Brum i högtalare

Vi har kabel-TV och -radio in till vårt hus (fristående -ej lägenhet), men
kopplar jag den ingående antennkabeln till någon utrustning som är kopplad
till stereoanläggningens förstärkare får jag ett förfärligt brummande från
högtalarna. Detta har gjort att jag har tvingats att köpa en vanlig
radioantenn för att kunna lyssna på radion i stereoanläggningen. Värre är
dock att jag inte kan ta ljudet via stereoanläggningen när jag tittar på
kabel-TV och vill jag ta ljudet från DVDn till stereon måste jag även då
koppla bort antennkablen från all TV-utrustning.

Uppenbart är att frekvensen på brummet är så lågt att det enbart hörs i
stereoanläggningens bashögtalare

Vad beror detta på och vad kan jag göra åt det? Någon föreslog ett 50
Hz-filter på antennkabeln???

mvh

Hans Bjärstål

Re: Brum i h?gtalare

Det är jordbrum, här får du en länk till en sida med tips:

http://www.epanorama.net/documents/groundloop/index.html

Re: Brum i h?gtalare

En mycket informativ länk, jag lärde mig mycket av den, framförallt att man
inte kan klaga på någon om man råkar ut för jordbrum utan att det är bara
att åtgärda det själv! Dock är jag för mycket av en glad amatör för att
tillgodogöra mig en praktisk lösning av mitt problem.

Tack för hjälpen!

mvh

Hans Bjärstål

Re: Brum i högtalare

lägenhet), men
kopplad
brummande från
Värre är
tittar på
även då
hörs i
50

Köp en antenntransformator så du får galvanisk isolation mellan antenn
och stereon/dator så slipper du brummet.
(Har haft samma problem själv)

Danne

Re: Brum i högtalare

Jag ska prova detta och återkommer om resultatet.

mvh

Hans Bjärstål

Re: Brum i högtalare

bug9l7$b8v$2@news-reader4.wanadoo.fr...

Det gick inget bra du! Det brummar lika mycket som innan. Jag fick ett
privat svar på detta inlägg från en person som visade på rätt pryl i Elfas
katalog och han hävade dessutom att han aldrig stött på en antennförtärkare
med galvanisk isolation. Innan jag fick hans svar hade jag tyvärr hunnit
köpa "din antennförstärkare", som visade sig inte fungera.

mvh

Hans Bjärstål
(25 Euro fattigare!)

Re: Brum i högtalare

antennförtärkare

Transformator och förstärkare är olika saker. En transformator är oftast
galvaniskt isolerad.

Re: Brum i högtalare

Vh7Rb.1394$O41.73871@amstwist00...
antenn
Elfas

När du påpekar det så ver faksikt även jag det. Så min oförmåga att förstå
skrift i klartext kostade mig 25 Euro! Förlåt mig Danne!!!

mvh

Hans Bjärstål

Re: Brum i högtalare

antennförtärkare
Vilken pryl hos Elfa? Denna kanske:78-001-39
"Isolationstransformator för HF-antenner. Ger galvanisk isolation för att
skilja antennjord från apparatjord. Förhindrar brum och störningar i radio,
TV, förstärkare m m. "

Re: Brum i högtalare

cn7Rb.1395$O41.73810@amstwist00...
antenn