Ingen TV-bild

Har en äldre TV (Nokia) där bilden försvann, gick från bra bild
alla färger inga konstigheter till ingen bild alls.Detta har hänt någon
gång tidigare men då har bilden kommit tillbaka efter några sek.
Alltså är frågan; kan någon säga vad detta beror på? Finns det
något man kan härleda felet till, pryl, koppling el. lödning?

Tack på förhand för svar.   Owe R.

Re: Ingen TV-bild
Kolla sockelkontakten mellan bildrörskortet och stiften på bildröret.
Plocka bort kortet och putsa benen med fiberpenna och löd om lödningarna.
Det finns också andra orsaker. Kolla gärna in min sida på:
http://hem.passagen.se/jannestv

/Janne

Re: Ingen TV-bild

Om du inte har någon bild, raster, (myrornas krig) så har du heller
inte någon högspänning. Felet kan då finnas att söka i
högspänningsdelen. Börja med att kolla efter dåliga lödningar. Har du
ljud?
Hälsningar/Bo

Re: Ingen TV-bild

Ja jag har ljud och när jag slår på ström så knastrar det lite, är inte det
högspänningen just vid start? Ska kolla lödningar och putsa stift så fort
det blir ljust i morgon.
Tack Janne & Bo för dessa tips.

Ha de   Owe R.

Re: Ingen TV-bild