Löda ytmonterat?

Hej!
Man får väl inse att kretsarna blir mindre och mindre samt att synen
blir klenare med åren. Allt eftersom det dyker upp IC-kretsar med
funktioner man vill ha i något hembygge så faller det ofta på att man
tänker "det är för smått, det går inte". Eftersom jag stundtals kan vara
envis så tänkte jag att jag ska prova ändå...
Att det finns fin utrustning vet jag men med en begränsad budget så vore
det bra om man kunde använda befintliga lödstationer, weller som är så
sliten att man inte ser beteckningen längre. Det är dom här turkosa med
magnet-termostat och jag tror det finns spetsar att köpa än. En liten
varmluftpistol, Ungar heter den visst, att ta till när man behöver värma
lite extra finns också.
Frågan är om någon kan förklara någon bra teknik för att få en TQFP på
plats utan kortisar mellan benen. Har läst här om bra flussmedel i en
tidigare tråd och att skippa lödpastan.
Har googlat en del också men utan att hitta något matnyttigt.
Någon som kan beskriva en bra teknik som skulle funka med de till buds
stående medlen?

Steve

Re: Löda ytmonterat?

[...]

Det blir lite pilligare med omaskade kort, men som sagt, med ett bra
fluss kommer du få en helt ny känsla för lödning!

Re: Löda ytmonterat?
On Sat, 16 Oct 2004 11:43:23 +0200, Steve Dahlqvist

Min ordinarie lödstation köpte jag 1973 hos ELFA.
Den har grå "låda" och svart skaft på kolven.
Magnettermostat har den och man byter spets
om man vill ändra temperatur. Sådana här är det nog
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok20%09189.htm
Elementet gick sönder en gång och det är enda felet.
Den drivs på 24V AC och är på 50W.
Den lödkolven används ofta fortfarande.

Re: Löda ytmonterat?
On Sat, 16 Oct 2004 11:43:23 +0200, Steve Dahlqvist

Min ordinarie Weller lödstation köpte jag 1973 hos ELFA.
[...]

väldigt

Förmodligen, jag gissar dock att den åldras kemiskt innan och behöver
bytas ändå.

En sak man skall tänka på är att de som säljer sådant här skall också
ta emot spill och utgånget för destruktion.

Absolut.

Man kan inte nog understryka hur viktigt det är med en kraftig,
någorlunda färgneutral arbetsbelysning är. I synnerhet om man börjar
bli lite skumögd :) Utan en adekvat belysning hjälper inte luppar och
liknande alls lika bra heller.

T-dojan skall man öht aldrig komma i närheten av elektronik med,
precis som du säger vatteninnehållet - det bär också med sig en del
salter och annat elände.

Och blanda inte ihop isopropanolen med etylalkoholen till lördagen :)

Jag vet ett par som kunde behöva det rådet på jobbet :)

Re: Löda ytmonterat?

Vet dom inte det på skolorna? Jag fick lära mig att torka rent med
T-doja när jag gick El-tele i gymmnasiet. Men att vi skulle ha t-doja
var kanske för att vår alkoliserad lärare skulle kunna dricka den.

--

Mysko

Re: Löda ytmonterat?

det är sällan folk med produktionserfarenheter i skolorna, tyvärr.
är man lärare så är man ofta lärare sedan lärarhögskolan - och då
kan man fråga sig när dom får tid att skaffa sig industriell
erfarenhet mer än vad praktiken under studierna gav.

och dom som 'kan' det här, har inte lärarkompetensen
på papper  och därmed ointressanta för skolorna.

en vaken lärare kan iofs ta in utbildningsbolag för det
- men då kostar det betydligt mera än om läraren själv
hade erfarenheten av det sas. redan från början.

Det är väl 'olyckor' i skolarbetet - dvs vikarie med
industrierfarenhet men utan lärarhörigheter som kan ändra
på läget sas.

/TE

Re: Löda ytmonterat?

Jag rekommenderar att gå upp lite när man kör magnetspetskontrollerat
(curie-punkt) eftersom de har ganska kraftiga dippar. Kan du få tag i
spetsar runt 340-350 borde det vara perfekt.