Störningar i stereoanläggning.

När jag kopplade in min stereoanläggning i min nya lägenhet så märkte
jag relativt omedelbart att det kommer in spänningsspikar eller någon
annan sorts ströning som gör att det låter ordentligt illa i
stereoanläggningen, knäpper liksom till.

Det verkar som att störningen uppkommer när en lampa, mest lysrör
verkar det som, köksfläkt eller annan komponenet som drar relativt
mycket ström sätts på.

Kan nedanstående produkt hjälpa mot detta tro?

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q112q115q107&ic=N&sw10%985

Mvh
Fredrik Möller

Re: Störningar i stereoanläggning.

Troligen inte då knäppar indikerar problem (obalans) mellan signalkälla
och jord och fas i nätuttaget.

Är du säker på att du inte har TV (med centralantenn), video
eller dator kopplad till din stereo - annars dra ut en sak i taget tills
problemet försvinner - börja med centralantennen...

nästa steg är förmodligen din jordade dator (du har förmodligen jordade
uttag i din nyrenoverade lägenhet)

/TE

Re: Störningar i stereoanläggning.

Hur många grupper har du i centralen. Förr brukade man nöja sig med tre för
en två-tre rummare. Då brukar fenomen som knäppningar kunna uppstå ex.
när kylskåp, lampor tänds etc precis som du nämner.
Får din anläggning ström från samma grupp som köksutrustningen?
Man borde helst ha en separat matning till sin ljudanläggning.
Håhåjaja. / Kjell

Re: Störningar i stereoanläggning.

Det verkar vara 5 grupper varav den första är en trefasgrupp till
spisen.

Inte enligt schemat i elcentralen.
Vägguttagen matas av en egen säkring, dock bör det ju vara någon av
faserna som går till exempelvis spisen, vilken  byglats vidare till
vägguttagens säkring.

Mvh
Fredrik Möller

Re: Störningar i stereoanläggning.

Att dra ur centralantennen gjorde ingen skillnad.

Jag har faktiskt inte det.
Huset byggdes tydligen 90 och jag har bara jordade uttag i köket vad
jag sett.

Ingen elektronik är jordad, vilket den kanske borde vara?

Det som är ihopkopplat är dator och stereo. Tv:n är inte inkopplad
till de övriga.

I min  förra lägenhet hade jag problem med brum och det berodde på att
dator och tv hade olika jordpotential.

Mvh
Fredrik Möller.

Re: Störningar i stereoanläggning.

Har du stereon (radion) inkopplad till radiouttaget på
kabel-tv-nätet?

Re: Störningar i stereoanläggning.

Har inte radion inkopplad över huvud taget.
jag tror på en kombination av signalkabalr för nära strömkablar.

Skall undersöka det närmre när jag får tid.
Knäpparna verkar iaf inte förstöra utrusningen utan låter mest illa.

Mvh
Fredrik Möller

Re: Störningar i stereoanläggning.

Hej Fredrik!

Jag hade problem med lågenergilampan som störde TV'n (skumt, kanske
glimtädare eller nåt).

Ett annat tips, vänd kontakten fas byts mot nolla det brukar fixa en del
problem :)

--
Med vänliga hälsningar:
/Svennis

Skall prova det.

Blir ju en del kontakter att prova.... men men, det är ett gratis tips
iaf  :-)

Mvh
Fredrik Möller

Re: Störningar i stereoanläggning.
On Sat, 18 Sep 2004 12:45:34 +0200, Fredrik Möller

Peppar peppar, tar i en riktigt ordentlig bänkskiva...

Men det verkar ha gjort susen att vända på kontakten, till
förgreningsdosan, i vägguttaget.

Bara för det kom det en knäppning nu, kunde man ge sig sjutton på.

Jaja, det verkar iaf vara lite bättre. Får väl vända på fler kontakter
och prova lite.

Tackar för tipset.

Mvh
Fredrik Möller

Re: Störningar i stereoanläggning.

Moderna lågenergilampor har elektronisk ballast som likt
switnätagregat switchar strömmen i 100 - 200 kHz till lampan
och med övertoner i många MHz-området.

