Indukcyjność cewki długofalowej

Czy ktoś zna może przybliżoną indukcyjność długofalowej cewki antenowej na rdzeniu ferrytowym 140/10mm, stosowanej w radiach produkcji Unitra (uzwojenie koszykowe na plastykowym karkasie, drut w izolacji jedwabnej)? 500uH?

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 23 czerwca 2017 17:02:31 użytkownik Piotr Wyderski napisał:

Pamiętam jak przez mgłę, że w obwodzie rezonans. odbiorn. rad. stosowane były powietrzne kond. obrot. o maks. pojemn. 470pF. Dla fal dług. odpowiadało to fali 2000m czyli 150kHz. Korzystając ze znanego powszechnie wzoru: L = 1 / [(2*pi*f)^2 * C] łatwo wyliczyć, że L = 2.4mH

Również pozdrawiam...

Reply to
TurboPascal

W dniu 2017-06-23 o 17:02, Piotr Wyderski pisze:

Nie wiem jakie radia robiła Unitra. Jak masz na myśli jakieś duże (może lampowe) to kondensator strojony miał zapewne rzędu 500pF. Mniejsze miały rzędu 250pF. Dla 150kHz i 500pF wychodzi mi 2,2mH. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Pan Piotr Gałka napisał:

Ale były jeszcze inne pojemności, w tym pojemność samej cewki. Nawet jeśli Gałka strojenia ustawiona była na koniec zakresu, to pojemność nie była zerowa. Z drugiej strony przesuwanie cewki wzdłuz pręta mocno zmienia indukcyjność. W pacholęcym wieku robiłem radia detektorowe, w ten własnie sposób strojone.

Co chcesz powiedzieć? Że do tego 500pF trzeba trochę dodać? Oczywiście, ale ja przecież piszę bardzo zgrubnie.

Z drugiej strony przesuwanie cewki wzdłuz pręta mocno

Moje pierwsze detektorowe było strojone jedną sekcją takiego właśnie dużego kondensatora regulowanego (3 sekcyjny wyciągnięty z jakiegoś radia) i w całym zakresie strojenia odbierało tylko Warszawę I :). P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2017-06-23 o 20:08, Piotr Gałka pisze:

Trzeba było zrobić przemianę częstotliwości (i filtry wstrojone w częstotliwość pośrednią) zanim to puścisz na detektor.

Reply to
SnCu

Dnia Fri, 23 Jun 2017 19:21:21 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

Dosc mala byla ta pojemnosc w drugim koncu. Fale srednie wymagaly bardzo duzej zmiany pojemnosci strojacej - ponad

9x. Dlugie niecale 4x.

A tak sobie patrze na odbiornik Dana -

Kondensator zmienny nie jest duzy - ma jakies 200-300pF. Maksymalnie, bo minimalnie to 1/10 z tego.

Na dlugich mamy dodatkowo 39pF + dwa trymery 5-20pF. Powiedzmy 60pF. Jesli glowny kondensator ma 20-200pF, to nam wychodzi

80-280pF = 3.5x. Akurat tyle, ile trzeba.

Czyzby pojemnosci miedzyzwojowe sie nie liczyly ?

A tu ciekawe sa dwie male cewki zbierajace, po jednej dla kazdego zakresu. Nie wystarczyla jedna gdzies na srodku preta ?

W dniu 2017-06-23 o 21:06, SnCu pisze:

Piszemy o odbiorniku detektorowym. Jak detektor jest za przemianą i p.cz to radio zmienia nazwę i już nie jest odbiornikiem detektorowym. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Pan Piotr Gałka napisał:

Strojąc indukcyjnie można uzyskać szerszy zakres. Ale fakt, selektywność takigo radia wygląda marnie. Mnie od lat (kilkudziesięciu) chodzi po głowie zrobienie porządnego radia detektorowego, z obwodami o wielkiej dobroci. Ale pewnie wcześniej przestaną nadawać, nim się do tego zbiorę.

W dniu 2017-06-23 o 18:32, Piotr Gałka pisze:

Kondensator zmienny zwykle był podparty jakimś stałym.

Reply to
PeJot

W dniu 2017-06-23 o 21:31, Piotr Gałka pisze:

A tam. Prawie każde radio AM za stopniem przemiany posiada detektor.

To musi być radio wysokiej klasy, żeby miało demodulator.

Żeby było jasne:

detektor = metodami inercyjnymi zdejmuje obwiednię

demodulator = mnoży sygnał przez odtworzoną sinusoidę nośnej - jeden z produktów mnożenia wypadnie w paśmie akustycznym.

