Kopplingar i 3-pol lamputtag (takdosa)

Ett 3-pol lamputtag (infällt) som jag har i taket visade sig efter en
närmare undersökning vara kopplad såhär:

(Sedd från insidan)
 _____
|     \
| 1    \
|    3  >
| 2    /
|_____/

1 - Skyddsjord (gul/grön)
2 - Nolledare (ljusblå)
3 - Tändtråd (vit)

 (En lite finare bild finns på:
http://medlem.spray.se/svalbardifast/usenet/takdosa.gif)

Samtliga kontakter är "honor", inklusive skyddsjorden. Skyddsjorden är
inte i form av ett jordstift (eller "hane").

Min fråga är: Får det verkligen vara kopplat så? Skall jag kontakta
hyresvärden eller skall jag låta det vara?

Jag har alltid inbillat mig att denna typ av 3-pol lampkontakter skall
vara kopplad till en 2-pol strömställare med två tändtrådar.
Skyddsjorden skall väl definitivt inte kopplas så som det gjorts?

--
/K.W. Persson -> http://shorl.com/hotovahosoha

"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics.
Re: Kopplingar i 3-pol lamputtag (takdosa)

http://medlem.spray.se/svalbardifast/usenet/takdosa.gif)

Verkar lite galet kopplat då skyddsjorden inte har här att göra. En s.k.
  kronomkopplare brukar sitta i väggen så man kan tända delar av en
taklampa. Avvakta fler åsikter och kolla om den gulgröna verkligen är
kopplad till skyddsjord. Det bör kollas upp i alla fall.
Steve

Re: Kopplingar i 3-pol lamputtag (takdosa)
Jag försökte men jag kunde inte motstå Steve Dahlqvists trollposting i
14:56:40 +0200 i swnet.teknik.elektronik.

[...]

Jag kopplade in lampan mellan 1 och 3 vilket resulterade i att lampan
lyste ett kort ögonblick men sedan löste jordfelsbrytaren ut.

--
/K.W. Persson -> http://shorl.com/hotovahosoha

"Arguing on the internet is like running in the Special Olympics.
Re: Kopplingar i 3-pol lamputtag (takdosa)

"K.W. Persson"
<svalbardifast@abcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghi

Verkar ju skitbra, kanske en kandidat till "månadens fynd"

/Micke

Re: Kopplingar i 3-pol lamputtag (takdosa)

"K.W. Persson"
<svalbardifast@abcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghi

Hmm, kanske kan hända den bästa, men 2-3 skulle du kopplat inlampan på. /
Kjell

Re: Kopplingar i 3-pol lamputtag (takdosa)

<svalbardifast@abcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghi
en
s.k.
Gglödlampan alltså, skit i jordningen såvida du inte måste stå på diskbänken
för att byta glödlampa, folk jordar ihjäl sig.  / Kjell

Re: Kopplingar i 3-pol lamputtag (takdosa)
On Wed, 25 Aug 2004 21:47:34 GMT, in swnet.teknik.elektronik, "Kjell"

Han ville ju kolla att 1. verkligen var skyddsjord, därav
"felkopplingen". Eftersom jordfelsbrytaren löste ut så kan man förmoda
att 1. verkligen är skyddsjord... vilket är vidrigt kopplat eftersom
alla tre anslutningarna i kontakten är honor, enligt tidigare inlägg.

Man kan ju också mäta med en ohmmätare ifall man får 0 ohm mellan 1.
och 3. (bör nog göras med spänningen bruten, dock...) Det är i så fall
ännu en indikation på regelvidrig koppling.

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...

Nu tänkte/skrev du väll fel!
Ohmmätning mellan 1 (skyddsjord) och 2 (nollan) ska ge 0 ohm
(ev. så kan det pulsera, främst när man 'summrar')

Re: Kopplingar i 3-pol lamputtag (takdosa)
On Sat, 28 Aug 2004 16:19:37 +0200, in swnet.teknik.elektronik, demmpa

Tänkte rätt. Skrev fel... :/

Givetvis menade jag mellan 1 och 2.

Gör man övningen med spänningen bruten som jag skrev, så riskerar man
iaf inte att elda upp vare sig instrumentet eller sig själv, ens om
man följer den felaktiga infon...