Q: schema till Sentec PA8 och SC8 förstärkare

Har fått tag i gamla Sentec förstärkar prylar som behövs fixas till
men jag är i behov av el-scheman till dito för att felsöka m.m.

Är det någon som vet var man kan hämta eller köpa scheman?

/Jörgen

Re: Q: schema till Sentec PA8 och SC8 förstärkare
Stort tack Ken för en bra sida.

PA8 förstärkaren brände säkringar vid uppstart och det var kortslutna
elektrolytkondensatorer som var orsaken.

SC8 förstärkarens "filter hi" och "lo" regleringen verkar inte fungera
eftersom det inte sker någon ljudändring när man reglerar.
En annan konstighet är att när man ändrar "attenuatorn" från "normal" till
"loudness"
så blir det en mycket stor minskning och försämring av ljudet.

I övrigt är jag imponerad av konstruktionen och tekniken med tanke på att
den är
från 80-talet.

/Jörgen

Re: Q: schema till Sentec PA8 och SC8 förstärkare

Nej det är inget fel på omkopplarna, så det måste vara något annat fel.

Ljudnivån sjunker till 20% och det ljudet som är kvar är endast bas
och lågt mellanregister, låter skit. Ingen överstyrning.

Jag ser att min SC8 stämmer inte med det det schemat du har på din sida.
På mitt filterkort saknas RF12 motståndet och att mitt utgångskort heter
SC851
och liknar inte alls SC821 kortet.

Vet du vilken tomgångström som PA8 skall ha? Min har ca 1 A vilket ger
0.270V över R36.

/Jörgen

Re: Q: schema till Sentec PA8 och SC8 förstärkare

Då har vi nog samma modulkort.

Tackar ännu en gång Ken

/Jörgen

Site Timeline