Ingen stereo genom scarten

På vår gamla finlux skymaster II får vi inget stereoljud via scat-kontakten
(tex från DVD:n).
När vi tittar på tv-kanaler som sänder i stereo så är det inga problem.
Ska man göra någon inställning för att få stereo in från scarten????

Re: Ingen stereo genom scarten

Är du säker på att det inte är stereo då ?

Vissa TV-apparater tycker att allt som inte är NICAM är mono, alltså
är AV-läget (SCART) mono efterssom den inte ser nån NICAM, dock får
man ändå ut stereoljud.

Re: Ingen stereo genom scarten

scat-kontakten
Japp! Har testat med hörlurar och får inget stereoljud.

Re: Ingen stereo genom scarten

På mina föräldras finlux (annan modell) så är man tvungen att
trycka på en knapp på fjärkontrollen så att scarten ska ta in
både höger och vänster kanal istället föe bara vänster kanal.
i displayen så ser man från början bara en prick på vänster
sida om siffrorna. När den tar emot både vänster och höger så
är den en prick på vardera sidan om siffrorna.
Om jag inte missminner mig så är det kanppen "sel" eller den som
ser ut som stereosymbol (två ringar ihoppsatta) som man ska
trycka på (står i bruksanvisningen).