[Retro] Interfejs magnetofonu

W dniu 2019-09-05 o 07:35, adam13lat pisze:

To było jak najbardziej słyszalne jak modemy piski. Tylko to bez mowy czy muzyki nadawane.

Reply to
jacek

Główna zabawnośc CP/Ma polega na tym że nie są wymagane dodatkowe peryferia. Z80+ROM+RAM, kilka trywialnych procedur i jazda. Choć może terminal też by się przydał ;)

Sam się zastanawiam nad takim własnym CP/M bo chinole sprzedają Z80 za euro i kilka mi już w szufladzie zalega. Wiem że bez sensu i właśnie dlatego.

Reply to
heby

Całe mnóstwo. Jeszcze parę lat temu scena ograniczała się do paru klonów Spectrum (niekiedy dość kiepsko udokumentowanych) i np. Replica-1 (nieco uwspółcześniony klon Apple I). Ostatnio przeżywamy prawdziwy renesans zainteresowania retro komputerami i takich projektów powstaje całkiem sporo. Bz problemu znajdziesz dokumentację, a nawet kupisz PCB. Z ciekawszych projektów jakie widziałem był kompletny klon IBM PC XT, zaprojektowany przez pewnego Rosjanina. ;)

Ja osobiście nie wykorzystuję gotowych projektów, ale składam konstrukcje po swojemu, opierając się na datasheetach elementów i rozwiązaniach podpatrzonych w innych konstrukcjach. Tu naprawdę nie ma wielkiej filozofii , po prostu trzeba połączyć ze sobą konkretne sygnały i dodać trochę prostej, pomocniczej logiki na bramkach. ;)

Mniej-więcej. W Polskim radiu była audycja, podczas której transmitowano w ten sposób programy. Istniało (właściwie cały czas istnieje, choć w mocno ograniczonym zakresie) też coś takiego jak Packet Radio - krótkofalarska sieć komputerowa, wykorzystywana głównie do przesyłania poczty i prowadzenia grupowych dyskusji.

Reply to
Atlantis

To w gruncie rzeczy już mam. Z tym, że nie na Z80, ale na MCY7880. Tyle tylko, że CP/M to jednak system dyskowy, przydałaby się wiec odpowiednia pamięć masowa. Można dodać kontroler FDD, ja jednak planuję poeksperymentować z kartami CF (można je odpalić w trybie ośmiobitowym, w którym mogą pracować bezpośrednio na magistrali procesora). Poza tym przydałby się jakiś kontroler monitora, a on wymaga DMA. Dodać do tego jeszcze kontroler przerwać i robi się z tego już dosyć rozbudowany system. ;)

Mnie zastanawia skąd oni biorą te układy retro w takich ilościach. Sam kiedyś kupiłem trochę MOS6502 z Alliexpress, od kilku różnych sprzedawców. Spodziewałem się, że dostanę niedziałające fałszywki. Gdy dotarły zmontowałem na szybko układ testowy na płytce testowej. Byłem bardzo zaskoczony gdy okazało się, że procesor działa prawidłowo. Potem zmontowałem podstawowy system, który zamigał diodą i odpalił EhBasica. Procesory kupione za około dolara za sztukę. Niektóre wyglądają idealnie, inne mają rysy (czyżby oznaka szlifowania i nanoszenia nowych oznaczeń laserem?). Pojedyncze egzemplarze miały dziwne oznaczenia w miejscu kodu określającego czas produkcji. Wszystkie działają. Przez chwilę nawet przez głowę przemknęła mi teoria spiskowa, że może jakiś Chińczyk wpadł na pomysł biznesu polegającego na sprzedawaniu jakichś tanich, współczesnych MCU, emulujących 6502. Jest jednak istotne "ale": procesor pobiera odpowiednio duży prąd i grzeje się tak, jak powinien się grzać element w technologii NMOS. Poza tym sprzedawanie współczesnych MCU w obudowie DIP40 za mniej niż dolara to żaden przełomowy biznes. ;)

Czyżby kupili kiedyś całe kontenery bardzo starego złomu elektronicznego i teraz zarabiają na częściach retro z demontażu? ;)

Reply to
Atlantis

CP/M nie wymaga DMA. Wymaga tylko terminala. Można go zrobic w 100% na zwykłym szeregowym UART, ba, można go zaemulować programowo. To tylko dwie funkcje put/get char jak pamiętam i będzie banglać.

