sant? Men i Ken:s svar kan man läsa ut ("Nej...") att han kan misstänkas ha fel.

--
ÐIÇK

Släpp inte Mehdi Gezali.
Reply to
Dick Andersson

Jo, det är sant.

Ett komma mellan "Nej" och "inte om nätspänningen... " skulle kanske varit på sin plats för att förhindra eventuella missförstånd.

Läses hela meningen så tycker jag det framgår att det är sekundärspänningarna som inte påverkas om nätspänningen ligger inom ett visst intervall och inte att Janne har fel.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Felet kan ju vara buggar m.m I BIOS på moderkortet, ni kan ha problem med någon kombination av moderkort - minne - pci kort ....

Har ni tittat på matsonics hemsida om det är ett känt problem med just den kombinationen - kan finnas uppdateringar av BIOS m.m

Användarsiter med forum finns på nätet, Googla eller nå't.

mvh Bengt

Reply to
Bengt

"Anders" skrev i meddelandet news:8fjDc.3676$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Kolla här

"Question: MS8308EP support AMD XP CPU? Answer: Yes ! MS8308EP supports AMD XP CPU up to 2000+ If you have problem detect AMD XP please update your BIOS"

Reply to
[Kjell]

Skall kolla på bios m.m.

--

/Anders
Reply to

Intressant, skall fråga vad han har för processor i burken. Detta kan mycket väl vara felet.

--

/Anders
Reply to