Cewki SMD?

Gdzie znajdę bardzo małe cewki, niekoniecznie SMD?

Bo o ile w takiej "konfiguracji": _nnnnnnn_ | |

  • * to raczej nie ma problemu, to czy takie znajdę gdzieś:

_nnnnnnn_ _nnnnnnn_ | | |

    • *

a najbardziej mnie interesują takie:

  • * |_ _| uuuuuuu _nnnnnnn_ | |
  • *

To w zasadzie już transformator.

Jak małe? Jak najmniejsze.

Reply to
adam13lat

:)

Adam

Reply to
Adam Górski

Dnia Tue, 13 Sep 2022 13:02:42 +0200, Adam Górski napisał(a):

Dziękuję.

Reply to
adam13lat

Zastosowanie? Napięcia? Prądy? Częstotliwości?

W dniu 2022-09-13 o 12:59, adam13lat pisze:

Szukanie małych oporników jest uzasadnione bo w jednym rozmiarze jest praktycznie cały zakres wartości (od ułamków oma do Megaomów).

0402 - 1mm długości 0201 - 0,5mm długości 01005 - 0,25mm długości

Szukanie małych cewek bez podania innych parametrów wydaje się być pozbawione sensu. Chyba, że chodzi o to aby mieć malutką cewkę dla samej przyjemności jej mienia. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Dnia Tue, 13 Sep 2022 13:45:54 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

cywilne (hobby)

max 10V (ale trzeba "uważać" na piki 50V)

max 100 mA

50-70 kHz
Reply to
adam13lat

Dnia Tue, 13 Sep 2022 14:35:06 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

"parametry" podałem Panu Romanowi

Reply to
adam13lat

W dniu 2022-09-13 o 14:42, adam13lat pisze:

:D

Nie o to było pytanie. Pytasz o cewki z więcej niż jednym uzwojeniem (szukasz 'transformatora'). To ma być dławik common mode do tłumienia zakłóceń (zakłóceń w USB a może w RS485). A może budujesz przetwornicę SEPIC a może flyback. A może jakiś generator LC. A może strojony obwód wzmacniacza p.cz. A może jeszcze coś zupełnie innego. O tego typu określenie zastosowania było pytanie.

Każde z tych zastosowań prowadzi do wybierania wśród innych elementów.

A ucieszyłeś się na link do dławika common mode którego charakteryzuje się podając jego parametry przy 100MHz.

Jeśli to chodzi o przetwornice i pojedyncze sztuki (hobby) to całkiem rozsądnym podejściem może być według mnie nawinięcie trafa samemu. Na odpowiednim toroidzie to mogą być ilości zwoi rzędu 20. Do zrobienia ręcznie. A najlepiej wybrać takie rozwiązanie, gdzie potrzeba zwykłą cewkę (dławik) z jednym uzwojeniem - takie najłatwiej będzie znaleźć gotowe. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Wybacz,

Żartowałem. Taki przykład tylko.

A teraz poważnie.

Co ta cewka/dławik/transformator ma robić? Może być ogólnie. Bez takich informacji nie da się odpowiedzieć.

Pozdrawiam

Adam Górski

Reply to
Adam Górski

Dnia Tue, 13 Sep 2022 15:59:09 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

Nie przeczę. Ale jestem początkujący.

A kto powiedział, że się ucieszyłem. Ja tylko podziękowałem.

Bingo. Nawinąłem ale potrzebuje "coś" mniejszego geometrycznie. Szukam "odpowiednika" SMD (wiem, że to "mało fachowe" określenie) toroidu, walec z otworem w środku: H=3mm, D=3mm, d=2mm, nie znam materiału, 11 zwojów DNE 0,013, nawiniętego bifilarnie Nie wiem, jeszcze, ile to ma uH.

Czy są dostępne "toroidy SMD"?

Reply to
adam13lat

Dnia Tue, 13 Sep 2022 17:20:36 +0200, Adam Górski napisał(a):

Takie małe trafo.

Reply to
adam13lat

Dnia Tue, 13 Sep 2022 17:34:00 +0200, adam13lat napisał(a):

DNE 0,13 - miało być

Reply to
adam13lat

Poza fizycznymi zaletami tej geometrii jest jeszcze przewaga praktyczna nad fabryką: małoskalowe okno rdzenia jest istotnie większe niż wielkoskalowe. Fabryka musi mieć gdzie włożyć koło nawijarki, ręcznie nawijać można do wypełnienia. Z drugiej strony, ręcznie nie wykonasz uzwojenia progresywnego, a fabryka bez problemu. Dobrze mieć obie opcje. :-)

Jednak przed rozpoczęciem nawijania warto obejrzeć katalog z gotowcami. Dławiki pojedyncze i sprzężone 1:1 na prądy do 3-5A występuja w takiej obfitości, że szkoda czasu na ich nawijanie, jeśli nie ma się specjalnych wymagań (napięcie przebicia, pojemności międzyzwojowe, jakiś egzotyczny ferryt itp.). Z transformatorami jest znacznie gorzej.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Na tak małym toroidzie 11 zwojów ma przenieść 100mA bez nasycenia? Odważnie.

Są podstawki SMD, ale małe toroidy z materiałów liniowych są bardzo trudno dostępne w detalu.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Są produkowane cewki monolityczne typu N razy 1 zwój zatopiony w ferrycie. Dokończenie "nawijania" następuje na płytce -- można sobie te zwoje łączyć szeregowo i równolegle w granicach fantazji. Skoro ktoś to robi, to ktoś to musi kupować, pomimo dość luźnych parametrów takiej konstrukcji.

Skojarzenie z rezystorami też nie jest złe: małe dławiki również zaczęto wykonywać w technice grubowarstwowej. Po co nawijać, jak można wydrukować na sicie i wypalić w piecu? Użyłem takiego 2.2uH w przetwornicy zasilającej FPGA, z pełnym powodzeniem:

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

A jaki cel chcesz osiągnąć z tym małym trafo ?

Zasilacz ? Elektryczny pastuch ? Aparat zapłonowy ? Filtr ? Śmigło do samolotu ? Wibrator ?

Czy może kolejny troll ?

Adam

Reply to
Adam Górski

Dnia Wed, 14 Sep 2022 15:04:34 +0200, Adam Górski napisał(a):

Zasilić kilka LED-ów...

By zwracać uwagę, podszytą kiepską ironią, wypadało by najpierw nauczyć się cytować. Acha, byłbym zapomniał, nie stawia się spacji przed znakiem zapytania.

Reply to
adam13lat

Idę sobie z moim śmietnikiem :).

Pozdrawiam

Adam Górski

Reply to
Adam Górski

Dnia Wed, 14 Sep 2022 18:56:55 +0200, Adam Górski napisał(a):

Skoro Roman się obraził. Paradoksalnie, ale dzięki Romanowi właśnie, znalazłem wszystko w firmie w której pracuje. No, prawie wszystko. Fajną mają księgową. Mam na myśli tą młodszą. Taka inna, taka żona.....

Pozdrawiam

Reply to
adam13lat

adam13lat napisał(a):

anonimizer + .....13 lat + dukane/kluczenie = czerwona lampka

Reply to
alojzy nieborak