Skruvanslutning

En sak som jag fått lära mig "sedan barnsben" (vilket börjar bli längesedan...) är följande: Man får *inte* förtenna mångledare som man skall ansluta med skruvanslutning t.ex. i en nät-plugg för 220V. Denna levnadsregel har jag också följt...

Man *får* svetsa eller på annat sätt föra ihop ledarna, men inte löda. Skälet är att en lödning blir plastisk men icke-elastisk (tror jag det heter) d.v.s. den trycks ihop men har ingen kraft att "hålla emot" och anslutningen kan efter en tid bli mekaniskt och elektriskt dålig. Detta i sin tur kan ge värmeutveckling med medföljande risker.

Funderar nu på följande: I en konstruktion har jag gjort en kretskortlayout. (och låtit göra kort) På kortet har jag många signalanslutningar (t.ex. från lastceller) Dessa ansluter jag via flerpoliga små skruvplintar som sitter på kortet. För att kunna hantera de små klena mångledarna så förtenner jag dem. Då borde jag ju riskera samma problem d.v.s. att förbindelserna skulle bli dåliga och ge krångel.

Är det så? Jag drar ju fast ordentligt med en instrumentmejsel,och det känns ju helt stabilt. Efterdragning efter en dag eller så visar inga tecken på slapphet. Hur lång tid tar det för ev. problem att visa sig?

Efter vad jag kan se så har skruvplintarna ett litet "kontaktbleck" som komprimerar tråden, d.v.s. skruven har ingen direkt kontakt med tråden.

Det *går* ju att jobba utan förtenning, men det blir j-t pilligt, och risken är att en av ledarna "går sin egen väg" utan att man ser det, och då kan man få problem!....

/Johan S

Reply to
Johan Stäck

Alldeles riktigt. Det är farligt (brandrisk) vid så stora strömmar.

Ja så är det. Samma problem (dålig kontakt, glapp) uppstår även där. Använd ADLRIG metoden att förtenna vid skruvanslutning om det skall sitta en längre tid.

Mycket lång tid (månader, år). Ju längre tid, ju sämre sitter det.

Det är bättre att tvinna kabeln ordentligt och vara noga när man monterar så att det blir bra. (förstoringsglas bör användas). Att förtenna är ALLTID dåligt i skruvanslutningar. Man kan använda sådana här ändhylsor istället

?_48_192_07
?_48_238_37

Man kan på sin höjd tänka sig att löda ihop yttersta ändarna på en flerkardelig kopplingstråd. Detta för att förhindra trådar att sticka ut på sidan när man för in den i hålet.

Men i själva skruvförslutningen måste det vara lödtennfritt!

Vad som händer annars är att tennet "flyter" ut efter en tid och då minskar kontakttrycket och förbindelsen försämras successivt hela tiden. Av ev. vibrationer lossnar så småningom skruven.....

Kommer ihåg på 60-70-80-talet då vi använde "wire wrap" och förband med ett speciellt verktyg förbindningstråden runt en fyrkantig kontakt- pinne med skarpa hörn. Det ansågs då vara den bästa förbindningen man kunde göra. Undrar om den fortfarande används i så stor utsträckning. Verktyg finns fortfarande att köpa på Elfa såg jag, bara ca 7000 kronor för den bästa :-) Virtråd finns också. Man behöver inte skala den först, bara vira på och se glad ut. De ändhylsor som Ken nämner skapar också en säker förbindelse möjligen likvärdig med virning. Man måste köpa en klämtång förstås.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Tack!

Jag är redan "såld" på ändhylsor. Skall beställa nästa gång jag tar något från Elfa (vilket just nu är ganska ofta...)

Något som jag *inte* behöver är latenta fel som visar sig efter lång tid. Speciellt om kunden är på rejält avstånd... Fördelen med att sälja en produkt som mest baserar på mjukvara är ju annars att eventuella fel finns (och oftast visar sig) från början och att produkten därför brukar bli mer stabil med tiden. Dessutom visar det sig att kunden ofta själv hittar en väg runt det hela!

/Johan S

Reply to
Johan Stäck

Jag har testat den varianten också, men det är svårt att löda så lite att det inte flyter vidare osynligt mellan trådarna och därmed hamnar under skruvanslutningen. Teoretiskt kan det alltså fungera. Det förekommer att man i fabrik gör så men istället gör det med svets och då spelar det heller ingen roll om den svetsloppan hamnar under skruven eftersom den är hård.

Det svåra är att veta att det verkligen blir så.

Jo, du har rätt.

Reply to
Ralph Höglund

+Johan Stäck wrote

Själv är jag inte så förtjust i sådana ändhylsor, men det är väl en smaksak.

Har du inte funderat på att krimpa på kontakter på sensorkablarna och sen bara ha stift på kretskortet ? så hade nog jag försökt göra i en sådan applikation..

Nej, det hade jag inte tänkt på, men visst, det låter vettigt. Jag vill ha ett system som är lämpligt för en relativt "fältmässig" slutmontering (och dit hör nog ofta inkoppling av givare...). Att trycka fast en kontakt på ett stift blir ju enkelt "rakt uppifrån", säkert enklare än skruvplintarna....

/Johan

Reply to
Johan Stäck