cewki, indukcyjności, dobroć .. cd

znacie jakies wzory na indukcyjność cewek powietrznych? jak sie liczy dobroć? jak na dobroś i indukcyjność wpływa grubość drutu?? jak mozna policzyć indukcyjność cewki na rdzeniu??

jesli mam 2 cewki z tego samego drutu, a) 3 zwoje, b) 6 zwojów która ma większą indukcyjność ??

cewka: śr drutu 0,5 mm, długości 10 mm śr 5 mm i 3 zwoje .. jaką mniej wiecej bedzie miaął indukcyjność ??

za wszelkie odpowiedzi bede bardzo wdzięczny,

pozdrawiam

Reply to
Konrad Rokicki

Użytkownik Konrad Rokicki napisał:

Patrz niżej.

Zajrzyj na

To zależy na jakiej częstotliwości pracuje dana cewka.

Zajrzyj na

Ta druga.

Dostałeś już kiedyś wzór na indukcyjność cewki :-) Oto on: L = (0,01*D*N*N)/((l/D)+0,44) [uH] D - średnica cewki w cm N - ilość zwojów l - długość nawinięcia cewki w cm

Dlaczego więc go nie wykorzystasz? Dla podanych przez Ciebie parametrów indukcyjność cewki wyniesie 0,018uH

GM

Reply to
sp9rjt

Konrad Rokicki snipped-for-privacy@wp.pl napisał:

Jesli rdzen jest "fabryczny" - prawie na pewno w jego danych technicznych jest "liczba AL" - indukcyjnosc cewki nawianietej na takim rdzeniu (w przyblizeniu): z^2*AL

Gdzie z - liczba zwojow

Jesli rdzen jest "nieznany" (kawal gwozdzia, cos wyprute ze starego radia itp.) - nie liczy sie tylko mierzy

Diabli wiedza - wplyw srednicy drutu na indukcyjnosc jest dosc marginalny - dla cewki powietrznej licza sie przedewszystkim: licziba zwojow, srednica i dlugosc cewki (te ostatnie troche zaleza od srednicy drutu... w jaki sposob chyba potrafisz sobie wyobrazic)

Mala :)))) Na poczatek zapamietaj wzor: L = u*z^2*S/L gdzie: L - indukcyjnosc u - przenikalnosc magnetyczna - zwykle wyrazana jako u0*u (u0 - przenikalnosc prozni , u ile razy rdzen ma przenikalnosc wieksza od proznie - dla powietrza 1) S - powierzchnia przekroju cewki L - dlugosc cewki

Powyzszy wzor jest wzorem teoretycznym dla cewki cylindrycznej o dlugosci znaaaacznie wiekszej od srednicy. Dla typowych cewek "elektronicznych" da malo dokladne wyniki (malo dokladne - jesli ze wzoru wychodzi 10u - cewka bedzie miala gdzies pomiedzy

1u a 100u :). Podaje go bo jest latwy do zapamietania i pozwala zorientowac sie w zaleznosciach tzn. im wiecej zwojow. wieksza srednica cewki i krotsza cewka tym wieksze L. Do obliczen praktycznych uzywaj wzoru podanego przez kolege w poscie powyzej - jest to wzor "praktyczny" - nie wyznaczano go teoretycznie ale pokolenia technikow doszly do wniosku ze w typowych cewkach mniej wiecej sie zgadza... Ogolnie rzecz biorac - cewki to twory kaprysne, a wszystkie dostepne wzory sa mniej lub bardziej przyblizone.

GRG

Reply to
Grzegorz Domagala

Bez rdzenia znacznie dokladniej :-)

Hm ... jego sie imho da wyznaczyc teoretycznie.

A jak sie robilo w dawnych czasach wzorce indukcyjnosci ? Nie przypadkiem teoretycznie wyliczajac ?

cewki wyniesie 0,018uH

robowałem zmierzyć ta cewkę i nie mialem słaby multimetr i nie byłem pewien bo tam mi wyszło ok 17 uH, ale widovcznie zła podzioałkę zobaczyłem,

wieć ok 0,02 uH, da mozna zlaleśc taką cewke na rdzeniu ( bedzie miała większą sprawność) albo samemu nawinąc cieniutkim drutem??

Reply to
Konrad Rokicki

Raczej za długie przewody i jeszcze w niezłe petelki poskręcane.

Nie szalej, bardzo proszę. Ciężko jest znaleźć rdzeń o tak małym AL, żeby choć jeden zwój dał się nawinąć - to jest tylko 20 nH!