EKKJ kabel

Hej har en ytterlampa som jag skall göra en första elkoppling på, sedan
kommer svågern o kollar som har behörighet. Så till frågan 3 kablar finns
grå, svart, brun +flera koppartrådar runt allt.Koppartrådarna är givet att
de kopplas till skyddsjorden men vilken av de andra, och vilken är
ledaren?Blå brukar vara jord men det finns inte så jag gissar att svart är
ersättaren.brun brukar vara matarledning så det bör det vara nu också?Då är
det bara grå kvar som då är skyddsjord också, den lingar jag då med gul/grön
tape. Koppartrådarna kopplar jag ihop med skyddsjorden på minst 1 ställe
antingen vid kontakten eller lampan.Stämmer mina funderingar?
Hälsningar BD

Re: EKKJ kabel

är
gul/grön

Hej!

Kolla upp innan du kopplar, åtminstone är jag van med att svart (och brun)
är fas, blå nolla och gulgrön skyddsjord.
Har lite svårt att tro att eventuell skillnad enbart beror på att jag bor i
Finland.....
Du har troligen en äldre kabel med andra färger på ledarna än moderna kablar
har...

hälsningar,

Tore

Re: EKKJ kabel

Det är ingen gammal kabel! Det är en jord-kabel,
3-fas + kombinerad nolla och skyddsjord.
Kabeln heter i sitt fulla längd:
EKKJ 3*2,5+2,5 (för en 2,5 mm2 kabel)
(3-fastrådar på 2,5 mm2 och en PEN-fläta på totalt 2,5 mm2)

Om jag inte missminner mig så kan man ta vilken tråd men
vill i sådan kabel och använda den som nolla, förutsatt
att man märker den med ljusblå färg i "hela dess längd".

Den "nya" färgmärkningen av fasledarna är:
L1 = Brun, L2 = Svart, L3 = Grå.
(tidigare: L1 = brun, L2 = svart, L3 = vit,
ännu tidigare: L1 = svart, L2 = brun, L3 = svart & vit,
sedan finns det ytterligare tidigare färgkombinationer)

www.clasohlson.se art.nr: 49-414

Re: EKKJ kabel
Klipp

Snälla, se till att svågern (som har behörighet) kommer och kopplar.
Kim.B
Behörig el-installatör
PS Koppartådarna "runt om" kallas för manteljord, är primärt till för
att Skyddsjorda "själva kabel" dvs om det blir en mekanisk skada på
kabel som leder till kortslutning, skall säkringen lösa.
Manteljorden används även till att skyddsjorda själva lampan (i det
här fallet).
Nollan bör vara blå, men vad f-n skulle jag göra!!
Tändtråd till lampan rekomenderas idag svart, nolla grå.
Kabeln (1 st) innehåller 3 ledare + manteljord (innehåller inte 3
kablar)
Kabeltypen är tänkt till att användas i mark, eller där risk för
mekanisk skada finns. Är lamplaceringen på vägg, utomhus rekomenderas
EKK 3G1,5. Generellt kan du inte använda alla typer av EKK utomhus,
det finns vissa typer av EKK-light som än idag inte klarar ulraviolett
ljus (solen)
Av din fråga att dömma, vänta på din svåger.
DS

Re: EKKJ kabel
är
gul/grön

Troligen en 4ledarkabel. Skärmen är kombinerad nolla-skyddsjord
(PEN-ledare). Brun,svart och grå är faserna (3-fas).
Mvh
Gustav

Re: EKKJ kabel

finns
att
är
tack för alla svar
Jag gör som så att den svarta kabel blir ledaren, bruna lindar jag med
ljusblå tape, den grå lindas med gul/grön tape och denna kopplas ihop med
kopparkablarna som ligger runt. Svågern kommer och säger var sjutton har du
lärt dig detta!!! Det ser bra ut
Hälsn BD

Re: EKKJ kabel

Risken är väl att han blir f.d. svåger när han tar i det.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

Re: EKKJ kabel

Mig veterligen får du inte göra så eftersom isolerad PE-ledare ska vara
gulgrön efter hela sin längd, inte bara i ändarna. Undantag för kablar där
alla ledare har samma färg (vanligen svart). Används ledare som PEN-ledare
ska den dessutom tilläggsmärkas blå i ändarna. Men får man verkligen dra
PEN-ledare i gruppledning till t.ex. en lampa bara för att matande central
har förbindelse mellan N och PE-skena?

        Mvh Jesper

Site Timeline