Salora 25" ca 87-89 års modell, ingen bild.

Föräldrarna har en Salora 25" från ca. 1987-89 som gett upp.
Det började med att bilden var för liten i höjdled när TV'n startas, för att
sedan fyllas ut till normal
storlek när den blivit varm. Det gick inte heller stänga på TV'n med
fjärrkontrollen, bara med strömknappen på TV'n. Nu har den tydligen gett
upp, de får ingen bild alls på den. Va kan det vara? Dom vill gärna ha den
då dom gillar VITA TV's! :), och tycker 25" är en lagom storlek, finns ju
knappt några 25" längre.

Re: Salora 25" ca 87-89 års modell, ingen bild.

att

Hej Dan.
Om du anger modell.nr. på deras tv så kan jag ge dej några tips.
/Morgan

Re: Salora 25" ca 87-89 års modell, ingen bild.

"> > > Föräldrarna har en Salora 25" från ca. 1987-89 som gett upp.
för
gett

Gamla kära M-chassiet , med vertikal-problem.
Prova o byt Vertikal-IC:n TDA8172 och samtidigt diod med pos.nr.DB571
(1N4002) och kondensator
med pos.nr.CB571 (100uF).
Löd även om nätdel o HS-del.
Förmodligen är samtliga ellyter i nätdel o HS-del dåliga , och skulle
behövas bytas.
Som jag nämde i en tidigare tråd så är det ett svårjobbat chassie , så det
är kanske tveksamt ifall det är lönande.

Titta gärna in hos Leifline , han har alltid bra tips.
http://w1.455.telia.com/~u45521195/Tv/SaloraTv.htm

/Morgan

Re: Salora 25" ca 87-89 års modell, ingen bild.
Tackar för tipsen, ska testa att byta dessa komponenter.

Re: Salora 25" ca 87-89 års modell, ingen bild.

Bra jobbat Dan.

Tydligen har den klarat sig , bra.

Ojojoj.....

En gissning är VPU-kretsen.
I detta chassiet (första digitalchassiet) är det så att signalen plockas ut
från MF som vanligt , men
går sedan till en AD-omvandlare , passerar flertalet signalbehandlande
digitalkretsar , och avkodas
sen igen genom en DA-omv.
Någonstans i den digitala signalbehandl. blir det fel , och jag skulle nog
börjat med att byta
VPU-kretsen (Video Processing Unit).
Bor du i närheten av Karlshamn så kan du få ett skrotat chassie o labba med.
/Morgan

Site Timeline