Standard numrering kraftkabel.

Hej!

I moderna kablar är det ju alltid gul/grön som är skyddsjord. Men, jag har en kabel (nergrävd) som har 3 svarta ledare, numrerade 1 2 3. Finns det någon standard för vilken man brukar ha som skydds-jord resp fas-nolla? Jag *har* mätt, så jag känner mig säker på vilken är fas, men jag kan inte mäta fram skillnaden på fas och nolla, förmodligen för att dom är sammankopplade i el-centralen. Och där är det så fullt med kabel, så jag är inte riktigt säker på vad som är vad. Det är proffs som gjort installationen så det är förmodligen riktigt gjort.

/JS

Reply to
Johan Stäck

jag kan

om =E4r

=E5 jag

igt gjort.

Lita aldrig p=E5 std eller f=E4rger!

Reply to
buss100

Just det. Man måste kolla noga hur det är inkopplat. Har man inte kunskaper för detta skall man anlita någon som har har rätt kunskaper.

Sun, 17 Aug 2008 15:37:49 +0200, Johan Stäck ba:

Det låter inte alls bra med den där sammankopplingen av fas och nolla.

Man får du hoppas det...

Charlie.

--
Every journalist has a novel in him, which is an excellent place for it.
Reply to

Det där var nog en felskrivning, han menade säkert jord och nolla.

gjort.

Om det nu varit ett "proffs" som gjort installationen så får man väl förutsätta att detta proffs varit så proffessionell att kabeln har anslutits korrekt i båda ändarna. I så fall borde det väl framgå med all tydlighet vilken ledare som är vilken i den andra äänden, om det nu är krångligt att se vilken kabel det är i elcentralen. I vilket fall som helst, ifall man nu ska in och mecka i den änden av kabeln som inte slutar i elcentralen, så borde man väl se till att bryta strömmen i elcentralen, och i det läget måste man ha viss koll på vilken kabel det är ändå, ifall man inte bryter all ström.

Enda gången jag har sett en kabel med numrerade ledare var en 5-ledare, med avvikande färger för jord och nolla och tre svarta numrerade ledare för respektive fas. Kan det vara en kabel med tre faser och svävande nolla som det här gäller ?

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Vad jag hade hoppats på, det är att det *finns* en standard som stämmer överens med vad jag kan observera.

I uthuset(där kabeln slutar) kan jag tydligt mäta att ledare 3 är fas. I elcentralen (i det moderna sommarhuset) kan jag se en svart enkelledare märkt 2 som är skruvad i skyddsjorden. Dock kan jag inte följa denna ledare "in i väggen" och se vart den tar vägen, då det är så fullt med kabel. Det finns också några andra svarta enkel-ledare skruvade i skyddsjorden, men dom är lindade med svart tejp, så jag kan inte enkelt se om dom har något nummer på sig.

Det finns två behöriga elektriker bland stug-grannarna (dock ingen av dom som gjorde det urprungliga montaget), så jag skall nog få kunnig assistans...

/JS

Reply to
Johan Stäck

Visst, jag menar förstås "inte mäta fram skillnaden på nolla och skyddsjord". Som jag förstår det är det vanligt att nolla och skyddsjord är byglade i centralerna...eller?

Reply to
Johan Stäck

Kabeln i fråga går från ett modernt sommarhus till ett förråd. Förrådet i fråga som var gammalt och ruttet revs i somras och vi har byggt ett nytt på samma plats. Inför rivningen så kopplade jag loss el-kabeln från kopplingsdosan i förrådet, och isolerade den ordentligt med el-tape. Jag gjorde dock inga noteringar om hur den var kopplad i det gamla förrådet. När jag nu skall koppla in strömmen i det nybyggda förrådet så ställs jag alltså inför en kabel som inte är färgmärkt, utan bara numrerad. Och som sagt: i elcentralen i huvudbyggnaden är det tjockt med kabel som kommer in från diverse olika PVC-rör i väggen innanför centralen, och utan att demontera en hel del så kommer jag inte åt att identifiera vilken kabel som verkligen går till förrådet. Denna kabel är nergrävd, och är uppenbarligen gjord för sådant, för den är rejält isolerad... Det var en behörig elektriker som gjorde jobbet (jag minns också att han hade en "dräng" som gjorde själva grävjobbet), men han finns inte kvar att fråga.

Det är *inte* någon 3-fas till förrådet, utan det är fas, nolla, och jord. Fasen är identifierad, frågan som återstår är vilken som är nolla och vilken som är jord. I centralen verkar ju detta vara samma sak.... Jag provade att provisoriskt koppla in en liten hushållsapparat i förrådet, och den går lika bra mellan fas och endera av dom återstående. Inte så konstigt, om nolla och jord är byglade i centralen.

*Om* jag hade haft en jordfelsbrytare i huset så hade ju saken varit enkel, eftersom den skulle bryta på alla försök att köra skyddsjord som nolla..

Jag skall tala med någon av dom behöriga stug-grannarna nästa gång jag åker ut...

/JS

Reply to
Johan Stäck

Det är viktigt att inte förväxla nolla och skyddsjord. Man kan tycka att det inte spelar någon roll eftersom de ändå är ihopkopplade. Livsfarlighet kan uppstå under vissa förutsättningar.

Mon, 18 Aug 2008 08:10:53 +0200, Johan Stäck ba:

Den bör vara förbunden med nollan i inkommande central. Det finns ingen skyddsjords i distributionsnätet, utan jordning utförs med nollning.

