Re: likriktare?

Det ser ut som en kabel i varje ände på bilden, men det borde vara
två, och du säger ju det också.

Du menar väl att vid de två stumparna i ena änden?

Du menar väl vid de två andra?

De två ledningarna som är märkta så ska ju kopplas till generatorn,
det har du rätt i, om du nu pratar om båda och inte bara en.

Det du kan göra är att kolla likriktarbryggan med en multimeter.
Koppla alltså loss alla 4 kablarna till den först.
Med lite tur så har din multimeter diod-test, och då kan du kolla om
dioderna är hela.

--
Roger J.

Re: likriktare?

och
ur

ursäkta min flummiga beskrivning, där är 4 ledare totalt. 2 st i varje ända.
en svart ledare och en grå ledare i varje kabel.

hur ska jag testa likriktaren?! (dioder?)
Har diodtest på multimetern, men nog aldrig använt den, kopplar jag bara de
två (~) kablarna till multimeterns diodtest och hoppas på att det piper,
eller ska jag få nåt speciellt värde i displayen?

tack för svaret!
Mvh Johan

Re: likriktare?

Först måste du veta hur en sådan brygglikriktare är kopplad, hur det
ska se ut om det fungerar.

Rita på ett papper en fyrkant, välj två motsatta hörn och rita  (~)
symbolen vid dem.
Skriv + och - vid de två hörn som blir över.

rita sedan in en diod på varje sida av kvadraten. Rikta dioderna så
att strömmen kan gå ut genom plus-utgången och in genom
minus-ingången. Rita dioderna som pilar.

Om jag tar om det i detalj, från plus-hörnet ska du se framändan av
två dioder, från minushörnet ska du se bakändan (minussidan) av två
dioder.
Från båda  (~) hörnen ska du se en diods framända och en diods
bakända.

När du nu kopplar trådarna från din multimeter, som är ställd i
diod-test-läge, till två hörn i verklighetens diodbrygga så ska
resultatet stämma med den figur du ritat.

Du får förstås prova dig fram tills du kommit underfund om vilket hörn
som är vilket, så att teckningen och verklighetens diodbrygga
överensstämmer.

Varje gång du mäter en diod i framriktningen ska du få ett värde på ca
en halv volt på mätaren, när du sedan vänder på mät-trådarna och
kopplar till samma punkter, på samma diod fast baklänges, ska mätaren
visa för högt värde, ingen kontakt, det ser oftast ut lika som när du
mäter motstånd och det är för högt värde på motståndet.

Kolla alla fyra dioder både framlänges och baklänges, alla ska visa ca
en halv volt framlänges och högt motstånd baklänges.

Om diodbryggan är hel så kan det vara nåt annat som är fel, nån
kortslutning från generatorn till nån annan del av elsystemet.

--
Roger J.

Re: likriktare?
snipped-for-privacy@home.se says...
r du

En stilla undran. Hur vet du att det enbart E4%r en brygga i boxen?
Det kan ju finnas regler - F6%verspE4%nningskydd i den.

mvh
Bengt

Re: likriktare?

Om den är märkt som han säger så bör det vara en enkel diodbrygga i
den. Men det märker han väl om han kollar dioderna, får han märkliga
värden så får han väl återkomma.

--
Roger J.

Re: likriktare?

Jag håller med, Jag tycker du hade en utmärkt förklaring och i värsta fall
får han väll ta kontakt med tillverkaren, om han inte lyckas hitta felet
på egen hand. Elfel kan vara frustrerande, speciellt för den oinvigde.

/Chrille

Re: likriktare?

I ditt första inlägg skrev du:
"efter min egen kunskap antog jag att (~) skulle kopplas till generatorn och
(=) till batteriet.  Problemet är att (~) kortsluter laddningen (stora
stötar uppstår när man kopllar in det/från det) och ingen spänning kommer ur
(=) kablarna."

Om du kopplar in likriktarbryggan utan last och det som du skriver "uppstår
stora stötar", är din likriktarbrygga rökt.
Köp en ny och installera samt hoppas på att det inte finns någon annat fel..

"Friskt kopplat, hälften brunnet"

/Chrille

Re: likriktare?

fall
felet
vad
och
ur
"uppstår
fel..
tack än en gång för bra svar.
tror också at bryggan är kass. Är detta mån tro en standardgrej eller måste
jag klydda med effektuträkning och massa klydd? Nån som vet var man kan köpa
o om det är dyrt?

Mvh Johan

Re: likriktare?
---Klipp

Själva likriktarbryggan är inte någon märkvärdig komponent och finns att köpa
från
exempelvis http://www.elfa.se/se/ (Skriv likriktarbrygga i sökrutan på
elfa-sidan).
Du måste däremot ta reda på vilken effekt den ska användas för, använder du en
för
klen kommer den att bli mycket varm, och gå sönder..
Eftersom jag varken har båt eller har pysslat med båtmotorer kan jag inte ge dig
någon närmare info.

/Chrille

Re: likriktare?
snipped-for-privacy@home.se says...

Jo att det bF6%r vara en brygga E4%r det ingen som ifrE5%gasE4%tter. Men de=
kan ju sitta skyddsdioder m.m. Den som mE4%ter pE5% en sE5%dan kommer inte
fE5% det resultat du anger - trots att den kanske E4%r hel!
C4%r kanske lite kinkig, men anser att en testning ska kunna fullstE4%ndigt
utvisa om komponenten E4%r hel/trasig.

mvh
Bengt

Re: likriktare?

Prova i news:se.folk.batliv dom brukar vet en hel del om bE5%tmotorer =
med tillbehF6%r!

Site Timeline