Digitaltv - Page 2

Re: Digitaltv

Jag har bara erfarenhet av 3 olika och 212T skulle inte jag
köpa kan jag meddela. Att 212T kräver så stark antennsignal
gör att jag aldrig kommer att rekommendera den modellen.
Överhuvudtaget har Nokia missat sin chans hos mig.
Min första box var en gammal Nokia (den första) och morsan
har dessvärre en Nokia (212T).
Menar du att många andra boxar är så mycket sämre?
Det gäller tydligen att köpa på öppet köp.
Min Sagembox är jag helnöjd med, men den är lite äldre
och har därmed inte så snabb processor (kanalbyte klarar
den på 2 sekunder), men den fungerar utmärkt
och klarar även svag antennsignal med bravur.
Sagems senaste verkar vara mycket snabbare.

Re: Digitaltv

perfekt
alls,

Huvudsaken är väl att du är nöjd...orkar inte med din argumentation mer
som vanligt...

Jag är av annan åsikt än dig men det spelar ingen roll, tycker att ni
som skall köpa en box och är osäkra skall be att få låna en först.

Skall jag rangordna så:
1. Thomson DT353TH pga kanonbra bild och mycket bra störtålighet, hyfsat
snabba kanalbyten, usel text-tv
2. Force 1188T pga funktioner och bra bildkvalitet, relativt känslig för
signalfluktuationer, hyfsat snabba kanalbyten
3. Force 1144T samma som ovan men ingen hårddisk.
4. Nokia 212T bra funktioner och fungerande dolby digital, mycket
känslig för signalfluktuationer, hyfsat snabba kanalbyten
5. Nokia 9820T Bra funktioner men ngt softare bild, långsamma kanalbyten
6. Sagem ITD 5510 Bättre bild än 4410 och snabbare fortfarande usel
text-tv
7. Sagem ITD 4410 Bra mottagning, ej så känslig men långsam, ngt soft
bild usel text-tv
8. Thomson DT2000, så buggig att jag lämnade tillbaka den efter två
dagar men ny mjukvara finns...

Idag äger jag en Thomson DT353TH, en Force 1188T och en Force 1144T

Re: Digitaltv

Beror nog på att vi spelar i olika divisioner.
Det som är speciell med mig är att jag är mycket noga
och alltid håller mig till 100% sanning och det tål inte
vissa människor. Dessutom råkar jag vara en numera ovanlig
äkta tekniker med mycket lång erfarenhet och breda kunskaper
ner på komponentnivå på ett sätt som är ovanligt idag.
Många av dagens unga människor har fasta principer de fått
för sig utan att riktigt exakt veta hur och varför,
vilket får mig att blit trött många gånger. När de inte
ens med fakta går att övertyga blir jag ännu tröttare.
Man behöver faktisk grundliga kunskaper för att kunna bedöma
vissa saker, inte bara ytliga. Torbjörn Ekström är ett sådant
exempel på riktig tekniker som tyvärr är mycket ovanligt numera.
Riktiga tekniker har blivit alltför ovanliga. Många tror att de
är riktiga tekniker bara för att de kan knåpa med datorer och
även klara att hantera andra elektroniska apparater.

-------------------
Din senaste rangordningslista har jag inget att invända emot.
där ser jag att Nokia 212T inte klarar antennsignal så bra
och därmed stämmer det med min praktiska erfarenhet.
Låsningarna kanske har förvunnit med nyare programvara?
men det kan jag inte testa hos morsan förrän i sommar.
Den boxen skulle i alla fall aldrig jag köpa.

-------------------
När det gäller Sagems Text-TV-funktion där du beskriver
den som usel skulle jag vilja ha närmare förklaring.
Jag använder inte Text-TV så mycket och har därför inte
märkt att den skulle vara usel.

