Vilken högtalarkabel?

Jag har investerat i ett gäng nya högtalare. Är nu lite osäker på vad jag
ska ha för kabel till dom. Vad jag sett så finns det 0,75mm2, 1,5mm2 och
2,5mm2 att välja på. Jag vill inte har onödigt kraftig och inte för tunn.
Jag är ingen audiofil som vill betala 50 kr/m för kabel.

Spec för högtalarna hämtat direkt från instruktionsboken:

Front:
Jamo A355
Powerhandling 80W/120W (Long/Short term power)
Impedance 4 Ohm

Surround:
Jamo A325
Powerhandling 60W/90W
Impedance 6 Ohm

Center:
Jamo A 3CEN.5
Powerhandling 80W/120W
Impedance 8 Ohm

http://www.jamospeakers.com/consumer/products/products.php3?id=A+355&tab=1

/Daniel O

Re: Vilken högtalarkabel?

Supra 2.5 så klart !!!!!

- Thomas -

Re: Vilken högtalarkabel?

Vanlig elkabel duger utmärkt.

--
Michael

Re: Vilken högtalarkabel?

jag
tunn.

Vad menar du med kort?

--
Michael

Re: Vilken högtalarkabel?

Valet föll på 1,5mm2 kabel. Smidig att få plats med i kabellisterna.

/Daniel

Re: Vilken högtalarkabel?

jag
tunn.
http://www.jamospeakers.com/consumer/products/products.php3?id=A+355&tab=1

Enligt förstärkarens instruktionsbok så ska det inte vara några problem.
Högtalarna är ett set från Jamo, alltså inget ihopplock, så jag tycket inte
att det ska vara några problem. Vad kan jag få för problem annars?

/Daniel

Re: Vilken högtalarkabel?
inte

Enligt
http://www.jamospeakers.com/consumer/products/products.php3?id=A+355&tab=1
är högtalarnas känslighet angiven i dB - 2,8V / 1m och impedansen är således
inget problem förutsatt att förstärkarna klarar av att driva både 4-, 6- och
8-ohmshögtalare (vilket de tydligen gör enligt instruktionsbok).

Karl Rundblom,
Uppsala

Re: Vilken högtalarkabel?

Det är lite beroende på vad du har för förstärkare och hur kräsen du är. Jag
skulle satsa på 2.5 mm^2 till framhögtalarna och 1.5 mm^2 till de andra om
kablarna inte blir längre än 10-15 meter. Framhögtalarna har lägre impedans
och därför påverkar kabelns impedans dämpfaktorn mer än för de andra
högtalarna som ju dessutom inte får ett lika komplext material och heller
inte behöver leverera lika höga ljudtryck. Det går såklart att argumentera
för att framhögtalarna antagligen får en kortare kabel än surroundhögtalarna
och att de därför skulle klara sig med 1.5 mm^2 de oxå, köp så dyra sladdar
du har råd med. Köp inte sladdar hos nån hifi-handlare utan köp dem i en
elaffär, det är mycket billigare och låter lika bra eller bättre.

Jag har kört 4 mm^2 25 meter till 4 ohm bashögtalare som drevs av en crest
8001 (typ 1200 w/ch), då skulle det varit en klar skillnad mellan 0.75 mm^2
och 4 mm^2 men det blir det knappast i ditt fall, men det är ju onödigt att
oroa sig för att det är sladdarna som försämrar ljudet, det är ju rätt
billigt med de sladdar jag föreslog iaf.

Karl Rundblom,
Uppsala

Re: Vilken högtalarkabel?
Jag
impedans
surroundhögtalarna
sladdar

Ojojoj... det rör sig tydligen om riktigt små högtalare, två stycken
4"-membran och en ¾"-dome i framhögtalarna som väger 2.4 kilo. 2.5 mm^2
låter ju lite overkill då, eller tycker ni inte, sladdarna skulle säkert
väga mer än högtalarna :)) Kör med lampsladdar, 0.75 mm^2, det funkar säkert
utmärkt för dig.

Karl Rundblom,
Uppsala

Re: Vilken högtalarkabel?
Hej

Kolla den här länken.
Dom har vettig info och vettiga priser på högtalarkablar

http://www.valutronic.se /

mvh/Håkan