Stab-problem

Jag har ett lite funderingar över en nätdel i en gammal apparat som jag håller på att renoverar. Den verkar fungera bra som det är, men det är en zenerdiod som bekymrar mig. Den skall vara på 8,2 V men håller enbart 7,66 V i dagsläget. Antingen är den felaktig eller så får den för svag ström genom sig? Det jag tror mest på är att den är felaktig helt enkelt, men man kan ju luras av diverse fenomen, så jag skulle gärna vilja ha lite tips från er kunniga innan jag börjar byta komponenter.

Här är schemat på denna nätdel.

 + Ken +

Den har alltid sin normala belastning på cirka 100 mA. Om du tittar närmare så har jag nu mätt upp spänningarna på alla ställen och därmed räknat ut strömmen som går genom det högra motståndet på 3,3 k och genom zenerdioden och den är på 1,92 mA och därmed borde zenerdioden hålla rätt spänning om den är frisk.

1,92 mA borde räcka för det. Den strömmen kan inte ta någon annan väg. Den andra vägen skulle kunna tänkas vara genom transistorn BC239, men den spärrar ju åt det hållet. Emittern ligger dessutom lägre än basen. Dessutom borde det gå en viss ström genom transistorn BC239 ner genom zenerdioden också (förutom via motståndet 3,3 k). Nuvarande strömmen genom zenerdioden borde därmed rimligen garanterat vara minst 1,92 mA och mer om man räknar med strömmen genom BC239 (max 1,25 mA) ifall den jobbar som den skall.

Hur jag än funderar kan jag inte komma fram till annat än att det är zenerdioden som är felaktig. Båda transistorerna har rätt spänningar över sina emitterdioder och stabiliseringen tycks fungera. Spänningen ut kanske inte är den rätta, för jag vet faktiskt inte vad den egentligen skall vara.

15 volt skulle jag vilja ha med tanke på specifikationerna på de IC som ingår i apparaten, de tål upp till 18 V.
--

 + Ken +

Det kan den kretsen inte garantera. Med en basström på 1mA och en minsta garanterad strömförstärkning i BC141 på minst 63 så kan den i värsta fall bara ge 63mA innan basströmmen inte räcker. Vilken BC141 används? Det finns en BC141-16 med en minsta garanterad strömförstärkning på 100.

Varför används dioder som klarar 1000V för att likrikta 20V? Varför används två säkringar på sekundärsidan? Varför så svag basström till BC141?

Spänningen ut borde kunna räknas ut ur följande:

4700 ----------- * U = 0,6 + 8,2 3300 + 4700

Detta ger att spänningen borde vara 15V. Med en utspänning på 14V så get zenerdioden bara ca 7,6V.

Om du misstänker zernerdioden så byt ut den, de kostar ju inte så mycket.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com/
Reply to

Hehe, mycket möjligt känns som om backströmmen skulle bli större med större dioder dock... men det finns väl några mA att spola ner där :o) vilket iofs kanske inte gör ngt...

Men åter till frågan, jag skulle satsa på att byta BC141:an En kvalificerad gissning skulle nog vara att du behöver en större ström genom den, du måste få ut 14,9-15V (utspänning) innan Zenerdioden börjar reglera ner basströmmen till den.

Zenerdioder brukar väl inte pajja eller? Ngn som vet mer om dessa underbara komponenter?

/A

Reply to
Anders

Kunde inte hålla mig och examinerade tunern mitt i natten. Resultatet av det är nu infört på ritningen.

Jo du har rätt i att BC239 är en C-version. Den stora transistorn är faktiskt en BC310 i praktiken. Jag har ännu inte hittat några datablad BC310 via Internet men lär nog hitta det under onsdagen. Annars har jag gamla komponentdataböcker för sådant där den kanske finns med? hfe är sådant som är intressant.

Annars funderar jag på att ersätta den med BD239 som är en av de som verkar ha högst hfe-värde (40-240) BD239 råkar jag ha liggande hemma, men den kräver en annan kylfläns, så det blir lite modifiering i så fall, men är inget större bekymmer. Har även funderat på en vanlig stab, 7815 t.ex.

--

 + Ken +

Det verkar inte vara någon skillnad mellan 1N4002 och 1N4007 i det avseendet. Enligt databladet är det endast tåligheten mot backspänning och spänningsfallet i framriktningen som skiljer och därför föredrar jag att använda enbart

1N4007 till allt. 1N4003-1N4007 har 0,1 V lägre framspänningsfall vid 1 A än de med lägre nummer och det är bara en fördel. Finns alltså inga nackdelar att enbart köra 1N4007.

Jo det stämmer troligen. Den har visat sig heta BC310 i praktiken.

Jodå dom pajar om dom råkar ut för något. Eftersom en av likriktardioderna pajade en gång verkar zenerdioden tagit också skada enligt min teori.

--

 + Ken +

[...]

Annars funderar jag på att ersätta BC310 med BD139 som är en av de som verkar ha högst hfe-värde (40-240) BD139 råkar jag ha liggande hemma, men den kräver en annan kylfläns, så det blir lite modifiering i så fall, men är inget större bekymmer. Har även funderat på en vanlig stab, 7815 t.ex.

