MIG svets trådmatning

Hej på er. Är här nån annan som också är trött på dålig trådmatning på MIG svets ? Jag har en 130 A WeldMac där handtaget, original 2 m, ändrats om till ESABs tre meter lång kabel .När svetsen förvaras i kallt utrymme; används ganska sällan och således står och samlar damm , så är det svårt att få en vettig inställning på matningen ,varierar en hel del .Matningsanordningen är nästan allt av plast , förutom rullarna , kuggarna , motorn . Har ni något förslag hur man kunde ändra om detta till ett bättre ? Var köpa delar när svetsleverantören inte är intresserad. Har inte hittat på nätet någon leverantör som kunde sälja en bra matningsanordning till vettigt pris , vet ni ? Spänningen till motorn varierar mellan ca 3 till 24 volt . Tacksam för vilka vilda ideer som helst Ralle

Reply to
ralle

Sätt ett mäthjul som mäter matningshastigheten kanske kan ett innanmäte från en mus fixa det. Eller annan anordning med liknande funktion. Koppla sedan ihop det hela med någon form av PID-reglering och motorstyrning (pwm?).

förstår vad du menar

byt till en vindrutetorkarmotor, dom som sitter som original på en del svetsar är motsvarande

behövs inte mer än spänningsreglering till en sådan motor men skulle vara skönt att ha en tillbakadragning på en eller två millimeter när man släpper knappen

Reply to
Hannu Kandelberg

Repsluskarna på mitt jobb trär svetstråden genom en öronpropp innan den går in mellan matarhjulen för att ta bort skit som gör att det slirar.

Vettefan om det funkar eller om dom gör så "för att vi alltid gjort så"?

--
  /ken
Reply to

Vet att det redan kommenterats på annan inlägg, men kan du avgöra om ryckigheten beror på att det slirar på matningsrullarna eller om det är motorn som går med varierande varvtal pga. varierande friktion i slangen för trådmatningen.

För detta kräver helt olika lösningar, förstnämda så måste man göra något åt rullara så att de inte slirar, det sistnämda åtgärdas med någon form av last eller varvtalstyrning på elektronisk väg då det i nuläget förmodligen endast är spänningsstyrt utan återkoppling till faktisk last.

och om inget av åtgärdena ovan duger - se till att lasten/friktionen inte varierar genom regelbunden nära daglig användning av svetsen... ;-)

--
Överhuvudtaget så är långa stilleståndstider ganska vanskliga
för gummi och plastdetaljer - ytor hårdnar och blir hala, fett,

Det är som bilar - lagom regelbunden körning är bäst, låter man
det stå långa tider så rostar bromsarna och avgasarören
och gummit torkar och spricker och däcken blir hala...

Ju längre slangpaket, desto större krav på trådmatning. Saken blir inte bättre av att svetsen används sällan. Jag tror att det hela beror på att tråden och trådledaren rostar, samt att matningshjulet är gammalt och tråden slirar.

Byt matarhjul om dessa är slitna (kontrollera spåret genom att titta på det, du skall se ett "V" och inte ett "U" om du håller det mot ljuset. Trådtrycket är också viktigt, för hårt tryck deformerar tråden. Du kan också testa att byta till teflontrådledare, men se till att du klipper den rätt (använd kniv, ej avbitare!!!). Trådledaren skall spänna emot när du skruvar i munstycket.

Sedan om jag vill vara lite ful så kan jag rekommendera att köpa en riktig svets, en Kemppi.

Lösa matarenheter finns att köpa, men jag tror inte att det är lönt i ditt fall. Köp en komplett maskin istället.

--

/Josef S.

**********************************
Kolräknaren hittar du på:
http://hem.passagen.se/plc**********************************
Reply to
Josef S.

Det funkar, om inte annat förlänger livslängden på trådledare.

--

/Josef S.

**********************************
Kolräknaren hittar du på:
http://hem.passagen.se/plc**********************************
Reply to
Josef S.

Hej Jag jobbar som reparatör på en maskinfirma. Om jag är en "repslusk" vad är du då? Förrutom en person med ovårdat språk och en allmänt nedsättande inställning.

Johan

"kenme" skrev i meddelandet news:LXyAd.125595$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Reply to
Johan Witalis

Du är en bitter toppostare.

