Vattenpump 12V ..tyst.

Någon som sett en akvariepump eller ekvialient pump för kylprojekt som går på
12V eller annan mindre farlig strömförsörjning?

Eheims pumpar är på 240V, och klarar max 40 C° enligt tillverkaren. Förutom att
nätspänning kombinerat med vatten inte känns så där jättebra..

Re: Vattenpump 12V ..tyst.

Hi hi, nu föddes en tanke...
Varför inte värma akvariet med CPU'n?
Datorn måste ju ändå kylas, och det för en massa oväsen i vardagsrummet.
Flytta värmen från datorn till akvariet helt enkelt.

Undrar hur man räknar på det?
112 l vatten som ständigt behöver värmas från 22 till 25-26.

Nä, jag bara flummade ut lite. :-)

Eheim's pumpar är väl bra annars?
220V delen är en helkapslad spole. Den rörliga delen är bara en magnet
och ett skovelhjul == ingen spänning alls i dessa delar.
Visst är man mer rädd om människor, men jag skulle inte stoppa i en pump
  om jag tror den kan grilla mina firrar. :-o

./Erik, svamlar lite...

Re: Vattenpump 12V ..tyst.

jo de är ofta av synkronmotortyp @ 230V och 50 Hz och starta
åt vilket håll som helst... men för att få igenom tillräkligt
flöde genom smala slangar så krävs det lite tryck...

/TE

Re: Vattenpump 12V ..tyst.

Jo den erfarenheten fick jag surt erfara.. Hur än man räkna på reinholds tal
så vill den ha ~4 meter vattenkolonn. Och med 2x15 meter och en halvcentimeter
diameter slang så blev det fullösning då eheim 1048 bara klara 1.5m pelare.

Men det finns som tur är många lösningar till samma problem..

Re: Vattenpump 12V ..tyst.
Och om man ändå är rädd att det ska hända något
med pumpen så att vattnet blir strömförande så
kan man sätta en jordfelsbrytare mellan uttaget
och pumpen.

Re: Vattenpump 12V ..tyst.

Det blir en ganska häftig kyss ändå..

Re: Vattenpump 12V ..tyst.

Cirkulationspump avsedd för mindre värmeanläggning i båtar, husvagnar och
dylikt kanske? Dom är små, går på 12V, och är svåra att höra om dom är
igång... Fast dom är säkert inte jättebilliga. Kolla din lokala
skeppshandel exempelvis. Även dieselvattenvärmare brukar ha separat
cirkulationspump, sitter i maskiner och båtar bland annat.

mvh
Kent

Re: Vattenpump 12V ..tyst.

kamafritid.se har en cirkulationspump 12V .. med cirkapris 1000 kr..förmodligen
ex moms. ;)

Vattenliv har en för 345 kr, 600 l/h, 1.35m pelare.
  http://www.vattenliv.nu/shop/?artnr71%0159&referrer=kelkoo

  Frågan är vad den klarar i temperatur..
  Och inloppet är "länspump-style".

Sen finns ju optionen att ta en trasig eheim el likn och byta motorn. Men det
verkar overkill.

Site Timeline