Laddare till damsugare, byta

Hej

Jag har en batteridamsugare av märket Philips som åskan just slagit ut
laddaren på.
På denna laddare står det :
7V ~400mA  2.8VA

I en skrotlåda hade jag liggande en AC adaptor med följande data:
6,7V  ~550mA   3.7VA

Fråga:  Kan jag byta den trasiga mot denna?
        Om inte, beror det på att det är fel spänning eller "fel" typ av

apparat?

Om det är fel spänning, kan jag använda en adator från Klas i sjön på
7V?

På den gamla är det en svart och en grå ledare. Är det viktigt med rätt
polaritet och hur vet jag vad som är rätt/lika på den gamla resp. nya?

Re: Laddare till damsugare, byta

Det är viktigt att veta om den gamla laddaren är av växelströmstyp
(AC) eller likström (DC)

Du kan inte använda en AC omvandlare för grejor som är avsedda
för likström. Du kan iofs. ha en likriktarbrygga för att omvandla
växelströmmen till likström - men problemet är att du tappar
ca 1.4 Volt i bryggan och det laddar dåligt eller inte alls.

Som vanligt när man provar och exprimenterar är att
man övervakar grejorna de närmaste timmarna framöver
på eldfast underlag, känner efter och luktar så att inte
någonting verkar gå varmt.

Så länge man kan hålla ca 15 sekunder på tex.
en adapter så anses det inte för varm.

Om det är likström - ja, det är mycket viktigt.

köp en digitalmultimeter - det fins billigare i 100:- klassen
på tex. biltema  och  dyrare men erkänt hög kvalitet som
tex. fluke hos Elfa.

med en sådan kan du mäta polaritet liksom faktisk spänning.

/TE

Re: Laddare till damsugare, byta

Eftersom det står ett tilde framför strömmen och att värdet på den reaktiva
effekten inte är lika med spänningen så måste det väl vara en AC-laddare?

/Micke

Re: Laddare till damsugare, byta
Det är tydligt att jag inte alltid förstår  :-) vad jag läser.

6,7V sedan  (... med ett steck över)550mA   3.7VA

Står det på den nya apparaten. Den ger likström har jag mätt upp.
men det står ett tilde på den gamla för mA siffran.

Re: Laddare till damsugare, byta

Då går det (antagligen) inte, det beror lite på själva
damsugaren är konstruerad eletriskt och om man kan
ändra så att man kan ansluta en DC-adapter isf AC.

Re: Laddare till damsugare, byta
Hej

Har undersökt damsugaren lite närmare.
Inuti står 4,8V DC på en liten lapp.

Hjälper den informationen?

Tack för all hjälp föresten

Re: Laddare till damsugare, byta

följ ledarna - vad finns det mellan batterierna och adapterintaget

diod - tom. likriktarbrygga och kanske ett begränsningsmotstånd.

eller fins det en 3-benig krets som det möjligen kan stå LM317 och ett
par motstånd + likriktarbrygga (den kretsen är lätt att koppla som
strömgenerator för strömbegränsning)

det handlar ju om att peta in 50 - 200 mA kontrollerat
baklänges  (+ mot +) i batteriet så att den laddas,
och är det övernatten-laddare så är strömmarna ganska små
och laddningen är hela tiden inkopplat så fort adaptern
är inkopplad.

NiCd-batterier tål nämligen att konstanströmladdas utan avbrott
över obegränsad tid om strömmarna är rimligt små
- ungefär 1/20-del av batteriet kapacitet
( typ 1 Ah-batteri laddas med ca 50  mA)

/TE

Re: Laddare till damsugare, byta

Det med att tilde-tecknet visar att det är AC ut från
adaptern stämmer.

Enheten VA står för skenbar effekt och inte för reaktiv effekt,
reaktiv effekt har enheten VAr.

Men att den skenbara effekten (VA) inte är lika med spänningen
skulle göra att det skulle vara en AC-laddare stämmer inte,
jag har flera DC-adaptrar som *inte* har samma värde på
den skenbara effekten och spänningen, t.ex. 12V= 800mA 9,6VA,
15V= 3A 45VA, 12V= 150mA 1,8VA. Om det man ansluter till
DC-adaptern inte drar någon reaktiv effekt (VAr) så motsvarar
den skenbara effekten (VA) den effektiva effekten (W).

Re: Laddare till damsugare, byta

Likströmsprylar ger inte reaktiv effekt - utan enbart hänvisar till
trafon inne i adaptern - idag  så är fler och fler av switchad
typ, så reaktiv effekt gäller inte där. Däremot kan 'VA' värdet
vara kopplad till (RMS av ??) toppströmmen till den switchade
adaptern.

/TE

Re: Laddare till damsugare, byta
says...
Hur får jag veta vad som gällde för den gamla som är sönder, den går ju
inte att mäta längre.

Re: Laddare till damsugare, byta

Eftersom den gamla är söder så kan du ju öppna den
(med våld) och kolla hur den är uppbyggd elektriskt.
Antagligen så är det bara en transformator i den.

Re: Laddare till damsugare, byta
On Thu, 15 Jul 2004 19:42:57 +0200, demmpa

Ja eller så sitter det nån säkring eller PCTmotstånd som "rykt" vid
åskspiken.
Det går ju i så falla att laga laddaren......

mvh fluke12

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/m2 /

Re: Laddare till damsugare, byta

Jag kan inte hålla mig...hur ser din damsugare ut?

(Förmodligen menar du dammsugare...?)