Mitt yrke brukar benämnas som "kabeltattare" av "repsluskarna" på mitt jobb.

--
  /ken
Reply to

Vad skönt att inte jobba hos er...

Johan

"kenme" skrev i meddelandet news:q5wBd.125940$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

inställning.

Reply to
Johan Witalis

Johan Witalis skrev:

Konstigt ett tomt inlägg......

På våran arbetsplats råder en rå men hjärtlig stämmning, både kabeltattare och repsluskar går ut och tar en öl tillsammans utan att vara bittra på varandra. Yrkesstoltheten är stor och under mina 11år på firman har inte en enda kabeltattare slutat (förutom pension). Sådana som klagar och gnäller brukar vi kalla kärringar, fruktansvärt va?

Tilläggas kan att vi även har kontorsråttor, pannkaks-smeder, smidespoliser, haspelhoror och rörkrökare på firman.

Reply to
kenme

:-) ;-)

sådant här måste man kunna ta med glimten i ögat, speciellt hos arbetsplatser där det verkar vara god balans i avseende 'fina' yrkesbenämningar kollegor emellan :-)

jag kan inte ens se 'kabeltattare' som speciellt nedvärderande... utan snarare väldigt förklarande benämning på yrket :-)

kabeltattare, skyttesluskar och malajer är ju inget konstigt i det militära, och alla har sina roller som de andra inte kan ersätta....

dock skulle jag behöva översättning på

smidespoliser, haspelhoror och pankakssmeder

- samt gärna ytterliga 'folkliga' yrkesbenämningar, ni som använder/kommer på något ;-)

[--]

Smidespolisen = Arbetsledaren i Smedjan

Haspelhora = När rören i platrörverket kommer ut ifrån maskinerna lindas rören upp på stora hasplar. Att köra maskinen var länge ett "mansjobb", kvinnorna körde truck och servade maskinerna med tomma hasplar. Första gången jag hörde utrycket var av en gammal finsk kvinna som med stolthet i rösten sade: "jag är haspelhora på ettan".

Pankaksmed = I smedjan smids pinjonger och kugghjulsämnen, detta är i stor utsträckning fortfarande ett hantverk där smeden skall se när biten är "full" alltså färdigsmidd. Dåliga smeder / nybörjare kallas pankakssmeder eftersom allt dom gör blir pankaka.

--
  /ken
Reply to

Och vi har lödhjon, mätare, RF-städkärringar, en och annan slipsnisse, grottmänniskor, mjukisar och hårdisar på vårat jobb.

Jag och Torbjörn tillhör grottmänniskorna, vi arbetar med radiosystem och befinner oss alltför ofta nere i gruvor, i väg och järnvägstunnlar runt om i världen för att lösa något intrikat problem med en radiofrekvent utrustning.

Dessa benämningar tillhör ju jargongen som gör att man visar att man hör ihop och törs skämta med varandra. Det finns inget som helst elakt bakom dem egentligen utan det är en naturlig del i det sociala samspelet och jag misstänker att de desarmerar fler sociala konflikter än de skapar.

this sig copied from System V malloc()
Reply to
Ichimusai
[...]

Smidespolis torde vara en chef för smedjan, troligen golvchef eller förman, skiftbas eller liknande :) Konstruktionen med polis används generellt skämtsamt om någon sorts arbetsledare. Mer sällan om administratörer, de är "pappersvändare" eller liknande :)

Haspelhora kallas t.ex. de som på bruket tar hand om tråden när den kommer ur dragbänken och ser till att den går upp på rulle. Rullen kallas även haspel, precis som vissa typer av fiskerullar.

Pannkakssmed har jag inte hört tidigare... :)

"If you insist on using MICROS~1 you're on your own."
Reply to
Ichimusai

Du har väl bytt trådledaren? Särskilt om man kör med "gammal" (rostig? smutsig?) dvs sällan använd tråd, så nöts ledaren ut på nolltid.

Byt trådledare OCH svetstråd, och sen tar du bort trådrullen och förvarar den torrt mellan svetstillfällena. Som det sades på annat ställe i tråden (diskussiontråden!) så mår svetstråden inte bra av att stå stilla länge mellan gångerna. Torr förvaring borde motverka en del strul.

Så hade jag gjort i alla fall. :)

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...