(ofta har man en energisparlampa som en 'reality-check' i EMC-labbar
då dom precis klarar EMC-gränserna och därmed kan se att
antenner och sladdar jobbbar som dom skall.)

När man har en eller flera sådana frekvenser
- säg 200 KHz och 199.5 kHz, (från samma källa eller från
flera olika källor i rummet) inkommande till stereons ingång på något
sätt (- även genom högtalarsladdarna bakvägen) och det hela förstärks
himmla massa gånger samt går igenom olinjära steg ( kan vara linjärt
på hörbara frekvenser - olinjärt på höga frekvenser) så får man dess
blandningsprodukt - dvs. skillnadsfrekvensen mellan 199.5 kHz och
200 kHz som är 500 Hz ut ur förstärkaren till högtalarna.

då energilampor och switchade aggregat sälla har klockstyrda omvandlare
gör att oljuden åker runt i frekvens allt efter temperatur och
närvaro i rummet samt ofta överlgarat med 50 Hz och annat allsköns
störningar från nätet.

När man höll på med telefonväxlar mm. med mycke analoga kopplingar så är
  switchade strömförsörjningar och dåligt utförd digitalsnusk nära på
förbjudet då de bara ställer till med bekymmer i form av störningar och
toner som åker omkring - svagt men ändå hörbart för allt för många
mäniskort - typ 70 - 80 dB under normal talnivå.

Man kan bli gråhårigt och förtvivlad när man skall försöka åtgärda
problemen, speciellt om man inte kan av olika orsaker byta
strömförsörjningar...

--

enklaste åtgärden för att minska problemen är att filtrera alla in och
utgångar till din stereo genom att låta sladdarna gå några varv i

Tackar för problembeskrivningen

Det är väl antagligen det ja.
Vilket iofs är rätt besvärligt det med, då jag har en del sladdar.

Skall börja med att experiementera med vändande av kontakter i
uttagen. Vet inte om det är inbillning, men det känns iaf som det har
blivit en viss skillnad redan. Inte alls lika frekventa knäppningar
och de som kommer verkar ha lägre amplitud.

Mvh
Fredrik Möller

Re: Störningar i stereoanläggning.
On Sat, 18 Sep 2004 19:04:29 +0200, Fredrik Möller

Försök få lite avstånd mellan elsladdar och signalsladdar
och högtalarsladdar.
Bör inte ligga parallellt någon längre sträcka.
Störningen kan faktiskt gå in via högtalarsladden.

[...]

Jag har tvinnat mina högtalarsladdar lite lagom
för att minska risken för inkommande störningar.

Re: Störningar i stereoanläggning.

Skall prova detta med.

Tackar er alla som kommit med förslag på lösningar.
Skall prova alla förslag så fort jag har tid till det.

Mvh
Fredrik Möller

Re: Störningar i stereoanläggning.

Måste man inte räkna på tvisten för att det ska ge resultat?
Hänger ju samman med frekvenser och impedans..

Undras om skärmade högtalarkablar vore nåt.. :>

Re: Störningar i stereoanläggning.
On 26 Sep 2004 01:08:39 GMT,

Genom att skruva högtalarkabeln lite borde risken
åtminståne minska för att den tar upp störningar.
För att göra det optimalt kanske det måste göras vetenskapligt?
Det där med att tvinna kablar gjorde man redan i utminnes tider
med de oisolerade telefontrådarna som gick mellan stolparna.

Kanske det.
Förstärkare är också mycket olika känsliga för störningar
in på högtalarutgången.

Re: Störningar i stereoanläggning.

På Faktiskt.se i DYI-forumgruppen så finns det de som har provat med bl.a.
UTP-nätverkskablar tvinnade på olika sätt med blandade resultat.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: Störningar i stereoanläggning.

Ju fler "twists" per meter ju större lågpassfilter?

I vilket fall som helst så är högtalarkablar större, av annat material, och
sitter längre ifrån varann än std cat5 kabel. Så det borde behövas en helt
annan tvinning.

Undras om det finns en bra sida om beräknig av kabeltvinnig..
EKK tvinnat ..hmm ;)

Site Timeline