Det fanns en tidigare standard där skyddsjorden var röd, men den övergavs någon gång på 50-talet.

Det skadar nog inte.

Charlie.

--
Every journalist has a novel in him, which is an excellent place for it.
Reply to
Charlie R

Johan Stäck skrev:

Den eletrikern som gjorde jobbet gjorde inte helt enligt regelboken, man ska nämligen blåmärka nollan och gul/grön-märka skyddsjorden på "omärkta" kablar. En PEN-ledare ska både blå- och gul/grön-märkas.

Om trådarna är rätt kopplade och centralen har en separationsskruv mellan 0-skenan och jordskenan så är det bara att skruva ut skruven, när skuven är utskruvad så är nollan bortkopplad, mao så kan man bara mäta spänning mellan skyddsjord och fas.

Demmpa
Reply to
Demmpa

STOPP!

Rekommendera aldrig att "amatorer" ska leka med separering av jord och nollskenan i centralen.

Aldrig, nagonsin!

I samma ogonblick som nollan skiljs fran jorden sa har du nagonstans mellan 0V och 400V i vagguttagen.

/Ajje

Reply to
ajje

Det är möjligt att jag missar något väsentligt, men hur tänkte du här? Och mellan vilka punkter mäter du upp 400 V?

--
Dr. Hans-Christian Becker
'96 VN750 SM5TLH KG6POK

(sorry, svaret gick nog som mail forst)

Men i korta drag, du far en spanningsdelare nar nollan ar friflytande. Vid en helt jamn belastning pa alla faser kommer nollan att halla sig vid 0V (eller egentligen, 240V fran faserna).

Vid en valdigt sned belastning kan alla 400V (fas-fas) hamna pa samma sida om nollan.

En glappande nolla i en central ger i basta fall lite forstord hemelektronik for nagra tusenlappar och i varsta fall forlust av manniskoliv pga elolycka eller brand.

For att slutligen svara pa din sista fraga, det er mellan fas och (den flytande) nollan man kan fa upp till 400V.

/Ajje

Reply to
ajje

Skönt att folk reagerar när folk tänker göra livsfarliga saker som att ha flytande nolla. Amatörer som inte har mer än grundläggande elkunskap, låt bli att leka med elen. stor risk för brand eller dödsfall I värsta fall tar man ju död på sina barn eller maka/make/sambo/partner. Så låt folk som kan jobbet göra det, även om det kostar några tusen.

Reply to
DogBrain

Det hände min bror när någon nolla glappade i östermalms brandstation. Många apparater och lampor gick sönder för min bror som bodde där då.

Vid t.ex. isolationsm=E4tning =E4r det skyddsjorden som =E4r flytande, = nolla och samtliga faser kan/b=F6r sammankopplas f=F6r att minimera = felm=E4tning i den sp=E4nningsl=F6sa installationen. Kn=E4pp av huvudbrytaren f=F6r sp=E4nningsl=F6shett b=F6r v=E4l vara = r=E5d nummer ett =E4ven vid denna snarlika typ av problem?

Och det h=E4nder om man bryter PE-skenan eller hade du n=E5gon annan koppling i tanke?

Om amat=F6ren i fr=E5ga =E4ger en multimeter =E4r det troligt att det = =E4r tillr=E4ckligt kvalificerande f=F6r att denne enkelt ska kunna verifiera en befintlig installation. Om anl=E4ggningen dessutom inte =E4r sp=E4nningssatt under m=E4tningen s=E5 b=F6r det vara f=F6renat med = mindre livsfara =E4n att byta en gl=F6dlampa. Fast det blir ju inte s=E4mre om denne kan f=E5 sakkunniga r=E5d fr=E5n er licenssvetsare.

/Alf

Reply to
Alf.F

Ja, och aven for att forhindra skador pa eventuella inkopplade forbrukare som kan ha asikter om de spanningsnivaer som anvands vid isolationsprovning.

Sjalvklart.

Du han inkommande PEN, som gar till PE, och fran PE till N Nar du bryter iser skenorna blir det alltsa N som blir flytande.

Just det har med att flyta nollan ar en sa pass farlig sak som manga med lagom elkunnande missar. Sen gloms det bort att koppla ihop skenorna igen innan man slar pa huvudbrytare for att testa, eller sa drar man inte skruven lagom hart och sa far du en glappande nolla efter nagot ar.

Missforsta mig inte, jag ar absolut ingen "licenssvetsare", jag kommer fran elektroniksidan och jobbar med datanat, sa jag har inget egenintresse av att fa folk att anlita elektriker.

Jag sjalv tanjer granserna for vad "nodig kannedom" ar ratt sa hart och har inget emot att andra gor det. Jag blir bara att reagera nar man pa ett publikt forum ger rad som utan ingaende forklaring kan vara direkt livsfarliga.

/Ajje

Reply to
ajje

Nej, det var senare. Jag har ett hus byggt 1968 och har röd skyddsjord. Har även för mig att det var röd skyddsjord i en lägenhet från tidigt

70-tal. Farsan har gröngul i sin kåk från 1976. Någon som kan verifiera mina uppgifter?
--
/Anders
Reply to

Vi har ett hus byggt 69-70 och det är gul/grön skyddsjord.

Demmpa
Reply to
Demmpa