Z wylutu. Chińczyka pytałem skąd ma 6502 w ilościach rzędu tysięcy. Wyjaśnił że wyjmowali kilkanascie lat temu ze złomu, głównie jakiś terminali i komputerów przemysłowych. Ale już np. Sally z Atari nie mają, najwidoczniej takiego złomu u nich nie było.

Mam je, kupione na przestrzeni kilku lat, w sumie naście sztuk. Nie trafiłem na podróbki, kilka poupychałem w róznym sprzecie retro, ponoć pracują.

Bardzo prawdopodobne że ten złom wylądował u nich w latach 90 jako śmieci. A jeszcze bardziej prawdopodobnie że to nie chińczycy demontowali elektronikę tylko jakieś biedne państewka sąsiednie. Tak czy inaczej moje Z80 i 6502 wyglądają dokłanie tak samo jak w dowolnej zachodniej maszynie z tamtych lat. Poskładałem na tym Z80 Harlequina i działa perfekcyjnie. Reszta leży w szufladzie i czeka aż naprawdę będę się nudził. Mam nieco abitniejszy plan: tak, CP/M, ale z GEM i możliwe w stylu ZX Spectrum, czyli jak najniższym kosztem hardwareowym.

Reply to
heby

Tak, wiem. Po prostu wychodzę z założenia, że jeśli już odpalać CP/M, to warto mieć jakąś pamięć dyskową. Jeśli ma się pamięć dyskową, to warto mieć DMA. Jeśli ma się DMA, to czemu nie dodać też sterownika przerwań i jakiejś "karty graficznej"? Bo klawiaturę pewnie zrobię idąc po linii najmniejszego oporu i wykorzystując 8242. Nie do końca zgodne z duchem epoki, ale takie drobne "oszustwo" jeszcze dopuszczam - podobnie jak zastosowanie relatywnie nowych pamięci SRAM i EPROM. ;)

Ja raz trafiłem na coś, co można by nazwać podróbką. Kilka sztuk (rzekomo) R65C02, zakupionych na eBay-u od sprzedawcy z Chin. Po włożeniu do płytki zadziałały, ale pobór prądu i emisja ciepła wskazywały, że jest to standardowa wersja NMOS. Kolejne testy potwierdziły tę hipotezę - procesor nie był w stanie wykonać instrukcji, które dodano dopiero w wersji CMOS. Tak więc Chińczycy wzięli prawdziwe

6502, nanieśli nowe oznaczenia i sprzedawali je jako elementy CMOS. Ostatecznie w układy WDC65C02 zaopatrzyłem się w Wielkiej Brytanii. ;)
Reply to
Atlantis

dałem uśmieszka... sir clive sinclair zrobił dobry interes kupując kupując wadliwe pamięci i używając ich połowę...

c.

Reply to
Cezar

Nazywało się to "Radiokomputer" na PR4 i.... sam nagrywałem pogramy... :-)

Cezar

Dnia Thu, 5 Sep 2019 11:05:07 +0200, Grzegorz Niemirowski napisał(a):

A dźwiękiem jest to co ludzie słyszą. A to co słyszy pies już dźwiękiem nie jest. Bo co? Bo ludzie się tak umówili?

Chodzi o to by podczas audycji radiowej nadawać równocześnie sygnał, który nie będzie przeszkadzał ludziom. A będzie przeszkadzał komarom.

Na tyle by nie drażnić ludzkiego ucha i by nie zachodziła konieczność znacznej przebudowy sprzętu.

.
Reply to
adam13lat

Dnia Thu, 5 Sep 2019 09:21:53 +0200, Roman Rogóż napisał(a):

W czym tkwi problem w nadawaniu przez radio częstotliwości ponad akustycznych, bo chyba nie w możliwościach "przetwórczych" głośnika, bo można by zastosować jakiś piezoelektryk. Na UKF można a na długich nie można?

