Hur funkar transpondern?

- Jaha, då har transpondern för stockholmsförsöket trillat ned i brevlådan.

Det funkar nog, men HUR fugerar den egentligen?

Är det någon sorts sändare på tullstationerna som får transpondern att återutsända information, unik för just min bil?

Frekvens? Kodning? Inget batteri? Finns den i andra länder?

Den ska helst fästas på det område på vindrutan som är avsett för "elektroniska avgiftsbetalningssystem". På min bil (Volvo) finns det en yta framför backspegeln som ser ut som det i monteringsanvisningen. OK! Jag fäster den där! Vad gör den tonade/skrafferade ytan för nytta i detta sammanhang?

Eller är det bara en "styrning" för att få folk att montera den synligt för avläsaren?

/ CGu

Reply to
Curt Gustavsson

Vad jag förstår så är det RFID , vilket brukar funka så att bågen skickar ut en kraftig bärvåg med långvåg (bara det borde få el-alergiker att protestera)

Signaler fångas upp av RFID tagen , likriktas och lagras upp tills det finns energi till att skicka ut tex: en 64 bitars kod med tillräcklig hög signalstyrka för att den ska kunna registreras.

Frekvensen på svaret skiljer mycket mellan olika system, vissa använder 13.56 MHz , andra ligger på 850-950MHz , men det finns system som fungerar på 2.4 GHz bandet. Man kan väl gissa att 850-950MHz är olämplig att använda i Stockholm, och om man inte will ha störningar från WiFI & bluetooth så kanske man väljer 13.56 MHz , eller något special.

Det är mycket enkelt för den insatta att tillverka kopior av dessa, eller störa ut hela systemet. Flera RFID tagar med samma frekvens brukar tom. störa ut varandra, så det kan bli kaos.

Kanske mottagarantennen använder något optiskt system för att rikta in sig mot din tag , för att eleminera störningar.

Men naturligtvis så kommer resultatet av utvärderingen att bli "lyckat" , eftersom man i efterhand bestämmer vad som ska räknas som bra resultat.

Eftersom man samtidigt gör en storsatsning på kollektivtrafiken, så räcker det med att konstatera att kollektivtrafiken blev bättre.

Jag kommer ihåg försöket med att sänka farten till 90Km/tim under en sommar. Trafikolyckorna ökade under testperioden, men utvärderingen konstaterade att olyckorna skulle ökat ännu mer om man inte gjort försöket. Man hade ju bestämt sig för att sänkt fart minskar olyckorna, och då är det bara så.

(mina kunskaper om RFID är från tidigt 90 tal, och är kanske lite rostiga nu, saker ändras ju. den som vet mer kan lappa ihop det här :----)

/birre

Reply to
Birre

Jo, den där kanten utefter hela glaset som är nån dryg centimeter bred är nog till för det, om det finns en sån, men den skuggning jag tänker på går ut nästan en decimeter på glaset, räknat från rutans överkant, och är ungefär två devimeter bred, och sitter på mitten framför backspegeln. Är rutan tonad i överkant så syns skuggningen inte så mycket utifrån. Jag har svårt att tro att man använder den ytan för att limma fast rutan.

--
/Danne
d a n (dot) a l t e m y r (at) t e l i a (dot) c o m

DA> Jo, den där kanten utefter hela glaset som är nån dryg DA> centimeter bred är nog till för det, om det finns en sån, men DA> den skuggning jag tänker på går ut nästan en decimeter på DA> glaset, räknat från rutans överkant, och är ungefär två DA> devimeter bred, och sitter på mitten framför backspegeln. Är DA> rutan tonad i överkant så syns skuggningen inte så mycket DA> utifrån. Jag har svårt att tro att man använder den ytan för DA> att limma fast rutan.

- OK!

Så den 10 cm bred area vid backspegeln är bara "bullshit" i detta sammanhang?

Vad har den då för funktion? Utsmyckning?

/ CGu

Reply to
Curt Gustavsson

Ja, som jag skrev förut, kosmetika och solskydd. Eventuellt kan den förstås vara bra till att limma fast en transponder på, eftersom transpondern då inte skymmer sikten eftersom den redan är skymd på denna del av vindrutan, men det var nog inte transpondern man tänkte på när den där skuggningen designades.

--

se

"Dan Altemyr" skrev i meddelandet news:dmmpo5$oi1$ snipped-for-privacy@news.al.sw.ericsson.se...

förstås