Reply to
SnCu

Obwody o wielkiej dobroci trochę pomogą, ale główny problem to silne tłumienie obwodu rezonansowego niską impedancją detektora ze słuchawkami na wyjściu i anteną. Trzeba iść na kompromis między czułością (głośnością dźwięku w słuchawkach) a selektywnością. Dużą poprawę selektywności można uzyskać przez autotransformatorowe sprzężenie obwodu rezonansowego z detektorem i zmniejszenie sprzężenia z anteną. Dobre efekty uzyskiwałem stosując cewkę suwakową z dwoma suwakami współpracującą z kondensatorem zmiennym, którym ustalało się częstotliwość. Suwakami można było dobrać optymalne sprzężenie autotransformatorowe z anteną i detektorem.

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Użytkownik "SnCu" snipped-for-privacy@emni.ca napisał w wiadomości news:oijos2$kas$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Albo zwiększyć dobroć. To jest całkiem możliwe. Bo ja też miałem ten problem, ale raz mi się udało, że było kilka różnych stacji "ma skali". Nie pomnę... łeb mnie rwie...

Reply to
HF5BS

Pan Grzegorz Kurczyk napisał:

Słuchawki nigdy nie były w moich założeniach elementem obowiązkowym. Wzmacniacz m.cz. jak najbardziej dopuszczam. Ale gdybym uparł się na stosowanie słuchawek, to też bym zrobił własne. O wysokiej impedancji i wysokiej czułości.

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

Użyczę ci swojego AM :) Zrobisz, puszczę ci sygnał i sobie wystroisz :)

Reply to
HF5BS

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

Tylko ja tak się zastanawiam... Jak duża oporność, dzięki czemu mniejsze obciążenie obwodu i większa selektywność zapewne, to jak rozwiązać problem, żeby w słuchawkach wydzielić odpowiednio dużo energii? Liczyć na dopasowanie 50:50, przy którym jest to najefektywniejsze? Chyba, że amperozwoje to załatwią... Głowa mi huczy, myślenie odpoczywa... Procha wziąłem, może się wyprostuje... Bo z prawem Ohma, większa oporność, to mniejszy prąd. Żeby mprzy danej oporności nawinąć więcej zwojów, to trzeba by grubszego drutu, to amperozwojów będzie więcej. Ale i słuchawki urosną, bo zwojnica musi się gdzieś zmieścić...

A tak a propos tematu -

:) Aż klimat głębokiej wsi poczulem :) Gdzie chłop pojechał do sklepu, lampkę kupił, w GSie baterię, w kiosku do żarzenia, zmontował i słucha w niedzielę Porannych Rozmaitości Rolniczych :) Pół miesiąca to składał, obficie podlewając :) Ale w końcu jest! Gra! Może nawet Wolną Europę złapie? A dziś... fejzbuki, tłitery, gugiel... strumień audio (a trzeba wiedzieć gdzie połączyć, by reklam nie dawali)... I diodki, lampki, idą w pizzzzapomnienie...

Reply to
HF5BS

W dniu 2017-06-24 o 11:31, HF5BS pisze:

A zamiast cewki żyrator? To trochę nie w stylu "jest początek XX wieku i właśnie wynaleźliśmy radio", ale cewki żyrowane kondensatorem są jednak lepszymi cewkami niż takie rzeczywiste.

Oczywiście żyrator swoją moc pobiera, więc detefonu się *chyba* tak nie zrobi.

Reply to
SnCu

HF5BS tak się zastanawia...

Na ogół wszystkim się wydaje, że jak słuchawki, to drut musi być nawinięty wokół uszu. Od lat tak to wygląda, więc nie przychodzi na myśl, że może być inaczej. Tymczasem nie jest to jedyne możliwe rozwiązanie. Przetwornik, nawet duży i ciężki, może znajdować się w pudełku leżącym na stole. Do uszu dźwięk dochodzi gumianymi rurkami, jak w lekarskim stetoskopie. Takie konstrukcje były znane przed laty, a potem zapomniane. Pozwalają na osiągnięcie dużej sprawności, dobrej jakości i wymaganych parametrów elektrycznych.

W dniu 2017-06-24 o 12:59, SnCu pisze:

Może dla mcz, ale w odbiorniku cewka pełni podwójną rolę, raz obwodu rezonansowego, dwa robi z prętem ferytowym za antenę, trudno zmusić żyrator aby był anteną. Żyratory z tego co pamiętam najlepiej się spisywały w analogowych korektorach sygnału mcz.

Reply to
Janusz

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

Ale jako, że to układ pasywny, to energii w układzie nie przybędzie, najwyżej nieco mniej może uleci. Znam stetoskop lekarski i już mi się kilka razy pomyślało, nad zrobieniem czegoś fajnego, wykorzystując to właśnie. HiFi to nie będzie, ale radia posłuchać się da.

Reply to
HF5BS