Podejrzewam, że wtrynili się na zastrzeżony zakres, a nie to że puszczali przez swoje radio ultradźwiękowe pingi.

.
Reply to
adam13lat

W dniu 06.09.2019 o 08:36, adam13lat pisze:

Przecież w sygnale MPX nadaje się sygnał pilota 19 kHz i powyżej informacje o sygnale S w paśmie do 53 kHz o ile pamiętam.

Reply to
Cezary Grądys

i filtr MPX jest po to by psów nie denerwować!

:-)

Włodek

Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5d6f5baf$0$17350$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

A masz jeszcze taki magnetofon ? Kasety ?

Moze lepiej interfejs do karty SD ?

W Spektrum bylo najprostsze ... i calkiem dobre ...

Użytkownik "adam13lat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qknuuo$1ebt$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org...

W Atari 800XL bylo dokladnie 600 baud.

600 bit/s = 4.5 kBajt/min

W praktyce troche mniej, z uwagi na narzut protokolu.

Metoda byla ciekawa ... ale nie wiem czy warta opisu, bo Spectrum robil to znacznie prosciej i lepiej. Po prostu wysylal na jednym bicie dwa impulsy 0 i 1, krotkie, jesli zapisywal bit 0, lub dluzsze, jesli 1. bylo to cos 2400 i 1200 baud. Srednio ok 13.5 kBajta/min.

teroretycznie tak, szczegolnie w Atari, gdzie bylo kluczowanie danych FM (FSK) W praktyce tasma sie troche rozni od radia, problemy i metody sa inne, Spectrum tez niby FSK, ale wole tego tak nie nazywac - bo zbyt proste.

Jeszcze miales "dyskowe" FM, MFM - teoretycznie mozliwe i przez magnetofon.

Użytkownik "adam13lat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qksv6k$3e4$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org... Dnia Thu, 5 Sep 2019 09:21:53 +0200, Roman Rogóż napisał(a):

Na dlugich nie mozna, bo przyjety raster 9kHz ogranicza pasmo akustyczne do ok 4kHz. Co prawda w telefonie na 4kHz mozna bylo 33.6 czy nawet 53kbit/s zmiescic ... ale przez zakłocone radio chyba nie przejdzie.

Niby mozna by wyjsc poza kanal, ale wtedy duzo nadajnikow sie zmiesci, a i moglby byc chyba problem z odbiorem zakresu np 180-270kHz - tzn jedna stacja w calym pasmie. Choc przy modnej ostatnio OFDM ... powinno sie dac.

Te "standardowe krotkofalowki" mialy waski kanal i niska czestotliwosc audio.

Wrecz obowiazkowo :-)

Nie lepiej SD ? CF jeszcze da sie kupic ?

P.S. Tak sie konczy, jak sie zainteresuje "starym" komputerem

CP/M jednak lepszy ... tylko gier na tym nie ma :-)

Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qkp83b$3urmi$ snipped-for-privacy@portraits.wsisiz.edu.pl...

Hi hi - tez zrobilem na 74123 :-) Choc trzeba przyznac, ze ten oryginalny na LM324 chyba lepszy ... no ale to juz zakup z drugiego obszaru platniczego :-)

A jak zrobiles wtyczke ? Bo to byl glowny problem ...

Ambitna nazwa, jak na prosty dyskryminator, tzn taki, ktory da 1 na porcie jak sygnal analogowy >0V, i 0 jak <0.

Owszem - na tasmie byly dwie czestotliwosci, magnetofon zamienial je na 0 i 1. "Turbo" robilo to co w Spectrum,

W spectrum znow ambitna nazwa - tak naprawde to program na procesorze wachlowal jednym bitem, ULA zapewniala tylko port podlaczony do magistrali.

W Atarii istotnie bylo ambitnie, bo Pokey generowal te dwie czestotliwosci i zamienial bajty na bity ... tym razem magnetofon nic nie robil, tzn tylko dopasowywal napiecia

Da się - zobacz DRM Można nawet upchać 20-30 kbps

cezar