Re: Digitaltv

Bla bla bla...
Jag är 35 år och har arbetat med utveckling av elektronik etc men men
tycker faktiskt inte det är relevant.
Hade du gjort egna tester med ett antal apparater med mätdata etc hade
det varit mer intressant.
Vilka komponenter är du bra på?
Microprocessorer?
Minneskomponenter?
Analogkomponenter?
Vad är en oäkta tekniker?
Vad behövs för att vara en äkta tekniker enligt dig?
Vilka fasta principer är jobbiga?
Håller med dig i fallet fakta, men bara för att ett exemplar buggar
betyder det inte att alla gör det och vice versa, om du säger att din
morsas 212T hänger sig så har du ju helt rätt i det men det betyder inte
att jag har fel när jag sägar att 3st inte hängt sig alls efter senaste
mjukvaruuppdateringen eller hur?
Angående Torbjörn Ekström har jag absolut inget att invända heller.

Det är så att Nokia lagrar samtliga grundsidor i text-tv på sina
mottagare medan Sagem lagrar ngn enstaka.
Min daglig dos text-tv tar ca 30 minuter med en Sagem-mottagare (sedan
tröttnar man) och max 10 minuter med en Nokia.

Force är ett steg vassare till då de även lagrar alla undersidor till en
huvudsida så man kan bläddra både upp och ned i sidnummer säväl som inom
en sidas undersidor utan väntetid, lagrar 6000sidor i minnet!

(ovanstående behöver man inte vara teletekniker sedan 15 år för att
komma fram till även om jag råkar vara det)

Re: Digitaltv

Det har visat sig att det inte bara min morsas exemplar hänger sig
eftersom andra gjorde likadant. Då var det redan den senaste
programvaran i boxen.

Problemet är ju att man alltid måste jaga senaste programvaran
och ändå blir det aldrig bra eftersom den senaste programvaran
oftast inte heller är riktigt bra.
Den Nokiabox jag själv hade från början fick jag skicka tillbaka till
Boxer eftersom senaste programvaran var så extremt dålig och det inte
gick att ta tillbaka den äldre programvaran och Nokia vägrade att
rätta till felen i nya programvaran. Jag ringde själv de ansvariga för
programvaran på Nokia och de hade totalt fel attityd visade det sig.
Nokia har jag inget förtroende för på grund av deras brist på kvalité.
Gäller även mobiltelefoner.
Inga Nokiaprodukter kommer in i mitt hem mer.

Eftersom det är över 20 mil mellan morsans bostad och mig så är jag
inte där mer än en gång om året och morsan kan inte ladda in ny
mjukvara i sin box, så det får jag göra nu i sommar när jag reser dit.
Det är illa att man inte kan köpa en box som fungerar bra utan att
låsa sig, utan måste hela tiden ladda hem ny programvara i
förhoppning om att den löser problemet, vilket inte är säkert.

Tps om ny Sagem
Kanske något för dig Ken:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid54%553

Tänkte själv köpa denna (iof 64:an med DD-utgång) men det blev en Force
till.
Men är det någon som testat denna och vill dela med sig av erfarenheter
vore det bra.

Re: Tps om ny Sagem

Nu börjar det komma bra boxar, men jag köpte loss min
Sagem IDT4410 för en låg summa i höstas eftersom den
fungerar utmärkt och därför tänkte jag vänta några år
innan jag köper en mycket bättre som har alla möjliga
finesser man kan tänkas behöva. Jag har inte råd att
köpa nya boxar varje år. Vi är fortfarande i början av
utvecklingsstadiet på dessa produkter och därför finns
det utvecklingspotential kvar.

Re: Tps om ny Sagem

Jag äger ITD632, vilket är densamma som 64an fast annat utseende och
är väldigt nöjd med den boxen. Hyfsat snabb och har nu även stöd för
DD. Liten färgbugg i infofältet (blir ibland lila istället för blå),
värdelös text-tv, men det verkar de flesta boxar ha, kör med tvns text
istället.

Site Timeline