--

 + Ken +

Nu är zeenerdioden utbytt mot en gammal obegagnad från 70-talet. Jag hittade en bunt i mitt förråd och alla höll ungefär samma spänning. Alla ligger cirka 0,25 V för högt enligt min mening. Efter diverse belastningstester framkommer det att BC310 verkligen ligger på gränsen eftersom basmotståndet på BC310 är för högt eller att BC310 har för låg förstärkning (hfe). BC239C jobbar nästan inte alls, den har endast 0,515V mellan bas och emitter och kollar man spänningsdelaren för basen, så går all ström (1,9 mA) rakt ner till chassiejord. Jag kommer att minska på basmotståndet för BC310 så att BC239C kan få börja jobba som det är tänkt. Den är så gott som overksam just nu. Att hitta en ersättare för BC310 med högre förstärkning verkar rätt omöjligt har jag upptäckt och basmotståndet är ändå onödigt stort för BC310, ingen tvekan om det. BC239C kan klara att hantera många milliampere.

 + Ken +

Tillägas bör att den gamla zenerdioden BZX46C8s2 faktisk är felaktig och håller för låg spänning.

--

 + Ken +

Vet du om det överhuvudtaget går att få tag på en sådan i dagsläget? Och i så fall var?

--

 + Ken +

Hej Ken, Nedis har sådana hemma men det är inte många ! Skulle du misslyckas så har jag 4 st. i en låda liggande, fabrikat ST. leifline

Reply to
leifline

ST

Denna finns att köpa av Elfa som artikel 71-047-14 (ental: 11:20 plus moms)

Philips

Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com/
Reply to
Goran Larsson

Vad är "Nedis"? Har aldrig sett det namnet förut. Söker man på Internet finns hur mycket som helst.

--

 + Ken +

Ursäkta att jag inte var tydlig nog. Nedis är nog Europas största reservdelsleverantör för Tv och Videokomponenter, (tror jag), firman har sin bas i Holland. Den svenska filialen finns i Jönköping, men du måste ha en registrerad firma för att handla med dem. Internetadress

Kollade på Elfa också men den transistorn du efterfrågar verkar de inte ha. leifline

Reply to
leifline

Finns här:

Data saknas dock....

/Leif

Reply to
Leif Jenemyr

När det gäller zenern kan du frilägga ena benet (utan ström i kretsen) och ansluta ett spänningsaggregat med Amperevisare. Vrid upp spänningen. När du kommer till zenerspänningen ska den börja dra ström, vilket tydligt syns på visaren för ampere. På det här sättet ser du exakt vid vilken spänning den börjar dra ström. / Janne

Reply to
Janne

Jo, jag är både elektronik-servicetekniker och konstruktör sedan drygt 30 år och det där ingår i grundkunskaperna. Jag testade zenerdioden när jag hade lött bort den helt. Att zenerdioden var felaktig visste jag sedan länge, men eftersom konstruktionen fungerade acceptabelt ändå så ville jag inte röra i den. Dessutom är det riskabelt att löda på en sådan komponent eftersom den då kan gå sönder ordentligt av värmen eller rörelsen i materialet i anslutningstrådarna. Jag visste inte att jag hade sådana hemma.

Det egentliga felet har visat sig vara att serietransistorn har för liten förstärkning eller för låg basström-matning så att den knappt orkar med sitt jobb. Detta ihop med den dåliga dioden gjorde konstruktionen ostabil. Nu har jag tack vare er hjälp fått precis allt klart för mig och vet nu exakt hur den jobbar och kan därmed vidta lämpliga åtgärder. Att byta ut den felaktiva zenerdioden var den första åtgärden, men jag skall prova med ett par andra typer av zenerdioder också för att se om de hamnar närmare 8,2 volt så att jag hamnar exakt på 15 volt. Den låga inspänningen medger inte för hög utspänning eftersom stabiliseringen blir ostabil då. Strömmen genom zenerdioden kommer att vara mellan 2-5 mA. Dessutom har jag beställt hem BC141-16 som har högre förstärkning och därmed kan kopplingen börja fungera som den borde. Steg 3 är möjligheten att minska på BC141-ans basmotstånd (nu 3,3k) så att BC141 orkar ge mer ström ut på emittern. Att minska det motståndet är ofarligt eftersom BC239C lätt klarar den strömmen. Dessutom är strömmen från likriktaren lite klen eftersom transformatorn är i klenaste laget (4,5VA) och därmed kan aldrig spänningen ut från stabilisatorn bli skadligt hög har det visat sig. Ett stort tack till er alla för alla tips! Alla dimmor är numera skingrade.

--

 + Ken +

Nu är modifieringen klar! Stabben fungerar alldeles utmärkt och jag känner mig nöjd. Tack för alla tips.

Här finns uppdaterat schema på denna stab för den som är nyfiken.

 + Ken +

Grattis. Nu behöver du bara leta reda på vem som konstruerade nätdelen och fråga dem varför de misslyckades med en så enkel konstruktion. Hur många konstruktionsfel finns det i resten av konstruktionen? Jag har en gång i tiden förletts att tro att Sentec var bra prylar. Det kanske är fel?

Mer basström och mer hFE. Bra, nu ser det ut som om konstruktionen, till skillnad mot tidigare, kan fungera.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com/
Reply to
Goran Larsson

En dekoder baserad på MC1311P var ju också omodern redan 1981. På den tiden byggde jag min egen stereodekoder där MC1311 bara fungerade som PLL för att låsa på 19kHz-tonen och återskapa 38kHz-signalen. Resten av avkodningen hanterades sedan digitalt av CMOS-omkopplare. Utmärkt kvalité på ljudet, men bra mycket mer komponenter.